Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fästingmedel eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Det har säkert diskuterats förr, men jag hittar ingen tråd om det.

Använder ni fästingmedel på era hundar, och i så fall vilket?

Jag är väldigt kluven till dom som verkar fungera.

Å ena sidan är det inte kul att plocka 20 krypande och 5 ätande fästingar efter en jaktdag, men det är å andra sidan inte heller särskilt lockande att stryka nervgift på hunden, särskilt som man har barn hemma som leker med den.

En bekants Beagle fick dessutom epilepsi av Frontline vilket avskräcker ytterligare :blush:

Finns det något mirakelmedel jag har missat?

Publicerat

Jag har inget alls på min hund längre. Jag hade excalibur eller vad det heter i början av säsongen. Det gick bra några veckor sedan började min hund spy ofta, någon gång om dagen iallafall. Jag tog av halsbandet och några dagar senare slutade han kräkas. Jag vet flertalet hundar som får exem, eller rosslig hals av halsbandet.

Men å andra sidan vet jag ännu fler hundar som man inte märker någon skillnad på om dom har halsbandet förutom att dom får mindre fästingar.

Det är ju som du säger, man ger hunden ett gift och det kan väl aldrig vara bra?

Jag kommer i alla fall inte använda något mer fästingmedel på min hund.

Publicerat

Vi har använt Frontline i två år sedan vi flyttat till Göteborg.

Förra året hade Wippa problem med diarré till och från under sommaren men inget vi kopplade ihop med Frontline.

I år fick hon några dagar efter första kuren diarré och blev hängig, inget vi kopplade ihop med Frontline förän senare. Efter nästa kur, c:a fyra veckor senare, så fick hon rejäla magproblem med diarré och allt bara gick rakt igenom. Fick åka in efter att hon varit dålig i en vecka till och från å blev akut dålig en natt.

Därefter tvättade vi henne med shampoo och har inte haft på något fästingmedel sedan dess. Inga magproblem heller under sommaren då hon också varit på fästingfri ort...

Så här i efterhand har vi pratat med flera vars hundar har fått allt från diarré, kräkningar och känsel-/synstörningar som de kan koppla samman med fästingmedel. Så här hemma plockar vi fästingar för hand tills någon rekommenderar något giftfritt!

Om bärnstenshalsband eller diverse huskurer med rosmarin och dylikt funkar är jag idel öra!

Publicerat

har inget gift heller på mina hundar sedan den gamla tiken fick eksem av det och sen när vi fick barn kändes det inte heller speciellt bra att ha gift på dom när barnen umgås med hundarna...

har kört med att ge hundarna lite vitlökspulver i maten och det ger viss verkan tycker jag problemet är väll att få i dom det :blush:

Publicerat

det finns nått medel som man har på maten varje dag minns inte vad det heter men det ska finnas att köpa i zooaffärer

Publicerat

Jag kör Scalibor-halsband på mina sen några år tillbaka, med mycket bra resultat.

Och har man haft de problemen med erlichia som jag haft med Lina så chansar man inte på att köra utan. Tänk på att det kan räcka med en fästing för att få problem i flera år framåt.

Publicerat

Det finns ju en baksida av allt, man vill inte att hundarna ska få några fästingburna sjukdomar men man vill väl inte heller hälla på dom nervgifter? Rör man sig i fästingrika marker KAN det vara en idé att redan på våren börja ge vitlökskapslar till hunden och ska man sedan röra sig i extra fästingtäta marker med mycket smitta så KAN det fungera med en spray precis innan man går ut. Brukar köpa nå´n ogiftig spray för hästar som påstås hålla oknytt borta, stark citronliknande doft som är allt annat än angenäm... Det finns ju inga garantier för några medel men jag upplever att mina hundar har färre fästingar sedan jag började med vitlök och spray.

Publicerat

Jag använder frontline och vi har inga besvär av detta men om det funkar vete sjutton...

Vi har ganska rejält med fästingar här men kollar å andra sidan hundarna varje kväll och tar bort eventuella fästingar direkt.

Publicerat
Rör man sig i fästingrika marker KAN det vara en idé att redan på våren börja ge vitlökskapslar till hunden...

Fast det är lite pest eller kolera, antingen ger man hunden ett nervgift eller så ger man vitlök som kan leda till anemi.

