Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 870 - Den hagelpump som är mest allround?

Featured Replies

Publicerat

Självklart skall dunderklumpen köpa pump! Bättre att köpa och prova för att sedan sälja en bössa om det inte var något som passade.

Håller en pump längre än någon annan hagelbössa av bra kvalitet?

Jag hoppas verkligen att du också har med i beräkningen (på plus eller minus får du välja själv ;) ) att en pump skramlar hela tiden, inte bara när man laddar och laddar om, utan de skramlar jämt, tror tamefan den jag hade skramlade när den låg alldeles still.

Det gjorde då i alla fall pumpen jag hade, en 870.

En pump är byggd för att skjutas med, inte bäras runt på i alla fall.

Men det är klart du ska ha en, det är något speciellt med en pump, alla borde ha en någon gång.

En pump håller inte längre, iaf inte amerikatillverkade på senare år. Den jag har falerade så tillvida att släden som förbinder "pumphantaget" med slutstycket släppte från handtaget eftersom den bara var punktsvetsad fast. Detta är nu åtgärdat med en riktig lödning. De är också lite "råa" i patronläget och kan behöva en uppputsning var 1000:e skott eller så.

Min far har en skitful Winchester Wingmaster från 60-talet. Den har aldrig falerat. Förra året plockade jag isär den och gav den sin första (!) rengörning och smörjning, så visst har det producerats kvalitet!

Att alla pumpar skramlar håller jag inte med om. 870:n är nog värst i detta avseende. Jag vet inte om cardics var värre än andra exemplar, men den var allt lite rå i inpassningen :lol: . Tung som bly var den också, inte hade de räknat ner på ståldimensionerna de där jänkarna.

Det går att smyga igen en pump vid laddning. Den kommer aldrig att bli lika tyst som ett brytvapen som är överlägset vid skogsjakt, men heller inte lika ljudlig som den halvautomat som behöver fart på slutstycket för att låsa.

En riktigt tränad pumpskytt störs inte speciellt av pumprörelsen i omladdningen. Man lägger ett litet tryck bakåt på främre handtaget redan innan skott så är hylsan redan ur bössan och nästa på väg in under själva rekylen. Med lite träning synkas vänsterhanden och höger pekfinger. Jag har någon film där jag skjuter lerduvor och har 3 hylsor i luften samtidigt med marginal. Men jag kan inte förneka att man har bättre kontroll med en halvauto (älskar min Benelli :lol: ).

Det är en tämligen intressant upplevelse att vagga in på en skjutbana eller på en finare andjakt med en helsvart, ganska sliten pump som bryter alla gängse teorier om hur en hagelbössa skall se ut för att passa sin skytt genom att ha en riktigt kort kolv för ens 193cm och sedan piska alla på fingrarna vad det gäller träffprocent.

• Svar 55
  • Visningar 24k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Att du tycker att mitt val är skitkul, tydligen.  :rolleyes:

Alldeles riktigt,hade en Winchester defender bra länge som var jäkligt

skoj.

Sålde den bara för att jag sköt illa med den ,men skulle gärna ha en pump igen.

Att de är billiga gör ju inget heller.

/M.

Publicerat
  • Författare

En Remington 870 Express laminat är beställd...  :)

Om jag inte gillar den får jag väl sälja vidare då...  ^_^

Publicerat

En få gratulere!

Inget går upp mot att köpa en bössa man vill ha. Välkommen över på en pilsner när du om några år kommit på att hagelvapen ska ha dubbla pipor.

Publicerat
  • Författare
En få gratulere!

Inget går upp mot att köpa en bössa man vill ha. Välkommen över på en pilsner när du om några år kommit på att hagelvapen ska ha dubbla pipor.

Haha!  :lol:

Publicerat
Haha!  :)

Jasså, du skrattar du.

Hur tror du egentligen att jag kände mig när jag köpte min bygelskramlare i 450 marlin när jag var lika gammal som dig. Trodde aldrig jag skulle kunna göra mig av med den.

Publicerat
  • Författare
Jasså, du skrattar du.

Hur tror du egentligen att jag kände mig när jag köpte min bygelskramlare i 450 marlin när jag var lika gammal som dig. Trodde aldrig jag skulle kunna göra mig av med den.

Tur att båda blir äldre och mer förnuftiga då, med andra ord..  :)

Att ha en pump i skåpet måste dock alla vapenidioter ha någon gång...  :D

Publicerat
Tur att båda blir äldre och mer förnuftiga då, med andra ord..  ;)

Att ha en pump i skåpet måste dock alla vapenidioter ha någon gång...  :D

Instämmer, been there, done that.

• 2 weeks later...
Publicerat

Du Dunderklumpen, Jag vill gärna ha en recension på bössan när du fått hem den och provskjutit den.

