Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Med vad ska jag olja min stock till 9,3an?

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu slipat ner min stock till 9,3x57an.

Sitter o funderar på vad jag ska olja den med.

En arbetskamrat pratade om någon ny olja som man har på golv och den kunde man få i många olika kulörer, det kanske vore roligt...

Annars ska man köra med en vanlig linolja men det känns lite trist.

Så fram med lite bra tips.

Ps Inga dyra spec oljor som kräver en massa arbete för det id´s jag inte lägga ner :blush:

//

Publicerat

osmos eller sicos hårdwaxoljor är grymma.

Publicerat
Jag har nu slipat ner min stock till 9,3x57an.

Sitter o funderar på vad jag ska olja den med.

En arbetskamrat pratade om någon ny olja som man har på golv och den kunde man få i många olika kulörer, det kanske vore roligt...

Annars ska man köra med en vanlig linolja men det känns lite trist.

Så fram med lite bra tips.

Ps Inga dyra spec oljor som kräver en massa arbete för det id´s jag inte lägga ner :wub:

//

Har du ingen gammal sletolja från någon traktor du kan använda :blush:

Publicerat

Betsa innan du oljar så kan du få vilken rolig färg som helst!

Herdins bets finns på de flesta färgaffärerna.

Publicerat
  • Författare
osmos eller sicos hårdwaxoljor är grymma.

Blir till o google lite då.

Har du ingen gammal sletolja från någon traktor du kan använda :wub:

Ehh jo men den har så svårt för att bli kvar där jag vill ha den annars vore det ett roligt alternativ.

Inget går upp mot lite diesel/olje lukt :blush:

Betsa innan du oljar så kan du få vilken rolig färg som helst!

Herdins bets finns på de flesta färgaffärerna.

Jag har ju planerat att betsa laminatstocken på .222an när den kommer hem igen så man kanske skulle välja en liknande bets på denna..

//

Publicerat

Får man inte samma lustiga färg på kinden om man betsar kolven och är ute och skjuter när det regnar...? :blush:

Publicerat
  • Författare
Får man inte samma lustiga färg på kinden om man betsar kolven och är ute och skjuter när det regnar...? :blush:

Måste nog oljas eller lackas över tror jag.....

Vore mysigt att komma hem från jakten grisrosa om kinden :wub:

//

Publicerat
Måste nog oljas eller lackas över tror jag.....

Vore mysigt att komma hem från jakten grisrosa om kinden :wub:

//

Kan tänka mig att det skulle generera en och annan misstanke hos frugan om inte annat... :blush:

Publicerat

Finns ju tyvärr inga genvägar till en bra oljeboning...........räkna med svett och några veckors jobb.

Använd Kokt linolja,rå linolja och terpentin i balndning 60/20/20.

Ta lite T-röd på en tuss på kolven innan oljning så ser du ungefär hur färgen blir.

Publicerat
  • Författare
Finns ju tyvärr inga genvägar till en bra oljeboning...........räkna med svett och några veckors jobb.

Använd Kokt linolja,rå linolja och terpentin i balndning 60/20/20.

Ta lite T-röd på en tuss på kolven innan oljning så ser du ungefär hur färgen blir.

En bra oljeboning ja.............. :huh:

Nu vet jag inte om jag ids lägga ner den tiden och jobbet på detta vapen men tja vem vet, snyggt blir det ju.

//

Publicerat

Nu vet jag inte om jag ids lägga ner den tiden och jobbet på detta vapen men tja vem vet, snyggt blir det ju.

//

Falu rödfärg. Släng i lite extra virgin om det nu tvunget måste vara vattenbaserat. Gnid in med tvättsvamp ordentligt, låt stå ett par dar, blås av överskottet med högtryckstvätten - resultate blir bonnagårdsröd chabby chic kolv.

Publicerat

Ställ den i begagnad motor olja ett tag så är det löst. :huh:

Lasse

Publicerat

//

Syftet är ju att skydda stocken så den inte slår sig så precisionen går åt helvete.

Köp Tru-Oil annars, snabbt går det, men jag gillar det inte, snabbhärdande olja som blir som lack, dvs hal å jävlig.

Publicerat
Ställ den i begagnad motor olja ett tag så är det löst. :huh:

Lasse

Ställ den i saltsyra så löser den upp sig =)

Publicerat
  • Författare
Syftet är ju att skydda stocken så den inte slår sig så precisionen går åt helvete.

Köp Tru-Oil annars, snabbt går det, men jag gillar det inte, snabbhärdande olja som blir som lack, dvs hal å jävlig.

Ska leta reda på någon tråd ang att olja med lin så får jag väl sova på saken.

//

Publicerat

Använd Osmo olja! Kanon!!!

Publicerat
  • Författare

Jag slipade det sista på den i går så nu är det bara oljningen kvar.

Eftersom kolven är gammal och tja ska vi säga välanvänd så finns det mörkare fält i trät som jag inte kan slipa bort, har provat lite annat men det vill sig inte. Nu gör det inte så mycket på denna pang den är till för slit o släng i kojan.