All lök är giftig för hundar, tillagad eller ej. Den innehåller thiosulfat som bryter ner blodcellerna i levern vilket kan leda till blodbrist. Även mindre mängder under lång tid påverkar negativt.

Publicerat
Jag använder frontline och vi har inga besvär av detta men om det funkar vete sjutton...

Vi har ganska rejält med fästingar här men kollar å andra sidan hundarna varje kväll och tar bort eventuella fästingar direkt.

Vi kör också med Frontline, och aldrig haft några biverkningar, och inga fästingar heller för den delen, så här verkar det funka i alla fall.

Publicerat

Använder själv fästingmedel(halsband) fungerar utmärkt. Har kollat på olika studier och talat med åtskilliga veterinärer och visst kan hundar reagera men då får man helt enkelt byta till annat märke.. Problemet är att vissa fästingburna sjukdomar inte går att påverka nämnvärt och slutar med avlivning.

Tror även att vi jägare ibland är snabba med att skylla exempelvis förekomst av noskvalster på fästingmedel/halsband - bästa botemedlet hade i många fall varit träning :lol:

// RG

Publicerat

Som sagt. Jag använder hellre ett godkänt preparat än får borelia eller erlichia på en hund till.

Publicerat
Som sagt. Jag använder hellre ett godkänt preparat än får borelia eller erlichia på en hund till.

Word.. :rolleyes:

Publicerat

SHOO!TAG HUNDAR MOT FÄSTINGAR

Shoo!Tag är ett helt nytt revolutionerande insektsskydd för människor och hundar.

Shoo!Tag är ett giftfritt, luktfritt och naturvänligt alternativ när man vill skydda människor och djur mot insekter. Shoo!TAG™ är en amerikansk produkt som till en början var avsedd att användas professionellt som insektskydd, främst inom boskaps- och hästskötsel. Produktserien omfattar separata insektskydd för människor, hundar och hästar.

VATTENTÄT, LUKTFRI, INGET BATTERI, NÖJD KUND GARANTI!

Det funkar hur bra som helst!

Har inte plockat en enda fästing på min hund på hela sommarn!

Håller i 4 månader.

Rekomenderar starkt!

kostar lite men det är värt det!

Publicerat

Hum...

Shoo!Tag kortet har en liten magnetremsa som innehåller ett unikt, tredimensionellt, elektromagnetiskt och statiskt fält som tillsammans med användarens naturliga, elektriska fält skyddar mot insekter. [...] Kortet tar inte energi från användaren, utan förstärker endast den energi som redan finns. Eftersom kortet endast använder sig av jordens egna energier, har det inga negativa följder för användaren.

Unikt, tredimensionellt elektromagnetiskt och statiskt fält? Jag hade faktiskt blivit mer imponerad om det varit tvådimensionellt dynamiskt fält... :)

Eller:

Produkten skall helst användas oavbrutet. På så sätt uppnås den bästa effekten, samtidigt som skyddet mot insekter blir kontinuerligt. Människor som inte använder sitt kort varje dag bör observera att det alltid tar 24-36 timmar att bygga upp det elektromagnetiska skyddet på nytt.

Jag har svårt att se hur en passiv manick ska kunna förstärka ett det elektromagnetiska fält vi omger oss med? Låter t o m än mer otroligt än bärnstenshalsband... Någon annan som också fått positiva resultat av denna Shoo!Tag?

Tillåt mig tveka, näe, det blir nog till att testa Scalibur trots nervgifterna...

Publicerat
Hum...

Unikt, tredimensionellt elektromagnetiskt och statiskt fält? Jag hade faktiskt blivit mer imponerad om det varit tvådimensionellt dynamiskt fält... :rolleyes:

Eller:

Jag har svårt att se hur en passiv manick ska kunna förstärka ett det elektromagnetiska fält vi omger oss med? Låter t o m än mer otroligt än bärnstenshalsband... Någon annan som också fått positiva resultat av denna Shoo!Tag?

Tillåt mig tveka, näe, det blir nog till att testa Scalibur trots nervgifterna...

Jag var oxå väldigt skeptisk men förra sommarn fick jag plocka fästingar heela tiden.

och innan jag köpte den här nu så fick jag plocka nu i sommar oxå..

men 2 dagar efter jag satt på han magneten så har han inte haft en fästing!

Men det man ska prova sig fram =)

jag personligen skulle aldrig sätta på min hund något det finns en risk att göra dom sjuk!

Publicerat
  • Författare
Hum...

