Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Roligaste rovviltet att jaga?

Featured Replies

Publicerat

Undrar bara vad svenska jägarna som jagar rovdjur tycker är roligast? Björn,varg,lo,grävling,räv eller mård?

Själv tycker jag att räv är roligt desutom håller man rådjurs och harstammen uppe på marken ;) ! Men jag skulle också vilja testa på björnjakt nån gång!

MVH André

Publicerat

Av de du nämnde har jag bara jagat räv och grävling och det roligaste är då grytjakt enligt mig! :)

Flikar också in att svartfågel/vitfågel är riktigt roligt om man prickar in passet rätt.

Publicerat

Håller nog lojakten högst.

kolja

Publicerat

Räven är nr 1 för mig. Det är gott om dom på mina marker vilket gör att jakten känns ännu mer angelägen. Att sitta i en varm koja och kura i vinternatten är en höjdare!

Tycker även att nötskrikan är riktigt rolig att jaga, är åteln välbesökt kan det bli en handfull fåglar en eftermiddag.

Publicerat

Vi har ju varken björn eller lo så det är utan tvekan grävling. Men endast med ställande hund. :)

Publicerat
  • Författare

Ja olika är vi :) kul och höra! jag ska till med lojakt nu denna jaksäsong! får man se vad jakten bjuder på B) ni som jagar lo brukar ni släppa en eller två hundar eller ja kankse flera!?

MVH André

Publicerat

Tycker att alla jakter har sin charm. känns omöjligt att välja.

Men lojakten är lite speciell helt klart.

Publicerat
  • Författare

Ingen här som gillar och jaga björn?

Publicerat
Ingen här som gillar och jaga björn?

Jovars jag jagar en hel del björn.

Angående frågan du ställde om antalet hundar på lojakt, så använder jag mig av 2st nästan alltid. Inte för det är bättre alltid men för att få mer rutin på alla hundar.

Publicerat
  • Författare
Jovars jag jagar en hel del björn.

Angående frågan du ställde om antalet hundar på lojakt, så använder jag mig av 2st nästan alltid. Inte för det är bättre alltid men för att få mer rutin på alla hundar.

Jasså åh fan! :) Jag trodde att man släppte två för att minska risken för att en hund kan bli skadad! man har ju hört några som vart ut med stövare och jaga hare och fått hunden riven av lo :lol:

Publicerat

har visserligen bara jagat lodjur en gång och de var riktigt skoj.. så säger som Kolja håller den högst, sen är de ju alltid skoj att jaga räv/grävling oxå

ska upp o tästa på björn jakten nu i höst med en kompis sen får vi se om jag farut emd Kolja nångång oxå ^_^

Publicerat

Lojakt med duktiga hundar är nog oslagbart, en spänning som är otrolig när man vet att katten är på benen.

Jag vakar en del på räv och när räven dyker upp som en skugga en midvinternatt mot åteln är inte fel det heller.

Publicerat
Jasså åh fan! -_- Jag trodde att man släppte två för att minska risken för att en hund kan bli skadad! man har ju hört några som vart ut med stövare och jaga hare och fått hunden riven av lo ^_^

Just katten är i mina ögon ganska tacksamm att jaga då den i regel träar, oavsett om det är en eller 2 hundar. Visst en del ggr så stannar det på backen och då brukar hundarna få lite stryk. Men jag har fått mina skadade både med en hund och 2 ja tillockmed när det var tillåtet att släppa fler.

Publicerat

Lo helt klart!! Väldigt spännande att jaga med hund :rolleyes:

Fast en stövare efter en räv är inte helt fel det heller :rolleyes:

De andra har jag inte jagat men kan tänka mej att det är sköjj det me :)

Publicerat
  • Författare
Lo helt klart!! Väldigt spännande att jaga med hund :)

Fast en stövare efter en räv är inte helt fel det heller :)

De andra har jag inte jagat men kan tänka mej att det är sköjj det me :)

Blir till lojakt nu i Mars! Så jag har en viss längtan dit :D Men man får hålla sig till å jaga räv så länge blir ju lagligt nu på lördag :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Har jagat grävling, lo och räv. Får nog säga att rävjakten om sommaren då man sitter och spanar ut i vallen är den roligaste även om den inte kommer i närheten av smygjakten på bock. Den enda lojakt jag varit på var iofs över på två timmar utan att vi fick skjuta något.

Björnjakt skulle jag dock vilja testa någon gång.

Publicerat

Björnjakt med ställande hundar må väl ändå va den jakt med mest drag i :rolleyes: Att smyga på ett fint björnstånd tar upp adrenalinhalten bra mycket mer än att gräva i ett gryt? <_<

Publicerat

Måste nog säga att rävjakten är den roligaste. Kan ju variera den så otroligt mycke.

