Hoppa till innehåll

Wachtel/Gråhund


Robban240

Recommended Posts

En fråga till.

När det gäller älgar, och hundar som driver med skall.

Har de en tendens att stanna fortare eller försöka smita undan när de hör hunden komma i löpan ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte jagat med en grå/wachtel fanst en likande blandning med laika i stället kan sägag att de är bra gry i den hunden. han börjar inte skälla förens han ser djuren

äe lite inne själv på en spets/wachtel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oxå sätter Magnus en käpp i hjulet direkt ! :)

Många gånger har jag tänkt att en Wachtel skulle passa mitt jaktsätt då även fåglar finns på skottlistan ibland.

Men jag tycker inte om hunden i sig , den ser ful å klumpig ut, hårig som nån wannabe.

Fast jag vet att det är en mkt potent ras.

Jag kan sträcka mig till gråwachtel men inte längre.

Jag beundrar tyskars mod och tror det ger säkrare jakt. Därför började jag kolla lite på tysk-gråhund.

Man läser ju ofta att Wachtlar kan va lite klena, desstu mer sällan är en tysk det.

Om en GråWachtel ser mer ut som en Gråhund kan man anta att den beter sig mer som en Gråhund då eller spelar utseendet ingen roll där ?

Ni som har dem och vet.

Mycket kan man säga om en Wachtel, men varken vek eller ful är den med rätt gener. ;) Skulle nog säga att få hundar har mer generell jaktlust än en wachtel. Hellre 4 jakter på en timme än en som lämnar marken. Skjuter ofta själv för min Wachtel också.

Att jag valde att komplettera min Wachtel med en GW är att jag vill ha en hund för lite större marker och med lite längre jakter. Men med en ren wachtel är man egentligen rustad för det mesta och välkommen överallt, det är lätt att få jakttid med en bra wachtel då den jagar allt, och till och med apporterar/spårar hyfsat. Välj en hund för din primära jakt, inte en för all potentiell jakt. Ordet allround passar inte bättre på någon annan ras än wachtel.

Nät Matte och jag valde GW valpar tog matte en mer gråhundslik tik och jag en mer wachtellik hane. Så här långt är min lite mer gråhundig och hans lite mer wachtlig i jaktsättet så detta tror jag inte spelar någon roll. Dock delar dom en grym och tidig jaktlust och lika mentalitet.

Det var ju min första älgjakt med unghunden, många älgar skenar generellt i september. Den jag fick bra stopp på var en ensam ko som stannade efter ca 5 minuters drev. Övriga blev antingen gångstånd, drev eller sken.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak jag tror att man ska tänka på både en och två gånger, både när det gäller blandras och renrasiga hundar är att man ska inte tro att man bara får det man vill ha av de två individerna. Man kan även få allt det man inte vill ha.

Med detta i bakhuvudet så tror jag att man ska på något sätt vilja ha bägge raserna man korsar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tidig jakt pratar alla om med GråWachtel. Min hund är 1år nästa vecka. Hon skäller gris i hägn lysande och kommer på inkallning till 100% (än i alla fall) men i skogen vill det sig inte. Poletten har inte trillat ner än. Vi har stått 80m från älg som "pratade" i en plantering men hon tyckte bara det lät konstigt, gick aldrig dit. Verkar bara skälla på vilt hon ser, Vid riktigt färska spår så följer hon ca 100m utan skall och kommer sen tillbaka. Är väldigt valpig i sättet än men jag börjar snart undra. Men som sagt, i hägn går det kanon.......Vet inte vad jag skall hitta på riktigt. Hon har fått mycket tid i skogen, tränat mycket släp+blodspår.

post-6289-1290083603_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min blogg finns några snuttar film från fredskog när vi tränade på grisarna 1a gången.kent-teamreleaser.blogspot.com

Hon är ca 10månaders gråwachtel då. Ligger massa annat med på bloggen så kolla på äldre inlägg ;) .

1år nu och väger 25kg. Blir väl lite till med mer muskler men har nog stannat i växten annars,

Bella var med helt klart bäst på valpkursen. Provade en del agillity med henne och hon tvekar aldrig utan springer över hinder och genom tunnlar ;)

Mitt minsta barn (5år) och hunden gosar och busar som galna hela kvällarna. Riktigt go och lättlärd hund är det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Texas är fin, de är lika brorsorna.

Kul att du får till inkallningarna så bra, det ska jag inte skryta på mig ;) Men vi jobbar på saken. Kul med film, de är ju grymma på att spåra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Döm inte hunden efter rasen! Predikar okunnighet...

Allt för många talar hundars egenskaper efter ras och blandningar av dessa. Renrasigt eller blandras är av underordnad betydelse - se till föräldradjuren och deras linjer i första hand!! Grå/wachtel kan vara kanon med också rent värdelös beroende av föräldradjur och en smula slump.

Vid blandrasavel är det extra svårt att hitta "rätt" renrasiga föräldradjur - eftersom att de med riktigt goda resultat oftast inte förekommer lika frekvent i blandrasavel. Med detta säger jag inte att renrasig avel måste vara bättre!

Se till att Du vet vilka föräldradjuren är och vad dessa verkligen går för!

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Texas är fin, de är lika brorsorna.

Kul att du får till inkallningarna så bra, det ska jag inte skryta på mig :mad: Men vi jobbar på saken. Kul med film, de är ju grymma på att spåra.

Till både sett å utsende tycker ja. Ja inkallningen gör han bra för ja mutar honom med korv :blush: Jo spåra de tycker han e kul ska iväg efter en klöv senare idag ska på kurs i spår imorrn ska handla blod på ica med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kom ihåg att sånt som är dyrt (ullfrotte, mac-sladdar, handenheter, iphones, m.m.) är extra gott för en liten valp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden lite. Har precis tagit hem en Gråwachtel från Blekinge. Nu börjar det roliga!

9c201291426AMbcd4.jpg

Söt liten rackare :) , precis likt den hunden som brukar ringas in som extra hund då det ska röras om i grytan i mitt lag..så lika så :)
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tänkte höra mig för om någon vet en kull eller planerad parning. Söker en hanvalp 50% gråhund 50% Wachtel och goda referenser om föräldradjuren är ett måste. Har kollat runt ett tag nu men känner att jag måste vidga mitt sökområde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen ska man inte förringa vikten av att det är en vettig tik som ger valparna det stöd och den tuktan som behövs.

Har sett vissa kullar med jättegoda förutsättningar som blir skit efter att ha haft dåliga mödrar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hur går det för era Gråwachlar och wachtel-spets korsningar?
Har själv en karelare/wachtel på snart 10 månader som börjar komma igång lite. Använder honom enbart till gris som han har ställt och drivit med skall. Blivit en skjuten för honom på drev också. Tyvärr följer han hjort ibland, får hoppas det släpper med åldern.. Någon som har samma problem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har en korsning med wachtel... Vad hade du väntat dig?

Det är ungefär vad jag väntat mig, förstår att det är mycket jobb att få den till att endast jaga vildsvin, därför frågar jag hur andra har gått till väga. Min hund är ju långt ifrån klar så därför tar jag tacksamt emot tips! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...