Kan väl erkänna att jag blivit smått sugen på en själv. :)

Publicerat
  • Författare

Det är väl en självklarhet med en recension när man startar en sådan här tråd Lasse! :PB)  

Bössan hemma för provskjutning och insmekning, imorrn blir det skjutbanan!  ^_^ Lämnade dessutom in licensansökan idag. 

Publicerat

Jag väntar med spänning! ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har nu tillbringat en stund på skjutbanan och kan konstatera att jag inte riktigt haft så här roligt med en hagelbössa förut. Riktigt roligt att skjuta pump och jag rekommenderar en provskjutning för er som inte provat detta förr!  ;)

sam_0494.jpg

sam_0497.jpg

sam_0498.jpg

sam_0495.jpg

Jag har dock inte vågat provat de inhandlade sluggen, då jag inte riktigt kan med choken... Någon som har en aning om vad jag skall göra innan skjutning med slugg? Det följde inte med någon extra choke och jag har ingensom helst aning om hur mycket man kan vrida upp choken som sitter i pipan... :P  

Publicerat

Så där ja, det blev man inte mindre sugen av!

Jag klurar på combon, då följer det med en sluggpipa. Det känns som ett ganska vettigt och prisvärt paket.

Publicerat

Skruva upp choken?? Är den ställbar??

Publicerat

Nemän! En tvättäkta pumpskramlare!

Följer det inte med choker???

Vad menar du med vrida upp choken? Antingen byter man choke eller inte. Sluggen beror väl bara på vilken choke du har i. En slug kräver väl kvarts eller öppen borrning?

Publicerat

Vad menar du med vrida upp choken? Antingen byter man choke eller inte. Sluggen beror väl bara på vilken choke du har i. En slug kräver väl kvarts eller öppen borrning?

Såtillvida att det inte är just en ställbar choke, vilket jag är tveksam till. Dessa fanns förr i tiden på Remingtons Wingmastermodell.

Publicerat
  • Författare
Skruva upp choken?? Är den ställbar??

Ingen som helst aning. Skall fråga vapenhandlarn...  ;)

Det följde med en choke och den satt i, någon annan har jag då inte sett till...  :D

Såtillvida att det inte är just en ställbar choke, vilket jag är tveksam till. Dessa fanns förr i tiden på Remingtons Wingmastermodell.

Är även här tveksam och avvaktar. Kanske missade handlaren att plocka fram den till mig nu innan han skrev ut en lånelicens eller så missade Torsbo att skicka med. 

Publicerat

Om du inte direkt ser att det är en ställbar choke, så kan jag garantera att det inte är det.

Fick du inte med någon chokenyckel?

Publicerat
  • Författare
Om du inte direkt ser att det är en ställbar choke, så kan jag garantera att det inte är det.

Fick du inte med någon chokenyckel?

Jag har ingen aning om hur en ställbar choke ser ut, men en chokenyckel följde med... 

Publicerat

Får man vara så fräck och fråga vad det var för prislapp?? ;)

Publicerat

Normalt medföljer MOD alltså ½-choke med Remingtonbössorna med bara en choke.

Publicerat
  • Författare
Får man vara så fräck och fråga vad det var för prislapp?? ^_^

Runt 5 k skall det nog bli..  ;)

Normalt medföljer MOD alltså ½-choke med Remingtonbössorna med bara en choke.

Ok, därmed borde det kunna gå att skjuta slugg i bössan utan risk att man förstör choken?

Publicerat
  • Författare
Ok, därmed borde det kunna gå att skjuta slugg i bössan utan risk att man förstör choken?

Upprepar frågan då jag anser mig vara helt oduglig inom detta område...  B):blush:

Ska/får (bör) man skjuta slug genom en choke som är 1/2? Vilka choker skall jag annars beställa från Torsbo?

Mvh  :)

Publicerat
Jag har nu tillbringat en stund på skjutbanan och kan konstatera att jag inte riktigt haft så här roligt med en hagelbössa förut. Riktigt roligt att skjuta pump och jag rekommenderar en provskjutning för er som inte provat detta förr!  B)

sam_0494.jpg

sam_0497.jpg

sam_0498.jpg

sam_0495.jpg

Jag har dock inte vågat provat de inhandlade sluggen, då jag inte riktigt kan med choken... Någon som har en aning om vad jag skall göra innan skjutning med slugg? Det följde inte med någon extra choke och jag har ingensom helst aning om hur mycket man kan vrida upp choken som sitter i pipan... :blush:  

Den var ju riktigt snygg Dunderklumpen !

inte utan att man blir sugen på en igen, hade en winchester mod 12 från 1928 som var riktigt trevlig ( ångrar mig bittert att den såldes)

blir iså fall combon med 2 pipor. men det är en senare investering :)

/Eas

Publicerat

Inte för att jag har någon särskild åsikt i ämnet men jag vill minnas en diskussion på forumet för länge sedan med tillhörande omröstning att 1/4 choke skulle vara det ultimata om man såg till allroundbehov. Att man alltså skulle använde den till allt, från slug, jakt på både djur och fåglar samt lerduveskytte.