Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför?

Featured Replies

Publicerat

Har nu efter flera askar ammo till 22:an hittat en sort som jag tycker går bra i min bössa.

Nu till problemet.. Om jag sätter upp 5markeringslappar(tror jag det heter. 1*1cm) med 1dm mellanrum på en bräda på 50 meter och skjuter ett skott på varje så träffar jag oftas 4/5 och även ibland 5/5.

Men sätter jag upp 1lapp och skjuter 5 skott på den är det ibf max 3 träffar i lappen men oftas två. Vissa av skotten kan tom ta 2cm från lappen fastän det känns bra i avfyrningen och allt....

Vad kan detta bero på?????

Mvh/Robster

Publicerat

det ända jag kan komma på att det beror på är dig själv som skytt faktiskt. vet inte var du har fingret när du trycker av men använd finger toppen och krama av skottet långsamt. prova att trycka av utan något skott i mot målet på samma sätt som du skulle gjort om bössan var laddad.

jag tror att när du trycker av så flyttar du siktet omedvetet. sikta och tryck utan några patroner i vapnet sen gör du likadant när det är laddat.

tror du måste upptäcka det själv.

Publicerat

köp ett par klickpatroner, blunda och ladda bössan (med hanskar om så krävs för att inte känna vad som är vad) eller be en kompis ladda bössan när du inte ser och trycka ned en klickpatron någonstans i magget.

Om du gör ett avfyrningsfel kommer du upptäcka det =)

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Ska prova det med klickpatronerna, lät som en bra idé. Var btw och köpte 1500 nya skott i dag så nu blir det att öva ^_^

Mvh/Robster

Publicerat
Tack för svaren. Ska prova det med klickpatronerna, lät som en bra idé. Var btw och köpte 1500 nya skott i dag så nu blir det att öva ^_^

Mvh/Robster

Helt rätt du har troligtvis inhandlat vägen till en lösning på din fråga :lol:

Publicerat
  • Författare

Så var man just hemkommen från banan efter ca100smällar med 22:an..

Började med att tippa hagelpatroner på 50m(10/10).

Provade sen att tippa 6,5*55 patroner på samma avstånd(6/10)

Allt kändes frid&fröjd men när jag sen skulle prova skjuta på tavlan så händer det otrevliga saker...

Första skottet tar 1.5dm högt &1dm till höger från mitten på tavlan, tänkte att jag måste ha gjort nå väldigt konstigt där så jag skjuter en smäll till och denna gång tar skottet ca 1dm nedanför mitten på tavlan och så här fortsätter det ca 50 skott till.

Bössan sprider helt okontrollerat hur som helst.

Kollade då om kikaren sattt ordentligt och det gjorde den, inte heller hade jag slagit i bössan så det kan vara däeför den börjat sprida heller

Ett skott kan ta precis rätt medens nästa i stort sätt kan slå 2dm fel....

Alla skott är skjutna med samma ammo som jag för 30min sen satt och tippa tomhylsor med..

Vad faaaaaan beror detta på. Eftersom jag kan i stort sett noll om vapen så hoppas jag att nån kan ge nått vettigt svar

Mvh/Robster

Publicerat

Har du olika skjutställning eller annorlunda stöd för för nössan mellan de olika målen du skjuter på?

Publicerat
  • Författare

Nej samma hela tiden(2st sandsäckar)

Fattar inte hur den bara helt plötsligt från ingenstans kan börja sprida så fruktansvärt??

Mvh/Robster

Publicerat
Så var man just hemkommen från banan efter ca100smällar med 22:an..

Började med att tippa hagelpatroner på 50m(10/10).

Provade sen att tippa 6,5*55 patroner på samma avstånd(6/10)

Allt kändes frid&fröjd men när jag sen skulle prova skjuta på tavlan så händer det otrevliga saker...

Första skottet tar 1.5dm högt &1dm till höger från mitten på tavlan, tänkte att jag måste ha gjort nå väldigt konstigt där så jag skjuter en smäll till och denna gång tar skottet ca 1dm nedanför mitten på tavlan och så här fortsätter det ca 50 skott till.

Bössan sprider helt okontrollerat hur som helst.

Kollade då om kikaren sattt ordentligt och det gjorde den, inte heller hade jag slagit i bössan så det kan vara däeför den börjat sprida heller

Ett skott kan ta precis rätt medens nästa i stort sätt kan slå 2dm fel....

Alla skott är skjutna med samma ammo som jag för 30min sen satt och tippa tomhylsor med..

Vad faaaaaan beror detta på. Eftersom jag kan i stort sett noll om vapen så hoppas jag att nån kan ge nått vettigt svar

Mvh/Robster

Kan vara så illa att korset hoppar i kikaren, har precis haft det problemet fast då på studsaren. Bara att åka och köpa ny kikare,.. visst det svider.. 10 laxar kan man ha till annat :P
Publicerat

Jag provade en del med min dåvarande Sako Finnfire Varmint i fjol. Sköt rätt ok i liggande med benstöd och beanbag bak. Men när jag provade att skjuta och låta högerhanden enbart röra avtryckaren (mha pekfingret förstås) så gick det ohyggligt mycket bättre. Då tog skotten faktiskt hål i hål. Så uppenbarligen kan man fucka upp träffbilden en hel del pga högerhandens grepp och vridande hit och dit.

