Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilt i trädgården igen...

Featured Replies

Publicerat

Har ju fått eminent hjälp av er tidigare så nu tänkte jag höra om det är någon som kan ge mig kunskap om vad det är som stryker runt knutarna... Jag är ju kass på det vilda, känner mig mer hemma bland sådant som har rötter.

Har sett näsan på den, rumpan och tasspår i vintras. Den är rätt kvick. Skulle uppfatta att den är ca 30-40 cm hög. (Har hundar i den storleken, så lite referenshöjd har infunnit sig. Den är tecknad nästans som en järv - brun och svart , ljusare på ryggen o mörk på sidorna. Har tyckt mig skymta att den är ljusare på magen oxå. Uppfattar det som att den har små ståndöron och en mörk mask i ansiktet. Stadig kropp. Lång, lätt yvig svans. Hittade tasspår i trappan i vintras och förundrades över storleken. Det såg ut som en större hunds. Men rundare liksom. De gånger jag sett den har det varit mörkt ute o jag har uppfatta det som att den är ute och jagar. Har googlat lite eftersom jag spontant fick en känsla av att det är ett mårddjur. Men det enda jag hittar som är likt på bilderna är just järv. Och det vet även jag att det är det INTE, för en sådan har jag sett.

Någon idé över vad det är som stryker runt knutarna här?

Publicerat

ja tror de är en hippolatus kongis :blink: Dvs en dubbelhövdad kungsräv :)

Publicerat

Såg den ut så här?

964477_310_174.jpg

Publicerat
  • Författare
ja tror de är en hippolatus kongis :) Dvs en dubbelhövdad kungsräv :D

Driv med en okunnig bara. :blink:

Publicerat
  • Författare
Såg den ut så här?

964477_310_174.jpg

Ja, det kan det mycket väl ha varit! Det var ju mörkt, så jag kan mycket väl ha missat att den hade så ljusa inslag i pälsen. Vad är det där?

Publicerat
Driv med en okunnig bara. :blink:

vart i landet bor du? ifall man kan utesluta mårdhund.

Publicerat
  • Författare
vart i landet bor du? ifall man kan utesluta mårdhund.

Jag bor strax söder om Göteborg.

Publicerat
Ja, det kan det mycket väl ha varit! Det var ju mörkt, så jag kan mycket väl ha missat att den hade så ljusa inslag i pälsen. Vad är det där?

Det är en mårdhund.

De behöver inte ha det karaktäristiska utseende med det vita ansiktet.

Mardhund.jpg

Publicerat
  • Författare

Men mårdhund... det är för mig något ovälkommet i den svenska faunan och dessutom finns väl det bara i norr. Vet att släkten jagar den med ljus och lykta i norra Finland i alla fall. Där betraktar de den som ett skadedjur.

Publicerat

Men Grabbar, och tjejer med för den delen.

Enligt dom som säger att de vet. så är de ju övertygade om att mårdhunden inte finns så långt söder ut.

Har grannar som är jägare och bönder som är övertygade om att de haft mårdhundar på gården (Uppsala)

Men de flesta man pratar med är tämligen samstämmiga om att den bara finns där uppe i norr än så länge.

Finns det någon här som vet mera.

Publicerat

Kan det inte eventuellt ha varit en sån här istället?

http://www.nalle.fi/svenska/bjornar/tvattbjorn.html

Har för mig tullen tagit några som man försökt smuggla in som husdjur. Nästan lika oönskad som mårdhunden...

Publicerat
  • Författare

Nej, tvättbjörn är det inte. En sådan har jag oxå sett tidigare - även om det var i fångenskap. Den jag såg var inte randig på svansen.

Publicerat
Nej, tvättbjörn är det inte. En sådan har jag oxå sett tidigare - även om det var i fångenskap. Den jag såg var inte randig på svansen.

Se om det finns någon möjlighet att ta ett foto en kväll. Lägg ut något gott och vaka...

Skulle det vara en mårdhund så är det lite sensation och du kommer att få hjälp med att fånga den!

Om du inte har lust att sitta uppe så lägg ut lite sand eller något som ger bra fotavtryck. Det kanske kan göra en expert tillräckligt nyfiken för att undersöka saken närmare. Mårdhund vill vi absolut inte ha!!!

Publicerat
  • Författare

Hmmm... hittade ett klipp på STV play. Djuret visat där ser ut PRECIS som den jag sett. O då är det mårdhund.

Kan man lägga in länken till programinslaget på något sätt?

Publicerat
  • Författare

Jag har blivit av med hundarnas märgben ifrån trädgården, men tänkt att det säkert är räven. Glömde plocka in dem ifrån gräsmattan en kväll och på morgonen saknades det ett. Kan det vara det här djuret istället? Jag har precis plockat fram nya ur frysen. Kanske skulle sätta mig på span ikväll....

Publicerat
Hmmm... hittade ett klipp på STV play. Djuret visat där ser ut PRECIS som den jag sett. O då är det mårdhund.

Kan man lägga in länken till programinslaget på något sätt?

Om det verkligen är mårdhund så gör du hela Sverige en stor tjänst om du tar fram något "bevis" eller indicie som får SVA/Grimsö tillräckligt intresserade för att gå vidare.

Publicerat
  • Författare
Om det verkligen är mårdhund så gör du hela Sverige en stor tjänst om du tar fram något "bevis" eller indicie som får SVA/Grimsö tillräckligt intresserade för att gå vidare.

SVA/Grimsö, vad är det?

Publicerat
  • Författare

Då har jag pratat med SVA och Läsnstyrelsen. Oavsett vad det är så hör det inte hemma i vår fauna. SVA höll med om att det är osannolikt att det är en mårdhund och vi hade en incident med smuggeltvättbjörnar i hamnen för några månader sedan. Men djuret jag såg var inte grått... det var brunt på sidorna. O den hade inget vitt parti runt nosen. Dock var det mörk, så alla katter är ju grå. Så hur som haver så skall jag försöka få till en bild på vad det än är. Har laddat med märgben som skall läggas ut på gräsmattan ikväll.

Publicerat

Det här var ju spännande!

Väntar med iver på fortsättningen.

Publicerat
Det här var ju spännande!

Väntar med iver på fortsättningen.

+1

Dock är det lite roligt att det inte bara är vi norrlänningar som får allt skit, fast vargen är väl inte i Götet än?  :rolleyes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Har det hänt nåt mer???

Publicerat

Mina tankar om beskrivningen går ju direkt till mårdhund. Det talas ju om att mårdhundar ska ha tagit sig till sverige via danmark men det är väl något som inte riktigt bevisats.

Jag vet att det sköts ett par mårdhundar här i västmanland för ca 10 år sedan.

• 1 month later...
Publicerat

Det låter som om du inte skall ladda med kamera- utan med 3:or. Är det mårdhund behövs bevis för etablering och jag tror inte du kommer så långt utan en skjuten mårdhund. Ett foto kommer behöva vara så oklanderligt tydligt för att man inte skall kunna tolka djuret som "trolig grävling" eller liknande.

Publicerat
Jag bor strax söder om Göteborg.

Helt säkra uppgifter har tyvärr mårdhund setts utanför ulricehamn det senaste.

vittnet skall göra ett tappert försök att få bild på en död i helgen då den synts till ett flertal ggr

Jimmy

Publicerat
Helt säkra uppgifter har tyvärr mårdhund setts utanför ulricehamn det senaste.

vittnet skall göra ett tappert försök att få bild på en död i helgen då den synts till ett flertal ggr

Jimmy

vart utanför ulricehamn? bor själv utanför borås och förra året lovade en ickejägare fast markägare att han sett mårdhund 2ggr på sin mark, jag har jagat lite där och känner mannen mycket väl men avfärdade det lite snabbt som nonsens...fan, han kanske hade rätt ändå?