Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Småviltstudsare

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag funderar på att skaffa mig en småviltstudsare att använda för övningsskytte, vinterripjakt och att kunna knäppa nån kråka/skata/trut med. Vilken kaliber skall jag skaffa? 22LR, 22 WM eller någon annan? Vika vapen är bra i förhållande till pris? Tacksam för all hjälp!

Publicerat

Min far har en 22lr som jag skjuter en del svartfågel med. Den tycker jag lämpar sig kanon till både jakt och övningsskytte...

Sedan är den ju kalas billig att skjuta med...

20/30 öre/skott är ju inte dåligt...

Har ingen erfarenhet av WM där har jag inget att säga......

Publicerat

Jag skulle titta på CZ BRNO och Rugers cylinderrepeter vapen.

Bra säkra vapen med god precition.

Har erfarenhet av båda.

Rekommenderas.

Publicerat

Jappp!!! Det håller jag med om...

Publicerat

Sako och Krico i kal 22 lr skulle jag rekommendera bara för att vara lite tvärtom  ;D

Mvh!

Publicerat

Hej

.22WM är en avsevärt mer effektiv jaktpatron än .22LR. Så ska du i första hand jaga ripa och trutar så tycker jag du ska välja en magnum. Dessutom är den tillåten för klass 3, så du kan skjuta räv och skogsfågel också om du vill.

Men ska du skjuta mycket, på pappfigurer, plåtburkar, kaxiga kråkor och skator m.m. så är .22LR det bästa valet. Det låga priset på skott är en anledning som nämnts. Dessutom är .22:an kapabel till otrolig precision på avstånd upp till 50-60 m. Med en bra bössa är det inga problem att sätta fem smällar inom 10 mm på 50meter.

.22LR är också ganska diskret -  en fördel om du ska bekämpa skräpfågel där det finns bebyggelse.

Vad gäller studsare så skulle jag titta på Anschutz gevär i 1500 och 1700 serien samt Krico m/300.

Men Ruger och CZ är också rejäla och prisvärda.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Hur mycket kostar ammunitionen för 22 WM?

Publicerat
Hur mycket kostar ammunitionen för 22 WM?

Ammopriset på .22WM brukar börja på dubbla .22LR priset.

Mitt tips blir antingen någon av Sako Finnfire modellerna (inte Quaden) samt någon av Anschutz 1400 eller 64 modeller.

Quaden imponerar inte på mig, alldeles för smäckig och vinglig, den skjuter säkert bra däremot, som det mesta från Sako.

Publicerat

Pris .22 WMR Winchester 139:-/50 st

Tycker också .22 Magnum är ett klokare val.

De få gångerna man vill leka per år, kan man gott kosta på sig de där extra kronorna.

.22 Magnumen är ju så fin ifall du vill jaga tjäder,orre,ripa,järpe,räv osv.

Med .22 LR får du ju bara jaga ripa.

Publicerat
De få gångerna man vill leka per år, kan man gott kosta på sig de där extra kronorna.

Oj oj oj, har du inte barnasinnet kvar...

Tar man ut alla intresserade i familjen till banan och prepparerar den med ballonger, sockerbitar, burkar och snurror på okända avstånd från 15-120m brukar det kunna gå åt hur mycket skott som helst -SKITSKOJ! ;)

Publicerat
Oj oj oj, har du inte barnasinnet kvar...

Tar man ut alla intresserade i familjen till banan och prepparerar den med ballonger, sockerbitar, burkar och snurror på okända avstånd från 15-120m brukar det kunna gå åt hur mycket skott som helst -SKITSKOJ! ;)

Jodå, men de få gånger det faktiskt blir varje år, låter jag det kosta 300:- extra till förmån att ha en dugligare kaliber resten av året.  ;)

Publicerat

Det är möjligt att du anser dig vara bättre beväpnad med en .22 WM men här nere i södra delarna av västra götaland på gränsen till Halland där jag håller till är det dåligt med både ripa och skogsfågel.

