Publicerat Januari 25, 200620 yr Är det någon som vet hur många år vi haft nuvarande klassindelning? och hur kom dom fram till att E100 måste vara minst 2700J vid kulvikten 9,0g? Jag tycker att klass 2,3 och 4 känns rätt och riktigt i stort,men klass1 är hopplöst förlegad med alla nya kulor som kommit under de senaste åren. Med rätt kula så skulle en 8grammare utan vidare göra jobbet. /Micke
Publicerat Januari 25, 200620 yr Håller med dig Micke....faktiskt tycker jag att man kan uppdatera alla klasser lite grand...i allafall klass 1 och 2 i första hand. Med alla dessa kal 17 kalibrarna som finns (17 Mach IV m,fl) som gott och väl kan passa in i klass 2, om det nu inte var för kulvikten, dom klarar garanterat kraven för anslagsenergi i-och-med att dom har så hög utg-hastighet. och jag tycker inte att man ska "klassa ner" 6,5x55 till klass 2 om/när det blir blyförbud bara för att inte kulan håller viktklassen. det är bevisat i herrejösses många år att 6,5:an är en riktig älgkaliber. När man bor här uppe i norr får man höra ganska mycket om vår "urbefolkning", och vad vissa av dom har för kaliber till all jakt (man ska inte peka ut nån eller dra alla över samma kant men...). Har hört en som berättade att 222rem är en utmärkt älgpatron om man håller sig inom 80m. Missförstå mig rätt , jag menar inte att man ska skjuta älg med en 222:a, och jag blir nästan förbannad när jag hör om tjuvjakt... men om en 222:a duger till älg, då går det garanterat med en 6,5:a fastän den kan komma att bli klass 2. ha dé gött Mvh Fredde
Publicerat Januari 25, 200620 yr Författare Har hört en som berättade att 222rem är en utmärkt älgpatron om man håller sig inom 80m. Missförstå mig rätt , jag menar inte att man ska skjuta älg med en 222:a, och jag blir nästan förbannad när jag hör om tjuvjakt... men om en 222:a duger till älg, då går det garanterat med en 6,5:a fastän den kan komma att bli klass 2. Jag förstår precis vad du menar. I mitt yrke har jag dispens för att använda 22Hornet(klass3 som bekant) för rådjursjakt och upp till 100m så är den väldigt effektiv. Jag har uteslutande använt den under de senaste två säsongerna och kan jämföra den mot .222rem som jag använt under många år. Faktum är att den gör jobbet bättre än vad lagstadgat minimikrav kräver och därför vore det synnerligen intressant om någon kunde redogöra för hur nuvarande klassindelningskrav togs fram. /Micke
Publicerat Januari 25, 200620 yr Visst är det så att alla nya "superkulor" har gjort det möjligt att fälla vilt med kalibrar och kulvikter som sedan tidigare varit otänkbara. Det finns ingen anledning till farför man inte skulle få fälla dovhjort med .243Win, exempelvis. Men jag är liiite tveksam till att våra nya "elakare" vilt, såsom björn och vildsvin, är lämpliga vilt vid en sådan klass1-kaliber. Jag föreslår sammanslagning av klass 3 och 4 (är det någon som på allvar tror att en hare inte dödas av en .22LR på de avstånd en .22LR över huvud taget är ballistiskt användbar?). Klass 1 och 2 behålls, men gränserna mellan de båda justeras nedåt för att klara 6,5x55 med kopparkulor mm. Vidare införs en tungviktarklass för vuxna vildsvin och björn, där nedre gränsen går vid 8x57JS. För att klara av dessa förändringar /särskilt den sista) med minsta omak för jägarklåren kastar man också vapengarderoben åt helvete, och till statistikernas förvåning uppstår det inte ens ett litet hack i brottstatistiken.