Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargflyttning

Min jaktmark 43 röster

1. 1. Vill du ha varg flyttad till din jaktmark.

• Ja. Jag vill ha vargflytt till mig
      11%
      5
    • Nej. Jag vill inte ha vargflytt till mig
      88%
      38

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Det har ju varit lite diskution om vargflytt här på forumet, så jag startar en tråd om det så att inte SJF:s tråd blir låst och vi har en att diskutera i. Det kommer ju troligtvis bli en het debatt när det verkligen ska ske.

Vill någon här ha varg inflyttad till sin egen jaktmark?

Jag vill absolut inte ha det. Nu har jag ju "turen" att bo inom 10 mila gränsen till dom skjutkåta norskarna B) så på så sett kommer jag ju att klara mig. Men om det nu kommer att bli aktuellt med en flyttning till Värmland så blir det troligtvis till Sveaskog marker mellan Kristinehamn och Karlskoga så jag slipper dom.

Ja dra igång debatten och här är pajkastning tillåten.

Publicerat

Jag blir lite osäker på vad du vill ha ut av denna tråden, du lägger den i en öppen del av forumet och närmast uppmanar till pajkastning.

Det kan ge onödigt många referenser för jaktmotståndare att missbruka om debatten här bli hätsk och det skrivs mindre väl genomtänkta inlägg.

Det skulle förvåna mig stort om det inte blir en övervägande majoritet i omröstningen som inte vill ha varg flytt till sin mark, klart man hellre ser det på någon annans, alla är ju mån om sin hund.

Däremot finns det många jägare som insett att vargen är här för att stanna och man är tvungen till dialog om förvaltning av stammen, då hjälper det föga att spela på meningsskiljaktligheter inom jägarkåren och trigga igång en forumdebatt som i sig inte leder någon vart.

Men vi är olika och du har naturligtvis all rätt i världen att starta en debatttråd även om jag ställer mig tveksam till nyttan.

Publicerat
  • Författare
Jag blir lite osäker på vad du vill ha ut av denna tråden

Jag vill inte ha ut något specielt av denna tråd. Men nu när det börjar diskuteras om vargflytt så kunde det ju vara roligt om någon vill ha den. Det har ju varit så politiskt korrekt att vara för vargen. Men nu när det ska flyttas in nya så kunde det ju vara roligt och se om någon välkomnar den. När vargen sprang omkring i Värmland/Dala skogarna så var det ju bara att "anpassa" sig.

Publicerat

Haha, ja du har ett poäng där, det är lätt att vara för när det är riskfritt för en själv <_<

Publicerat

Har mycket svårt att tro att jaktlagen ringer och tjatar om att få vargar inflyttade till sina marker men nu ser kompromissen ut som den gör.

Vill gärna inte ha ytterligare en vi-som-hatar-vargen-tråd för den kommer ganska snabbt att bli parkerad eftersom de tenderar att spåra ur tämligen snabbt.

Diskutera gärna vilka som vill ha in varg på sina marker, vilket lär vara extremt få, men håll er där. Oavsett vad vi tycker så lär det få extremt liten påverkan på de beslut som är fattade.

Mvh,

Wizard - Moderator

Publicerat

tar bort min post, även om det inte var en "jag hatar varg" - post så missade den Wizards riktlinjer ang tråden <_<

Publicerat

Självklart vill väl en överväldigande majoritet inte ha vargar på sina jaktmarker. Något annat skulle förvåna stort.

Det är väl ungefär som med kärnkraften...många vill ha den men ingen i närheten där de bor och definitivt inte något kärnkraftsoptipp på min "bakgård".

Jag tycker det låter som en klok idé att de ska planteras ut på Sveaskogs marker. Att staten skulle sätta ut vargen lite "på en höft" på någon privat mark skulle skapa...upplopp? :D Om inte annat ett enormt förakt för vargförvaltningen och hur det sköts av "storebror". Då skulle det nog dyka upp en "varggerilla" om inte för... :)

Publicerat

Jag kan fullständigt ärligt säga att det inte spelar mig någon roll. All erfarenhet visar att den typ av "släpp" som är aktuellt leder till att djuret omedelbart drar iväg långt, vilket för vargar innebär mil. Och sedan handlar det om var de stöter på vänligt sinnade artsfränder. Sannolikheten för att vargen etablerar sig där den släpps är därmed inte större än att den gör det ngn annanstans. Denna egenskap är rimligen något som förenklar myndigheternas (och i viss utsträckning jägarorganisationernas) arbete, eftersom det annars skulle bli synnerligen jobbigt att förankra utsläppen...

Publicerat
Det har ju varit lite diskution om vargflytt här på forumet, så jag startar en tråd om det så att inte SJF:s tråd blir låst och vi har en att diskutera i. Det kommer ju troligtvis bli en het debatt när det verkligen ska ske.