Unikt, tredimensionellt elektromagnetiskt och statiskt fält? Jag hade faktiskt blivit mer imponerad om det varit tvådimensionellt dynamiskt fält... :rolleyes:

Eller:

Jag var lika skeptisk till dom där balansarmbanden också, men dom var ju helt otroliga ;)

Jag tror jag testar en Shootag, bara ett par hundringar att förlora men massor att vinna om det funkar :D

Publicerat
Jag var lika skeptisk till dom där balansarmbanden också, men dom var ju helt otroliga :o

Jag tror jag testar en Shootag, bara ett par hundringar att förlora men massor att vinna om det funkar :D

Jag har kört med Expot på mina två taxar och det har funkat hur fint som helst och jag har inte märkt något på hundarna heller.

Publicerat

Jag använder inget fästingmedel, men så finns det inte så mycket fästingar här omkring heller. Med en korthårig hund som till största delen är vit så är det ganska lätt att hitta fästingarna innan de har hunnit bita sig fast.

Om jag bodde på en plats där fästingar och fästingburna sjukdommar var vanligare skulle jag nog överväga någon typ av medel, men är samtidigt lite tveksam till att ge honom något giftigt. Pest eller kolera, inte så lätt att välja.

Så länge jag hittar de flesta innan de hunnit bita sig fast fortsätter jag nog utan medel.

Publicerat
Jag var lika skeptisk till dom där balansarmbanden också, men dom var ju helt otroliga :o

Gör du helt rätt i =)

och fungerar dom inte så får du pengarna tillbaka uatn större problem!

Inget att förlora med andra ord

Fungera iaf toppen på min hund!

Publicerat
Jag var lika skeptisk till dom där balansarmbanden också, men dom var ju helt otroliga :)

Jag tror jag testar en Shootag, bara ett par hundringar att förlora men massor att vinna om det funkar :)

Säg till hur det funkar sen!

Publicerat
  • Författare

Shoo!Tag är ett helt nytt revolutionerande insektsskydd för människor och hundar.

Shoo!Tag är ett giftfritt, luktfritt och naturvänligt alternativ när man vill skydda människor och djur mot insekter. Shoo!TAG™ är en amerikansk produkt som till en början var avsedd att användas professionellt som insektskydd, främst inom boskaps- och hästskötsel. Produktserien omfattar separata insektskydd för människor, hundar och hästar.

VATTENTÄT, LUKTFRI, INGET BATTERI, NÖJD KUND GARANTI!

Det funkar hur bra som helst!

Har inte plockat en enda fästing på min hund på hela sommarn!

Håller i 4 månader.

Rekomenderar starkt!

kostar lite men det är värt det!

Efter en jaktdag med SHOO! tag på så måste jag faktiskt säga att jag tog närmelsevis inte lika många fäatingar.

Några hade hon, men vi pratar ensktaka istället för 20-25

Fortsatt utvärdering under veckan <_<

Publicerat

Köper man då den vanliga Shoo för hundar eller? Verkar trevligt om det funkar och är giftfritt då hundstackarn alltid brukar reagera. Frontline har även funkat men hittils i år har jag vägrat använda medel.

Nu börjar dock fästingarna bli övermäktiga mitt stackars psyke och skulle behöva lite bekämpning!

Har någon av er märkt biverkningar alls? Trötthet etc.. som man kan få på halsbanden och medlena?

Publicerat
  • Författare

Har några jaktdagar till med ShooTagen nu.

Jag har fortfarande plockat fästingar som kryper efter jakten, men fortfarande klart färre än när jag inte hade tagen.

Anmärkningsvärt är fästingarna jag har plockat senare som har suttit. Tagen är vänd mot kroppen, och på kroppen kanske jag har tagit max ett par stycken, vilket är en drastisk förändring. Men på huvudet har hon alltid flera stycken som jag hittar efter jaktdagarna!

Summa summarum upplever jag tagen som en förbättring och har inga planer på att utnyttja returrätten.

Skulle jag ändra åsikt så återkommer jag med den informationen :ph34r:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hmm, har haft lite fler fästingar nu, dock fortfarande fler på hals/huvud än kropp.

Vet ju iofs inte hur det hade varit utan tagen, men den är inte lika effektiv som gifterna kan vi nog konstatera iaf.

Men den får sitta på, för jag tycker fortfarande att den har haft en positiv effekt!