Publicerat Augusti 14, 201015 yr Jag har sökt en del men hittar int en fullständig beskrivning på Kalmarmodellen för älgförvaltning. Nån vänlig själ som kan hjläpa till?
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Jag har sökt en del men hittar int en fullständig beskrivning på Kalmarmodellen för älgförvaltning. Nån vänlig själ som kan hjläpa till? tja ganska simpel du sparar 0-4 taggar för att få upp medelåldern på tjurstammen hon djur är tillåtna första två veckorna sedan förjuds dom samtidigt tillåts jakt på ko med enkelkalv alltså kalven bara ,ko med dubbelkalv är den ena kalven tillåten under även de första 2 veckorna detta medför ökad medelålder i älgstammen och hårdare jakttryck på kalv
Publicerat Augusti 14, 201015 yr OO Jag borde kunna den i skallen, vi får se. Endast tjur med fler en 5 taggar är lovlig. Ensamt hondjur fredat de första 2 veckorna. Endast en av dubbelkalvarna lovlig första två veckorna Ko med en kalv är fredad första två veckorna. Tänk på att detta är en modell som är framtagen för en för liten älgstam, har man älg men kanske fel sammansättning på den eller för unga tjurar så ska man enligt min mening inte använda sig av denna modell rakt upp och ner. //
Publicerat Augusti 14, 201015 yr OO Jag borde kunna den i skallen, vi får se.Endast tjur med fler en 5 taggar är lovlig. Ensamt hondjur fredat de första 2 veckorna. Endast en av dubbelkalvarna lovlig första två veckorna Ko med en kalv är fredad första två veckorna. Tänk på att detta är en modell som är framtagen för en för liten älgstam, har man älg men kanske fel sammansättning på den eller för unga tjurar så ska man enligt min mening inte använda sig av denna modell rakt upp och ner. // du menar att ensamt hondjur är lovligt första 2 veckorna
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Det var visst en vecka o inte två som jag menade. Här nedan är det saxat från SJF. ÄLGFÖRVALTNING ENLIGT KALMARMODELLEN Olikhet och likheter hos den sydsvenska älgstammen • Olikheten är antal djur per tusen hektar • Likheterna är obalans i könsfördelningen mellan de vuxna (låg tjurandel), låga slaktvikter samt alldeles för låg medelålder på vinterstammen. Vad innebär detta? • Biologiskt riktiga beteenden saknas hos en klart övervägande del av älgarna • Aveln grundas inte på naturliga urval • Tjurarnas antal räcker inte och reproduktionen sjunker • Slaktvikterna sjunker FÖRVALTNINGSMODELL • Spara alla tjurar med 0-4 taggar • Ensamma hondjur är lovliga 1 vecka därefter är alla vuxna hondjur fredade • Första veckan är en av tvillingkalvarna lovlig därefter är alla kalvar lovliga - Spara alla tjurar 0-4 taggar • Tjurarna har fått riktiga brunstbeteenden • Korna kan se kvalitén när hon väljer tjur • Korna blir aktivare i brunsten • Korna startar brunsten tidigare med utväxta tjurar i stammen • 50-60% högre slaktvikt på tjurarna • Tidigare brunst ger tyngre kalvar • Troféer till jägarna • Det är lättare att släppa en pinntjur - Ensamma hondjur lovliga 1:a veckan, därefter är alla vuxna hondjur fredade • Kalvförande ko är alltid fredad (produktiv) • Jakten inriktas på yngre hondjur (ej produktiva) eller äldre av dålig kvalité • Äldre hondjur föder fler tjurkalvar (större) • Äldre hondjur brunstar först • Hög reproduktion - Första veckan är en av tvillingkalvarna lovlig, därefter är alla kalvar lovliga • Ger optimala möjligheter för hög kalvavskjutning • Mindre problem i planteringarna vintertid • Mindre problem i trafiken • Fler skottillfällen • Skonsam mot älgstammen VIKTIGA PUNKTER • Älgen är ett gemensamt kapital • Gemensamma regler över stora arealer • Uthållighet och långsiktighet • Modell baserad på dagens förutsättningar • Ingen äger älgen förrän den är död • Skjut så mycket kalv som det bara går • Prata kvalité istället för kvantitet • Prata om vad som ska sparas, inte vad som ska skjutas • Utgå från älgens förutsättningar inte jägarens • Bra älgstam = Bra älgjakt • Ekonomiskt riktig vinterstam
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Författare Tack för svaren! Hittade lite utdrag av den. Men skulle vilja läsa hela. Vi har en dålig älgstam på fasta Åland, med för unga djur, små och enkla kalvar.
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Tack för svaren! Hittade lite utdrag av den. Men skulle vilja läsa hela.Vi har en dålig älgstam på fasta Åland, med för unga djur, små och enkla kalvar. vi kör alltid 2 veckors jakt på hondjur så man kan nog göra lite som man vill, har kört denna här i gnosjö trakten ett par år nu och det börjar faktiskt ge resultat fast allt tjafs som varit ,är mycket oftare man ser tjurar med lite fler taggar och bara det tycker jag att det är värt att köra efter denna modell,sen får det äldre gardet gnälla som de vill
Publicerat Augusti 14, 201015 yr Vi kör åxå en lite modifierad modell. Vi skjuter alla kalvar från dag ett och sparar alla tjurar under 5 taggar. Sen kvoterar vi de vuxna djuren inom storlicensen. //