Vill någon här ha varg inflyttad till sin egen jaktmark?

Jag vill absolut inte ha det. Nu har jag ju "turen" att bo inom 10 mila gränsen till dom skjutkåta norskarna :ph34r: så på så sett kommer jag ju att klara mig. Men om det nu kommer att bli aktuellt med en flyttning till Värmland så blir det troligtvis till Sveaskog marker mellan Kristinehamn och Karlskoga så jag slipper dom.

Ja dra igång debatten och här är pajkastning tillåten.

Hörde att Kurt Borg gjorde en liknade survey på JRFs årsstämma i ett försök att vända majoriteten om nollvision. Retoriskt intressant då ingen jägare med löshund kan skriva under på att han vill ha varg på sin jaktmark om han inte redan har det.

Men nånstans skall dom....

Publicerat

Den enda vargflytt som känns relevant för mig är den tillbaka till Ryssland eller Finland eller vidare till djurparker och andra liknande faciliteter, i skogen vill jag inte ha dom varken där jag jagar eller nå'n annan jagar och jag bara plockar svamp.

Publicerat

Det är väl ganska ointressant var man släpper ut en flyttad varg? Det är förmodligen det absolut säkraste stället om man inte vill ha varg på marken... Så jag tar gärna emot några hos mig, om det inte vore för att det är upptaget revir. Ja just, jag har mark i Östergötland också, varsegod och släpp där då.

Tomas

Publicerat
Det är väl ganska ointressant var man släpper ut en flyttad varg? Det är förmodligen det absolut säkraste stället om man inte vill ha varg på marken... Så jag tar gärna emot några hos mig, om det inte vore för att det är upptaget revir. Ja just, jag har mark i Östergötland också, varsegod och släpp där då.

Tomas

Dom kan släppa en eller två på mina marker också, för är det så att vargen tycker att det är fine shit att bo här, så läre den ju etablera sig förr eller senare ändå, med tanke på att jag har ditt revir och Amungenreviret hyfsat nära, mätt med vargmått i alla fall.

Dock tvivlar jag på att den skulle stanna här.

Publicerat

Självklart så vill ingen ha varg på sina marker!

Men vad är alternativet till att flytta vargar?

Jag är väl inte insatt till 100% men om jag har förstått saken rätt så hade man att välja på att ha en stam på 400 individer eller en stam på 200 individer, jakt nu och inflyttning av nytt blod.

Så om jag tänker rätt så är det ju större risk att man får varg på sin mark om det inte flyttas vargar B)

En fråga är det någon som vet hur flytten kommer att gå till?

Publicerat

Jag röstade nej inte för att jag tror att vargen stannar där den släpps men det är så mycket känslor i denna fråga så man har svårt för att inte lyssna till dem också.

Edit: och klantig som man är hade jag kryssat fel så rösten blev ja :blush:

Publicerat
  • Författare

Tycker det låter lite konstigt att NVV ska utreda lämpliga områden för utpantering av varg, när det är så många som tror att den dra direkt där i från. För då borde det ju vara bara att "dumpa" ut vargen i närheten av ett revir och hoppas på att den hittar sin partner innan den/dom drar vidare. Jag är väldigt skeptisk till detta. Att den inte stannar precis där den är utsatt är väll en sak, men vad långt dra den, en halvmil, en mil, tio mil. Ja dom två första allternativen hjälper inte. Sen att någon drar och även någon blir ihjälbiten av dom vargar som redan finns tror jag säkert.

Publicerat

Jag tror faktiskt NVV utreder förgäves. Man är tvungen till det för att folk tror som sagt att vargen blir kvar på plats där man öppnar buren. Nu är det ju inte så, det märker vi ju på våra andra vargar. Man korsar riket för att hitta partner och jaktmarker, ja även till Norge och det finns exempel som gått från Sverige och in i Finland om jag minns rätt (resan som några tror är omöjlig fast baklänges). Jag anar hur snacket går i jaktlagen som riskerar utsläpp men jag skulle inte vara lika orolig.

Publicerat
Men om det nu kommer att bli aktuellt med en flyttning till Värmland så blir det troligtvis till Sveaskog marker mellan Kristinehamn och Karlskoga så jag slipper dom.

Hallå där! Vad är nu detta! Vadå "troligtvis"? Var har du fått dom uppgifterna ifrån?

Publicerat
  • Författare
Hallå där! Vad är nu detta! Vadå "troligtvis"? Var har du fått dom uppgifterna ifrån?

Det mesta av Värmland ligger inom 10 mil från Norge, alltså ingen uttsättning.

Och så var det väl mest aktuet att sätta ut på Sveaskogs mark, och jag har egentlien dålig koll var dom har mark i Värmland men där finns det ju både Sveaskog mark och inte för långt till vargrevir.