Köra med stövare å grythund. Sitta å vaka på nätterna elller sitta å locka hela säsongen,

ja finns ju många olika roliga jaktformer på räv :)

Lojakten i vårat område har inte varit någon höjdare, vi skjuter ju nästan varje år men

dom som leder dessa jakter har väldigt svårt för att släppa hundar. Man kan nästan säga att dom

vägrar. Tror detta beror på att dom inte har några egna hundar som går på lo, och då ska dom

själv gå efter i spåren för att trycka fram dom eller få dom att träa. Inte alls lika kul som att höra en

en bra hund i spåret efter lodjuret.

Mvh

Publicerat
Björnjakt med ställande hundar må väl ändå va den jakt med mest drag i :D Att smyga på ett fint björnstånd tar upp adrenalinhalten bra mycket mer än att gräva i ett gryt? :P

;)

Håller med 100% Har förvisso aldrig testat på lojakt än men att smyga in på ett björnstånd är riktigt spännande

Går nästan att ta på spänningen!!!

Mina båda laikor höll ett jäkla liv andra dagen i år men jag lyckades inte få se den förän det var försent <_<

Publicerat
Måste nog säga att rävjakten är den roligaste. Kan ju variera den så otroligt mycke.

Köra med stövare å grythund. Sitta å vaka på nätterna elller sitta å locka hela säsongen,

ja finns ju många olika roliga jaktformer på räv :huh:

Lojakten i vårat område har inte varit någon höjdare, vi skjuter ju nästan varje år men

dom som leder dessa jakter har väldigt svårt för att släppa hundar. Man kan nästan säga att dom

vägrar. Tror detta beror på att dom inte har några egna hundar som går på lo, och då ska dom

själv gå efter i spåren för att trycka fram dom eller få dom att träa. Inte alls lika kul som att höra en

en bra hund i spåret efter lodjuret.

Mvh

Ta med hundarna och åk ner hit. Jag lovar att ni får släppa dom.

Publicerat

Eftersom den enda rovdjursjakt jag ägnat mig åt är rävjakt så säger jag- föga förvånande- rävjakt!!

Nyslagna vallar i augusti. Man ser Mickel komma på långt håll, studsar runt lite stannar upp när man muspiper till. Går det bra kommer han närmare, men så gäller det att vänta in bredsidan. Skall den komma? JAH- DÄR SATT DEN!!!

Magi :rolleyes:

Publicerat

Jag slår ett slag för mårdjakten :lol:

Lättillgänglig då det finns rätt mycket mård i dem flesta marker och lång jakttid utan massa krångel.

Sedan är det ofta en väldigt rolig jakt som både kan vara lite klurig och ibland fysiskt krävande sedan blir det ofta lite udda avslutning på jakterna där man ofta har rejäl närkontakt med mården.

En lämplig hund gärna en finne och en pulka med utrustning för att driva ut mården om den ligger under jord sedan är det bara att skrida till verket klart underskattad jakt tycker jag.

• 2 weeks later...
Publicerat

Björn jakten är lätt roligast och den mest spännande jakten tycker jag <_<

Publicerat
Jag slår ett slag för mårdjakten <_<

Lättillgänglig då det finns rätt mycket mård i dem flesta marker och lång jakttid utan massa krångel.

Sedan är det ofta en väldigt rolig jakt som både kan vara lite klurig och ibland fysiskt krävande sedan blir det ofta lite udda avslutning på jakterna där man ofta har rejäl närkontakt med mården.

En lämplig hund gärna en finne och en pulka med utrustning för att driva ut mården om den ligger under jord sedan är det bara att skrida till verket klart underskattad jakt tycker jag.

Lät ju bra intressant det där Lars,

nåja, all jakt med närkontakt är spännande, sen är ju frågan om hur nära man vill komma. Jag föredrar att inte bli tuggad på så lite lagomt avstånd är bäst.

En dag skulle jag vilja prova på att jaga björn, jag är ju för korkad för att bli rädd så det skulle vara bra intressant.

/Christian

Publicerat

Alla jakter har sina tjusningar helt klart.

Mest adrenalin får jag på björnjakten, speciellt när man kliver in i en färsk lega eller ser varm björnskit!

Rävjakten är nog den jakt jag har bedrivit mest och har tresiffrigt antal rävar bakom mig medelst ficklampa och hagel mitt i natten på de engelska godsen och gårdarna. Jösses vad rävar vi sköt!

Lodjur jagar jag inte då jag är en kattmänniska och är orolig att jag skall tveka eller bli osäker när jag skall skjuta och orsaka någonting tråkigt...

Grävling är också lite spännande men de tar jag när de tittar ut ur gryten så jag vet inte hur spännande det är...

Svartfåglar däremot är fruktansvärt spännande och hamnar man på rätt ställe vid rätt tidpunkt är det bara att hoppas att de 500 pluggen man har med sig räcker <_<

Mård har jag inte på mina marker så det har jag inte provat.