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Hej Herr Berg, ett intressant förslag du kommer med. Jag har aldrig skjutit nån björn så jag skall passa mig för att uttala mig alltför tvärsäkert om vad de kräver i vapenväg. Men jag håller med om att det är en ganska stor skillnad på vildsvin/björn och dovvilt även om jag har varit med om en del ganska "hårdskjutna" dovkalvar... Problemet är givetvis att det numera är en väldigt stor skillnad mellan olika kulkonstruktioner och klassindelningen skulle då behöva ta hänsyn till vilken kulkonstruktion du jagar med. I och för sig kan man argumentera att om blyförbudet införs kanske kulorna blir lite mer likvärdiga( möjligen den enda positiva effekten av ett dylikt förbud). Jag vill nog inte ha en lagstiftning med olika klassindelning för bondade kulor, homogena kopparkulor, ickebondade kulor med mellanvägg, blötkulor med blylås etc.... Redan idag finns det ju en uppsjö av olika kulor som är mer eller mindre lämpade beronde på situationen. Att man utan större olägenhet skulle kunna slå ihop klass 3 och 4 håller jag med om till 100% Henrik
Publicerat Januari 26, 200620 yr Hej Håller med Mr Mauser ang. klass 1 kriterierna. Man hänger upp sig på anslagsenergin vilket verkar ganska förlegat. Varför ska det behövas 700 mer joule om kulan väger 9 gram istället för 10? Kanske bättre med EN lägsta vikt och EN energinivå. Idag får man jaga älg med 6,5X55 laddad med en gammal bly klump som 10,1 gram Alaska och Vo 770 m/s. Men inte med en 7,8 gram Barnes X i 900m/s. Rätt märkligt kan jag tycka. Fast jag håller med om att det blir för snårigt om man ska blanda in kulkonstruktion i klassindelningen. Jag vurmar ju en del för 6,5X55 så jag vill ha en minsata kulvikt för klass 1 på 7,8 gram mvh Danne
Publicerat Januari 26, 200620 yr jag röstar för en differentiering av klass 1 och ihopslagning av klass 3 och 4. med tanke på skillnaden i kroppsstorlek mellan en dovkalv och en griskulting tex och vuxen älgtjur säger det sig själv att en grövre kaliber behövs jämförelsevis. Sedan har de djur som kan vara farliga, björn och vuxna vildsvin. Låt 6,5x55 vara tillåtet för dov samt kronkalv samt vildsvin upp till årsgrisar. Kräv .338 och uppåt för vuxen kron och älg och gris samt björn?
Publicerat Januari 26, 200620 yr I Finland har man delat upp det lite 3) om vapnet används för att skjuta vitsvanshjort, kronhjort, skogsvildren, dovhjort, sikahjort eller vildsvin, vikten av patronkulan vara minst 6 gram och dess träffenergi mätt på 100 meters avstånd från pipans mynning vara minst 2 000 joule (E 100 > 2 000 J) eller, om kulans vikt är minst 8 gram, dess träffenergi mätt på motsvarande sätt vara minst 1 700 joule (E 100 > 1 700 J), (31.1.1994/81)4) om vapnet används för att skjuta älg eller brunbjörn vikten av patronkulan vara minst 9 gram och dess träffenergi mätt på 100 meters avstånd från pipans mynning vara minst 2 700 joule (E 100 > 2 700 J) eller, om kulans vikt är minst 10 gram, dess träffenergi mätt på motsvarande sätt vara minst 2 000 joule (E 100 > 2 000 J). http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993...arch%5Bpika%5D=