Publicerat
  • Författare

Jo svida är bara förnamnet :P

Får fara och prova igen i morron och hoppas att det löser sig på något sett tillslut ;)

Mvh/Robster

Publicerat

Prova att skjuta på en tavla som inte är svart. Välj ett rött eller grönt mål och se om det gör ngn skillnad.

Publicerat
Prova att skjuta på en tavla som inte är svart. Välj ett rött eller grönt mål och se om det gör ngn skillnad.

Och kasta en nyligen dödad hamster över höger axel :P

;)

Publicerat
  • Författare

Intressant..

Hur skulle det kunna göra nån skillnad??

Mvh/Robster

Publicerat
Intressant..

Mvh/Robster

För att det skulle kunna vara ögonrelaterat och du har svårt att få kontrast mellan den svarta tavlan och det svarta korset.

När jag skjuter fältskytte, på korta tider, med pistol så har jag i princip alltid lättare för att träffa mindre färgade mål än stora svarta.

Publicerat
Och kasta en nyligen dödad hamster över höger axel :rolleyes:

;)

Schyyysch.. Inte lämna ut alla proffshemligheter på en gång! :D

Publicerat
  • Författare

Jaha. Man lär sig nått nytt varje dag.

Hoppas verligen att det är nå sånt simpelt bara...

Pallar inte att inhandla ett nytt sikte eller att det är nå fel på bössan :rolleyes:

Tack för tipset iaf :D

Mvh/Robster

Publicerat
Jaha. Man lär sig nått nytt varje dag.

Hoppas verligen att det är nå sånt simpelt bara...

Pallar inte att inhandla ett nytt sikte eller att det är nå fel på bössan :rolleyes:

Tack för tipset iaf ;)

Mvh/Robster

Vad är det för sikte föresten? :D

Publicerat
Intressant..

Mvh/Robster

+1  :rolleyes:

Spotta över axeln om man ser en katt har man ju hört, men att kasta en nydödad hamster? 

Publicerat
  • Författare

Det är förmodligen ett skitsikte.. Satt på när jag köpte bössan.

Ett rempoint 3-9. Men även om det är ett skitsikte så kan det verkligen ge upp från en smäll till en annan?

Blir det lixom inte lite sämre och sämre allt efter som?

Mvh/Robster

Publicerat

Det kan mycket väl vara du själv som är problemet till detta, med en 22:a så är det extremt känsligt för hur man håller m.m.

Jag hade tidigare mycket lättare att skjuta på t ex tomhylsor än på tavla varför vet jag inte och det problemet är borta nu efter ett antal tusen skott.

Jag skjuter korthåll bana och korthåll fält och där lär man sig verkligen hur känsligt det är att skjuta 22:a minsta lilla fel i liggande och skottet kan bli en 8:a.

Nu kan det vara materialfel men det känns lite halvskumt att det skulle bli just när du började skjuta på tavla.

Publicerat

Jag sätter en månadslön på siktet!!

Kan ALDRIG tänka mig att din bössa sprider över 2 dm på 50 meter.

Har faktiskt även svårt att tro att man själv kan sprida så mycket på det avståndet och med sandsäckar som stöd.

(Nu pratar jag om en 22´a som i princip saknar rekyl mm)

Publicerat
Jag sätter en månadslön på siktet!!

Kanske inte en månadslön men mina pengar är iaf på siktet. För mycket knas för att förklaras av något annat givet att fästet sitter bra.

Att systemet sitter bra i kolven förutsätter jag, skruvarna på undersidan..?

Mvh!

Publicerat
Kanske inte en månadslön men mina pengar är iaf på siktet. För mycket knas för att förklaras av något annat givet att fästet sitter bra.

Att systemet sitter bra i kolven förutsätter jag, skruvarna på undersidan..?

Mvh!

Ok, så siktet känner magiskt av när han skjuter på tavla och bestämmer sig för att sprida lite? :D

Nä, jag tror det skytten B)

Publicerat
  • Författare

Tror nu att problemet är löst. Var och provade i dag igen.

Nu bommade jag tom hylsorna så nått fel måste det ju vara :rolleyes:

Som av en slump när jag packade ihop så råkade jag lägga ner bössan lite hårt i bordet och då hörde jag ett klick från kikaren..

Skruvade lös siktet nu när jag kom hem och provade skaka om det och då hörde jag tydligt hur det klickade. .

Kände då på den främre linsen och inser så att den är lös och går röra 2-3mm åt alla håll, därav klickandet.

Känns som att problemet sitter där eller vad tror ni??

Mvh/Robster