Publicerat Augusti 24, 201015 yr http://www.dn.se/nyheter/varlden/elfenben-...okado-1.1158406 Fy FAN för sånt här!
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Håller med, rent överdjävligt. Man blir upprörd och förbannad. Problemet är väl att för de allra fattigaste i vissa delar av världen så är varje litet jobb (oavsett om det innebär illegal jakt, plundring av fornföremål, eller odling av narkotiska växter) livsavgörande. Alltså utför man de smutsiga jobben (för usla pengar) utan att se de långsiktiga möjligheterna (t.ex. turism), annars skulle familjen svälta. Det som behövs är: 1/ alternativ försörjning för grovarbetarna 2/ attitydförändring hos slutkonsumenten Först då kan detta och en del andra likartade problem förändras.
Publicerat Augusti 24, 201015 yr Håller med, rent överdjävligt. Man blir upprörd och förbannad.Problemet är väl att för de allra fattigaste i vissa delar av världen så är varje litet jobb (oavsett om det innebär illegal jakt, plundring av fornföremål, eller odling av narkotiska växter) livsavgörande. Alltså utför man de smutsiga jobben (för usla pengar) utan att se de långsiktiga möjligheterna (t.ex. turism), annars skulle familjen svälta. Det som behövs är: 1/ alternativ försörjning för grovarbetarna 2/ attitydförändring hos slutkonsumenten Först då kan detta och en del andra likartade problem förändras. Framförall pukt 2. Så länge det finns en marknad så kan man aldrig stoppa de som är beredda att utföra jobben. Det finns ju knarkodlare och tjuvskyttar även här i sverige där vi har sosialen. edit: Men visst är det extra hämskt när det är sådär!
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Men är det nu så hemskt? Det var möjligen självdöda djur, eller kanske från skyddsjakten(?). Problemet är att handeln är förbjuden, dvs det olagliga var ren smuggelverksamhet, inte nödvändigtvis illegal jakt. Lokalbefolkningen får inte utnyttja sina naturresurser ens hållbart, pga av att västerländska naturmuppar och moraltanter blandar sig i.
Publicerat Augusti 25, 201015 yr 150 självdöda elefanter skulle nog inte tro det, även om några av betarna skulle kunna vara det. Detta är inget lite o lätt problem, se bara till vargen i sverige. Det kan bli både fel och jobbigt när någon utifrån talar om för lokalbefolkningen vad de får och inte får göra. Skjuter de en Elefant så får de mat på bordet för hela byn ett tag framåt, säljer de sedan betarna så blir det en liten peng åxå. Att det inte skulle finnas Elefanter så det räcker kommer de lokala nog inte att hålla med om...... Håller helt med Leifhh, de lokala måste få ett annat sett att försörja sig på, Så de slipper ifrån dagens situation. //
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Skulle tro att de flesta motståndare till vargjakten här i Sverige tycker att det är precis lika illa. Eller motståndare till Norges valjakt. Det handlar mycket om betraktarens öga. Skillnaden är förstås att handeln med elfenben är internationellt ansett som helt förkastlig och straffbar. Jag håller helt med om att det är fruktansvärt med tjuvskytte av de elefanter och noshörningar som finns kvar, men från den fattiga lokalbefolkningens synvinkel så finns det alltid fler elefanter någon annan stans i ett annat land. Ungefär samma logik som används för att motivera ett utrotande av den skandinaviska vargstammen.
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Det tycks nu ändå finnas ca 500 000-600 000 elefanter i Afrika (dvs mera en dubbelt den globala vargmängden), och de är ett problem för de som nu försöker livnära sig på jordbruk. Förbudet att sälja elfenben är kanske mera en parallell till vårt EU förbud att sälja sälprodukter. Djurens värde degraderades till skadedjur från att varit en resurs. En reglerad jakt enligt hållbart utnyttjande, och framförallt utnyttjande av bytet både som mat och till flygeltangenter vore väl ändå det som gynnar både befolkningen och elefanterna i längden. Men det är nu bara min åsikt då jag inte orkar moralisera över folks göranden i områden jag aldrig bott i eller besökt.