Publicerat Januari 26, 200620 yr Tycker faktiskt att ni är ute och cyklar nu. Menar ni verkligen att någon skulle gå ut på tex grisjakt med ett vapen som man bara får skjuta årsgris med? ??? För att sedan låta bli att skjuta om kronhjorten eller galten man drömt om skulle dyka upp.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Ett litet förslag på hur jag tycker att det ska vara: Slå ihop klass 3 och 4, Döp den klassen till klass 3. Nya klass 3 innefattar alla kalibrar upp t.o.m 22Hornet, och samtliga vilt upp t.o.m räv får jagas med vapen i denna klass. Klass 2B = Kalibrar från 22Hornet (ej med i klass) upp t.o.m .243win. Samtliga viltarter upp t.o.m Rådjur Klass 2A = Kalibrar från .243win ( ej med i klass) upp t.o.m 30-06. Samtliga viltarter Förutom Björn och Vildsvin. Klass 1 = samtliga Kalibrar Från 30-06 (ej med i klass). Samtliga viltarter får jagas med dessa. Klass H = Hagel, oförändrad. Dessa klasser är då utan restriktioner för kulvikt. vapen garderoben förändras, från Max 6 vapen till max på 10 vapen (för jakt) Tjaa...nått sånt hade jag tänkt mig. Mvh Fredde
Publicerat Januari 26, 200620 yr Författare I Finland har man delat upp det litehttp://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993...arch%5Bpika%5D= Den kan vi kopiera rakt av och klistra in i vår lagstiftning ;D klart verklighetsförankrad! /Micke
Publicerat Januari 27, 200620 yr Nja den finska klassningen ställer ju inte högre krav på björnkalibrar än 6,5x55... jag hade förresten för mig att det var krav på 7mm för älg i Finland, men det stämmer tydligen inte.
Publicerat Januari 27, 200620 yr Hade du tänkt skjuta Räv med 22lr fredde? verkar lite klent i mina ögon.
Publicerat Januari 27, 200620 yr Hade du tänkt skjuta Räv med 22lr fredde? verkar lite klent i mina ögon. tjaa...borde gå alldeles utmärkt ut till 50m... Mvh Fredde
Publicerat Januari 27, 200620 yr En intressant jämförelse är att britterna jagar kronhjort med 243 Win. Dom har ungefär samma diskussion bland jägarna om den kalibern till kron som vi har om 6.5x55 till älg. /Martin
Publicerat April 11, 200620 yr Hade du tänkt skjuta Räv med 22lr fredde? verkar lite klent i mina ögon. Instämmer med fredde! Håller du bara dig inom 50m så ser jag inga hinder att skjuta räv med 22l.r! Så sega är inte rävarna. MVH/Jocke
Publicerat April 12, 200620 yr Rent lagligt krävs klass 3 för räv, men de dör säker av en .22 LR, men visst kan man säga att det finns vissa hinder... När det gäller kron i skottland så är deras ras avsevärt mindre än våra kron. De är ju dock större än en dovhjort, men det är klart att en .243 dödar en dovhjort med rätt placerad och bra kula. Det gör nog en .44 magnum också som ingår i klass 2...
Publicerat April 13, 200620 yr Kulan ska väl vara rätt placerad i alla lägen annars så kan man ju låta bli att skjuta tycker ju jag då ??? ,,,, jag själv är nöjd med dagens klass indelning iaf för den jakt som jag håller på med för den innerfattar ju småviltet o jakt på älg o kanske björn om man har tur :D ....
Publicerat April 13, 200620 yr Ändrar man klassgränserna för att det kommit fram nya premiumkulor hur skall man då hantera dem som inte använder dessa kulor? Skall det finnas två parallella klasser för olika typer av kulor eller skall man tvinga på folk kulor som kanske inte finns till eller fungerar ihop med deras vapen? En sämre konstruerad kula som träffar där man siktar är trots allt mycket bättre än en premiumkula som man inte kan träffa en lagårdsvägg med, inifrån. Det kommer alltid, oavsett vilken klassindelning man väljer, att finnas gränsdragningsproblem. Ändrar man klasserna så flyttas bara problemet, det försvinner inte.
Publicerat April 13, 200620 yr Ha kvar det gammla klasningen polisen har nog mycket att göra vad gäller vapen (licenser) ;D