Har inte bestämt mig ännu men snart.

//

Publicerat

Som jag skrev innan, betsa först innan du oljar in den.

Här har du färgerna.

Oljebets:

oljebetspop.jpg

Äkta bets (pulver):

aktabetspop.gif

Du kan få en riktigt snygg bössa!

Publicerat

Undrar om den bössan jag är på väg att beställa ska få sig en dos ebenholzschwarz!? =)

Publicerat

Mörk Ek (oljebets) är riktigt snygg om man har en ådrad träbit!

Duger detta till att färga svindyra knivar med så duger det till bössorna också! :blush:

En burk kostar småpengar och det är bara att testa på en liknande träbit först, eller varför inte under bakkappan, så ser man hur mycket man skall lägga på för att få rätt nyans.

Publicerat

Hemkokad oljeboning som jag använder:

2 delar kokt linolja, 1 del balsamterpentin, 1 del smält bivax.

På en ej mättad stock (som de flesta köpesbössor är från fabrik :huh: ) påföres olja enligt följande:

1 gång om dagen i 1 vecka. 1 gång i veckan i 1 månad. 1 gång i månaden i 1 år. 1 gång om året resten av livet :lol: Gnos in tunnt tills det värmer i handflatan. När oljan härdat men innan den är helt torr poleras överskott bort med nylonstrumpa (oljan som skall sluthärda skall vara inuti stocken, ej på ytan!).

Brukar sedan av och till toppa med en mer snabbhärdande köpeolja (innehåller sickativ) av bra kvalitet.

CCL Gun Stock Conditioning oil http://www.jakt.se/vapen-skyttetillbehor/v...eringsolja.html

Vissa använder tungnötsolja istället för linoljebaserad olja (Googla på "tung oil"). Tungnötsoljan är mkt djup penetrerande och härdar på djupet. Jag har dock ingen egen erfarenhet av denna olja.

Publicerat

Att betsa och sen olja in kan innebära att man blir färgad när man använder bössan :) Bets bör man lacka för att det ska bli perfekt (iaf den "äkta" betsen i pulverform som man blandar till själv), oljan löser upp betsen litegranna och verkar aldrig riktigt torka, även fast det känns torrt så blir man färgad vid användning. Betsade själv med Mörk mahogny och oljade in med Linolja/terpentin (samma linoljeblandning som jag använde rnär jag gör knivar), och det verkar vara trögt att torka.

Publicerat
Att betsa och sen olja in kan innebära att man blir färgad när man använder bössan B) Bets bör man lacka för att det ska bli perfekt (iaf den "äkta" betsen i pulverform som man blandar till själv), oljan löser upp betsen litegranna och verkar aldrig riktigt torka, även fast det känns torrt så blir man färgad vid användning. Betsade själv med Mörk mahogny och oljade in med Linolja/terpentin (samma linoljeblandning som jag använde rnär jag gör knivar), och det verkar vara trögt att torka.

Har också haft strul med detta efter att jag betsat framstocken på blysprutan med Herdins, samt gnussat in en blandning av balsamterpentin och linolja. Om man inte oljar alls efter betsningen så kan man lika gärna använda vattenfärger isf bets.

Man kanske kan blanda bets, linolja och balsamterpentin??? :D

Publicerat
Jag slipade det sista på den i går så nu är det bara oljningen kvar.

Eftersom kolven är gammal och tja ska vi säga välanvänd så finns det mörkare fält i trät som jag inte kan slipa bort, har provat lite annat men det vill sig inte. Nu gör det inte så mycket på denna pang den är till för slit o släng i kojan.

Har inte bestämt mig ännu men snart.

//

Du har väl våtslipat kolven??? Blöt den och slipa några gånger tills trät inte reser sig, annars blir det skit sen när oljan kommer på.Har använt 1000. papper till sista slipning. Tycker själv att bets är lite onödigt, med en bra olja blir det vackert ändå. Som jag skrev tidigare får du fram hyffsat rätt nyans som slutresultatet om du har på lite T-röd på kolven.

Publicerat
  • Författare

Ja jag har våtslipat den :) fast jag tyckte inte det gjorde så stor skillnad.

Nu är det annars kört med fler tips.

Jag rände in i affären och kikade runt på olika saker samt pratade med folket där inne, vilket bara gav fler frågetecken.

Tillslut bestämde jag mig för ....................Herdins oljebets med färg 904 järnvitriol

http://www.herdins.se/images/colormaps/olje/oljebetspop.jpg

Nu är den stuken en gång och jag kommer inte att lägga på mer av den utan nu ska kolven putsas med troll ull och sedan oljas med antingen Herdins vax olja eller kinesisk träolja, har inte bestämt mig ännu.

Vad tror publiken.

Tog lite bilder på den nu men i dåligt ljus och annat så blev bilderna så dåliga att de inte ens är lämpliga för publicering :)

Jag ville inte ha någon jätteförändring av färgen på stocken mest för att prova lite.

//