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Enl artikeln fanns det noshörningshorn i lasten också. Den totala populationen av de 5 noshörningsarterna uppgår till ca 15.000 individer (enl wikipedia)
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Jag vill nog hålla för troligt att ett av de största problemen är som någon sa ovan. "Lokalbefolkningen får inte utnyttja sina naturresurser ens hållbart, pga av att västerländska naturmuppar och moraltanter blandar sig i. " Sedan må det handla om elefantbetar eller sälskinn. När lokalbefolkningen tjänar tillräckligt med pengar på kontrollerad jakt, foto safari m.m. samt har rättigheter till husbehovs/skyddsjakt så blir det betydligt svårare för fuljägarna att överleva. // Henrik
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Inget att förfasas över egentligen. Lokabefolkning som försöker överleva. Kenya har de största problemen i Afrika med tjuvjakt. Varför ? Jo för det är totalt jaktförbud i det landet.Det skapar endast problem o inga intäkter åt befolkningen. Ett visst mått av legal jakt ÄR förutsättningen för att viltstammarna i Afrika ska överleva på lång sikt. Bisarrt men sant. Om lokalbefolkningen får del av jaktens inkomster får det till följd att de ser att en elefant kan skapa inkomster o inte bara en förstörd skörd. Wise use. Tjuvjakten har visat sig minska drastiskt i de länder som givit del av jaktinkomsterna till lokalbefolkningen Vi ska inte här i vårt moderna urbana samhälle sätta oss till doms över en lokalbefolkning i Afrika som desperat försöker försörja sig o sina familjer bara för att det råkar vara en av ca 700 000 elefanter de dödat. Krugers national park MÅSTE skjuta ca 4 000elefanter pga överpopulasion. Elefanten är liksom människan expert på att ödelägga sin värld om de blir för många.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Inget att förfasas över egentligen. Lokabefolkning som försöker överleva. Kenya har de största problemen i Afrika med tjuvjakt. Varför ? Jo för det är totalt jaktförbud i det landet.Det skapar endast problem o inga intäkter åt befolkningen. Ett visst mått av legal jakt ÄR förutsättningen för att viltstammarna i Afrika ska överleva på lång sikt. Bisarrt men sant.Om lokalbefolkningen får del av jaktens inkomster får det till följd att de ser att en elefant kan skapa inkomster o inte bara en förstörd skörd. Wise use. Tjuvjakten har visat sig minska drastiskt i de länder som givit del av jaktinkomsterna till lokalbefolkningen Vi ska inte här i vårt moderna urbana samhälle sätta oss till doms över en lokalbefolkning i Afrika som desperat försöker försörja sig o sina familjer bara för att det råkar vara en av ca 700 000 elefanter de dödat. Låter som en rimlig analys och den ligger i linje med det jag försökte uttrycka i trådens andra inlägg.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Men är det nu så hemskt? Det var möjligen självdöda djur, eller kanske från skyddsjakten(?). Problemet är att handeln är förbjuden, dvs det olagliga var ren smuggelverksamhet, inte nödvändigtvis illegal jakt. Lokalbefolkningen får inte utnyttja sina naturresurser ens hållbart, pga av att västerländska naturmuppar och moraltanter blandar sig i. Handeln är inte förbjuden. Det säljs legalt elfenben från sk. cull hunt. Vi har haft gäster som skjutit elefant och det har inte varit problem med införsel av elfenben.
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Jag tror att många människor förknippar tjuvjakt med enbart syfte att ta betar, horn eller motsvarande och inte köttet till livsmedel. Din analys av situationen Amakulu är vettig och förmodligen som det går till i de flesta fallen. Det som jag dock har problem med är när en del tjuvjägare tar till riktigt grisiga metoder för tjuvjakten! T ex vajersnaror upphängda i buskage kopplade till en trästock eller liknande för att försvaga djuret och skapa lidande. Det tycker jag är vidrigt, men å andra sidan befinner jag mig inte i deras situation... Jag tycker även att kinesernas generellt tämligen omdömeslösa djurhantering är lika vidrig eftersom de inte tror att djuren har känslor utan bara är mat och kan således inte se skillnad på hantering av en morot eller en hund. Dock har jag ingen egen erfarenhet av hur det fungerar i afrika med tjuvjakt eller liknande utan bara hör och ser det som visas i pressen och det kanske man skall ta med en nya salt... eller inte
Publicerat Augusti 27, 201015 yr Jag tror att många människor förknippar tjuvjakt med enbart syfte att ta betar, horn eller motsvarande och inte köttet till livsmedel.Din analys av situationen Amakulu är vettig och förmodligen som det går till i de flesta fallen. Det som jag dock har problem med är när en del tjuvjägare tar till riktigt grisiga metoder för tjuvjakten! T ex vajersnaror upphängda i buskage kopplade till en trästock eller liknande för att försvaga djuret och skapa lidande. Det tycker jag är vidrigt, men å andra sidan befinner jag mig inte i deras situation... Jag tycker även att kinesernas generellt tämligen omdömeslösa djurhantering är lika vidrig eftersom de inte tror att djuren har känslor utan bara är mat och kan således inte se skillnad på hantering av en morot eller en hund. Dock har jag ingen egen erfarenhet av hur det fungerar i afrika med tjuvjakt eller liknande utan bara hör och ser det som visas i pressen och det kanske man skall ta med en nya salt... eller inte Håller fullständigt med dig ang. grisiga metoder. MEN det är utifrån våra västerländska värderingar. Den svarte i Afrika har inte råd med ngt annat än en bit ståltråd till en snara. Vidrigt jag vet, men hans barn svälter fortfarande