Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargflytt

Featured Replies

Publicerat

"GRIMSÖ(JJ). De områden som är lämpligast för att släppa ut inflyttade vargar finns i Gävleborg, södra Dalarna, Västmanland, Örebro och norra Östergötland. Det här har forskarna vid Grimsö viltforskningsstation kommit fram till efter att ha utrett frågan på Naturvårdsverkets uppdrag".

Nu är väl snart jakten med löshund ett minne blott för mig med. Jagar precis ovanför gränsen mellan Västmanland och Dalarna.

Känns helt sjukt hela grejen med att flytta vargar, sen är man väl lite ego och tycker det är värre när dom ska sätta ut dem där man själv jagar.

Publicerat

Att sätta ut varg i norra östergötland känns som ett rejält felsteg. Det finns måååånga smågårdar med får.

Sen att jag själv jagar i områden gör ju inte att man blir gladare direkt.. :)

Publicerat
"GRIMSÖ(JJ). De områden som är lämpligast för att släppa ut inflyttade vargar finns i Gävleborg, södra Dalarna, Västmanland, Örebro och norra Östergötland. Det här har forskarna vid Grimsö viltforskningsstation kommit fram till efter att ha utrett frågan på Naturvårdsverkets uppdrag".

Nu är väl snart jakten med löshund ett minne blott för mig med. Jagar precis ovanför gränsen mellan Västmanland och Dalarna.

Känns helt sjukt hela grejen med att flytta vargar, sen är man väl lite ego och tycker det är värre när dom ska sätta ut dem där man själv jagar.

Varför är det sjukt? Visst jag skulle hellre se att samerna får sätta stängsel runt sina renar som resten av befolkningen så vargarna kunde vara även i norrland och då vandra in den naturliga vägen. Tyvär är det inte ett alternativ med den politik vi har idag där vi inte ska trampa minoriteter på tårna.

Så hur ska vi förbättra den genetiska situationen i vargstammen tycker du? Eller du kanske tycker att vi ska skita i det?

Publicerat
  • Författare
Varför är det sjukt? Visst jag skulle hellre se att samerna får sätta stängsel runt sina renar som resten av befolkningen så vargarna kunde vara även i norrland och då vandra in den naturliga vägen. Tyvär är det inte ett alternativ med den politik vi har idag där vi inte ska trampa minoriteter på tårna.

Så hur ska vi förbättra den genetiska situationen i vargstammen tycker du? Eller du kanske tycker att vi ska skita i det?

Jag tycker personligen inte att vi ska flytta några vargar någonstans. Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet men som jag förstår det så har man inte sett någon stor grad av inavel i de vargar som sköts i vintras.´Rätta mig gärna om jag har fel? Sen är det självklart ett problem för de som redan har varg men den har kommit dit på naturlig väg, eller har jag fel där också? Vi har för den delen också varg på våra marker redan så anledningen till att flytta dit fler förstår jag inte.

Om vi i Sverige ska ha Varg är jag av den meningen att då ska den spridas över hela Sverige i naturlig takt, vilket jag också tror att den kommer att göra på sikt. Det jag tycker är sjukt är att en grupp forskare sitter på makten att bestämma vilka jägare/lantbrukare som ska drabbas först. Kommer vargen på naturlig väg i på mina jaktmarker har jag lite lättare att acceptera det.

Publicerat

Att vi får fortsätta jaga varg är det viktigaste för oss som sitter med svartepetter. Det ger åtminstone på pappret oss en chans att påverka vargarna att kroka för jägare och hundar. Egentligen borde det vara förbjudet att inte använda hund vid vargjakt för att skapa någon form av stress förknippat med hund. Enda möjligheten till jakt är i dagsläget att man öppnar för vargflytt och nytt blod. Utan nytt blod ingen jakt alls på överskådlig framtid.

Jag är för jakt, jag är för vargflytt.

Tomas

Publicerat
Jag tycker personligen inte att vi ska flytta några vargar någonstans. Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet men som jag förstår det så har man inte sett någon stor grad av inavel i de vargar som sköts i vintras.´Rätta mig gärna om jag har fel? Sen är det självklart ett problem för de som redan har varg men den har kommit dit på naturlig väg, eller har jag fel där också? Vi har för den delen också varg på våra marker redan så anledningen till att flytta dit fler förstår jag inte.

Om vi i Sverige ska ha Varg är jag av den meningen att då ska den spridas över hela Sverige i naturlig takt, vilket jag också tror att den kommer att göra på sikt. Det jag tycker är sjukt är att en grupp forskare sitter på makten att bestämma vilka jägare/lantbrukare som ska drabbas först. Kommer vargen på naturlig väg i på mina jaktmarker har jag lite lättare att acceptera det.

Nu svarar forskarna endast på var de lämpligaste områdena är med givna politiska ramar .

Hade forskarna fått bestämma helt själv så hade man säkerligen börjat med de Norrlänska national parkerna .

Först ut skulle "Stora sjöfallet" varit.

Det är inte forskarna som sagt att renbetesland skall vara skyddat ......

//Lasse D.

Publicerat

Logiken i valet av plats är ju ganska enkel.

Det ska vara i närheten av redan etablerade vargrevir för att den inflyttade ska ha en stor chans att träffa en partner och fortplanta sig.

BINGO, nya gener i poolen som späder ut den vargstam vi har idag vilket i sin tur ger att vi kan hålla en låg nivå på antalet vargar.

BINGO igen, vargjakt für alles vilket förhoppningsvis i förlängningen kan leda till att vargen förknippar människa och hundar med fara och försöker undvika möte med nämnda varelser.

Skulle man flytta en varg till södra skåne så är det ju inte så svårt att lista ut var den kommer att ta vägen sen när lusten faller på.

Publicerat
Men vi har av detta skäl i vår förslagskarta markerat området mellan europaväg E-4 och ostkusten som olämpligt

Mina marker är således inte lämplig som utsättningsområde, då jag har gräns E4 som gräns V och havet som gräns Ö, dessutom betydligt närmare E4 än 10 km som också stod i rapporten att det minst bör vara till större trafikerad väg.

Publicerat

Dom vargar som sköts i vintras var så inavlade som dom kan bli. Det fanns dock inga större tecken på defekter orsakade av inavel vilket är en mycket stor skillnad.

Forskarna är inte dom som bestämmer något öht. Dom har ombetts att hitta dom lämpligaste platserna för utsättning och då ska dom hitta ett område där vargarna kan komma in i stammen direkt och där det finns en lämplig biotop för vargar att leva i. Som jag skrev i förra inlägget, visst vore det bättre om vi kunde ha varg också i norrland och då ha en naturlig invandring. Tyvär ser läget inte ut så och då måste det till någon annan lösning.

Vargen kommer ju till dessa områden förr eller senare så jag förstår inte varför det är ett problem om dom vandrar dit eller flygs dit. Valet att slå sig ner kommer i slutändan vara vargens.

Publicerat

Mer släkt än helsyskon, det är skapligt inavlat.

Publicerat
Mer släkt än helsyskon, det är skapligt inavlat.

Det blir många fingrar att spela på banjon med det.. :huh: