Publicerat Augusti 10, 201016 yr Tänkte bjuda på ett recept på något riktigt smaskigt och lite udda! Jag har bara gjort det själv en gång och det är många år sedan nu. 1 kg räkor 2 dl socker ½ dl salt 10 krossade vitpepparkorn ½ tsk rosépeppar ½tsk senapsfrö 1 finhackad lök 1 vitlöksklyfta, pressad ca 1½ dl hackade dillstjälkar 2 dl vitt vin 3/4 dl vatten Blanda alla ingredienser utom räkorna, vinet och vattnet. Varva räkorna med kryddblandningen, häll över vin och vatten. Låt stå en dag för färsk räkor (använder du frysta så grava dem otinade och uteslut vattnet. Låt stå i två dygn). Gott att servera till är majonässås samt hembakt bröd (enligt receptet...). Jag gjorde en gravlaxsås, enligt detta recept, till: ½ liten burk creme fraiche 4 msk senap + 4sk olja 1 msk socker ½ tsk salt 1 krm vitpeppar 2 msk vinäger 1 dl hackad dill Kan dock inte uttala mig personligen om såsen då jag inte ätit den själv. Andra åt dock med förtjusning. Räkorna däremot har jag ätit (gjord på färska räkor) och det var ljuvligt! =)
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Haha! Jag läste först garvade räkor och undrade vad sjutton det var för nåt Är lite trött nu. Måste prova receptet någon dag. Låter mumsigt
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Tänkte bjuda på ett recept på något riktigt smaskigt och lite udda! Jag har bara gjort det själv en gång och det är många år sedan nu. 1 kg räkor 2 dl socker ½ dl salt 10 krossade vitpepparkorn ½ tsk rosépeppar ½tsk senapsfrö 1 finhackad lök 1 vitlöksklyfta, pressad ca 1½ dl hackade dillstjälkar 2 dl vitt vin 3/4 dl vatten Blanda alla ingredienser utom räkorna, vinet och vattnet. Varva räkorna med kryddblandningen, häll över vin och vatten. Låt stå en dag för färsk räkor (använder du frysta så grava dem otinade och uteslut vattnet. Låt stå i två dygn). Gott att servera till är majonässås samt hembakt bröd (enligt receptet...). Jag gjorde en gravlaxsås en ligt detta recept till: § liten burk creme fraishe 4 msk senap + 4sk olja 1 msk socker ½ tsk salt 1 krm vitpeppar 2 msk vinäger 1 dl hackad dill Kan dock inte uttala mig personligen om såsen då jag inte ätit den själv. Andra åt dock med förtjusning. Räkorna däremot har jag ätit (gjord på färska räkor) och det var ljuvligt! =) Den här sidan ska jag lägga som bokmärke.Måste testa
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Författare Sännande, snackar vi råa eller kokade räkor som utgångspunkt? Kokta!
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Författare Kanske ska förtydliga att "§ burk creme fraishe" ska självfallet vara ½ burk creme fraiche - inget annat...
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Kanske ska förtydliga att "§ burk creme fraishe" ska självfallet vara ½ burk creme fraiche - inget annat... nog bättre att du editar i första posten ist för att skriva det här nere
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Författare nog bättre att du editar i första posten ist för att skriva det här nere Antagligen... men då kommer ju den här posten att se fånig ut....
Publicerat Augusti 10, 201016 yr Antagligen... men då kommer ju den här posten att se fånig ut.... vet men det blir lättare för folk
Publicerat November 9, 201015 yr Nä men jag såg detta idag. Måste provas, älskar gravade och inlagda maträtter.
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Nä men jag såg detta idag.Måste provas, älskar gravade och inlagda maträtter. Gravade räkor är så sabla gott så du anar inte! Gourmet-mat, verkligen! Vore kul att höra någon annans åsikt.
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Kom på en anna sak.... rökta räkor är också förbaskat gott!
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Ska man grava dom med eller utan skal? Skalet på. Beklagar att jag varit otydlig där!