En .22LR till lek, övning, avfångning i fälla och "skräpfågeljakt". På "riktig jakt" vill det till att vara beväpnad med en duglig klass-1:a med tanke på att Hjortarna ökar och det skjuts mer och mer svin. Klass-2:an är motiverad till rävvaket och till de uppgifter där klass1 är onödigt kraftfullt. En klass-3:a däremot har jag svårt att prioritera in i garderoben då det ständigt är djungelns lag som råder där...

Publicerat

Japp Kinbo du har rätt.

Jag tänkte väl lite för mycket "norrlänskt" när jag skrev om .22 Magnum.

.22 LR är annars en mycket mysig kaliber.

Jag önskar att jag kunde ha en så´n också.

Publicerat

Ifall du har möjlighet att handladda så slår jag ett slag för 22 hornet. Försök skaffa en Brno zkw465 i hyfsat skick för en billig peng. Köpte min för ett par månader sen och är kalasnöjd. Fin precision ut till 120-130m

Publicerat
  • Författare

Svårt det här. Hur är det med rickoshetter och kulfång för de båda kalibrarna. Går det avliva grävling odyl i fälla med 22 WM? Annars finns det mycket som talar för WM ???

Publicerat

Jag är ägare av en Krico 22wm och jag kan bara hålla med Beretta, jag skjuter både ripa, orre och tjäder med min och det går säkert att lägga ner en räv också.

Publicerat

Som träningsvapen och för avlivning i fälla anser jag att en 22 lr är det bästa valet. Vill Du däremot ha en klass 3 för jakt så är det nog så att jag ger hornet en fördel gentemot 22 WM även om det kräver handladdning för att bli ekonomiskt försvarbart.

Publicerat

Johan, jag har en Krico 22WM till salu, hör av dig med ett PM om du skulle vara intresserad!

MVH Peter

Publicerat

Låter som du behöver en hornet om du laddar själv, om du inte laddar själv så köper du en hornet och börjar ladda ;D

Publicerat

Till de viltarter du räknar upp skulle jag definitivt välja en 22lr och då en Brno 452 eller 452 varmint.Efter du fixat trycket på en Brno skjuter den väl så bra som konkurrenterna och en long rifle dödar bättre än en magnum. :o :o :o

Publicerat
Johan, jag har en Krico 22WM till salu, hör av dig med ett PM om du skulle vara intresserad!

MVH Peter

Ja och det var ett bra pris.

KÖP!

Krico har gjort kanonfina studsare.

Publicerat

Jag använder en Sako Quad 22LR till plinking och skjuta kajor med. Den skjuter bra men vill inte slänga ut patronen ur loppet om den inte är avfyrad >:(

En fördel med Quaden är att man kan byta kaliber. Priset för den är ganska högt 7-8000.-

Och då ingår det ju inget extra. Monterade på ett Leopoldsikte 3-9x40 som blivit över från ett annat vapenbyte annars skulle jag nog köpt ett begagnat gevär.

Ser man investeringen över en lång tid blir den inte så stor. ;D

Publicerat
Krico har gjort kanonfina studsare.

Kan bara hålla med. :D

• 3 years later...
Publicerat

Själv har jag funderat på en 222 typ Sako vixen som komplement för småviltjakten.

Lite dyrare i inköp & drift men mer effekt vid träff. Dessutom behöver jag inte avstå skott om ett rådjur skulle dyka upp under vakjakten.

Är lite fundersam över om effekten kan bli lite för stor i hare och frågar därför om det finns några erfarenheter på forumet.

På sikt är planen att komplettera 222an med en ljuddämpare för att kunna vaka utan kåpor.

Reflexioner?

MVH

H

Publicerat

Det beror nog mest på vilken ammunition du har. Sen är ju 222an en mysig kaliber. Jag har en 223a och är helnöjd med den. Den passar utmärkt till både toppfågel, räv och rådjur.