Publicerat Januari 26, 200620 yr Hejsan igen. Nu så har jag fått lite mer info om Projektarbetet på skolan. Och det är tydligen grönt att bygga sig en egen bössa här Jobbet ska bara överstiga 100 timmars arbete, vilket man klarar ganska så lätt om man bygger en bössa ju. Och efter lite förfrågningar på diverse forum så har jag kommit fram till kaliber 221 Fireball på bygget. Detta valet bygger på följande: Har en 8x57js med ett Ziess 2,5-10x52 för gris på vak och drevjakt och för älg. Har en 6,5x55 som ska hämtas i morgon. som skall andvändas till Allt från "skräpfågel" till älg vid rörlig jakt. Kommer dock mest att andvändas till Rådjur och annat mindre klövvilt. Alltså kommer denna att andvändas för både klass 1 och 2! Då faller det ju sig som så att jag måste ju ha en klass 3 för räv och nedåt och övningsskytte Då känns denna ganska så bra ju. Så till mina frågor: Går det att bygga denna på en vixen låda och pipa i 222rem? Vad behövs göras med detta systemet för att få det perfekt? Vilken är den bästa längden på pipan för denna kaliber? Finns det färdiga hylsor? Om inte vilka hylsor ska man då göra om? .22 kulor finns det ju i överflöd! Vilken vikt på kulor andvänder ni er av och vilka tycker ni fungerar bäst i denna kaliber? Vilken stigning har ni till era kulor? MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Nu är jag ute på hal is. Är det inte 220 russian som är bashylsa till 221 fireball? Kul kaliber tror jag med tanke på utformningen av hylsan och klassningen. Du får mer än gärna återkomma med info om bygget.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Nils l: Tjenna.. Jorå bilder lär ni ju inte bli utan är inne minst 3 gånger om dagen! Så bildkris kommer ni nog inte lida av Ja du det värkar vara en mycket härlig kaliber. Ska kolla om det kan va 220 russian hylsor. Tack för tipset om hylsan. MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr en liten fråga mitt i ämnet.....FÅR man jaga ripa med 221-fireball??
Publicerat Januari 26, 200620 yr Kan du inte sätta upp en webbkamera under byggandets gång? Mvh Fredde
Publicerat Januari 26, 200620 yr Markus_piteå: nu är jag inte säker på detta. men jag tror att man får göra det facktiskt. Fredde_Piteå: Vart lägger man upp det i så fall...Vet ej om det går under metall arbetet. Vet ej om det finns dator i Verkstaden där jag kommer hålla till :- Men när jag snider på stocken kan jag ju sätta upp en cam om intresse finnes att se på det. Någon som har hylsmåtten på en 220 Russian? MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Det är en klass 3 och dessutom kaliber .22 och det kvalificerar den till ripbössa. Problemet är hylsor men dom finns att köpa färdiga.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Nils l: Har du fått fram vilka hylsor som andvänds? Kan du kanske ta reda på 220Russians hylsmått? Skulle vart bra att se vad färdiga hylsor går på. Så man inte blir ruinerad även fast man handladdar :- 221 Fireball är ju 36mm MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Enligt Vildsvin.se så har 22 Hornet också 36mm.. Går det inte att andvända dom då? : MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Fireball: http://stevespages.com/jpg/cd221remingtonfireball.jpg Russian: http://stevespages.com/jpg/cd220russian.jpg En väldigt massa patroner: http://stevespages.com/page8d.htm vh T
Publicerat Januari 26, 200620 yr Citat Lapua reloading manual: Accurate information of this cartridge is lacking. According to one suorce the soviet national team showed up in 1962 i Cairo, egypt, at the Running target World championship contest equipped with a short and stubby round which was necked down from the soviet military case m43 7,62X39 to 22 calibre. Slut citat. Bottenmått 11,3 bröstmått 10,22 hylslängd 38,7 och kalibern är .222 inte .224 vilket begränsar kulutbudet drastiskt.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Någon som har länkar till sidor som säljer kulor i .222? hittar inga sånna kulor MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Sierra har. Annars blir det en 221 rem rifle fireball med cal .224 istället
Publicerat Januari 26, 200620 yr Det låter som det får bli en sådan alltså :- Alltså en 221 Remington Fireball. Då blir det väll samma kulor som till 222rem. Då har man ju lite att välja mellan. MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Jaag har precis samma tankar som dig vad gäller ett bygge i 221 fire ball. Färdiga hylsor finns att köpa, det är ju bara att kolla på Midway, dom har hylsor för 3,50 vid köp av 100st. Liten vits att hålla på att mickla med att göra egna om man kan handla färdiga för det priset Jag har precis samma tankar vad gäller utgångsvapnet och är ute och letar efter en Vixen för rätt pengar. Vad gäller kalibern så finns det tydligen brotchar som fungerar om du vill ha cal. 224, det gör ju att kulutbudet ökar kraftigt;) Det jag funderar på är väl barara om man kan använda orginalpipan då jag är osäker på om räffelstigningen passar. Då 221fireball är en klass 3-bössa så är det ok att använda den till ripjakten. Klassen gör ju även att du kan transportera den på skoter utan speciellt tillstånd både i AC och BD län. Laddar du den lite vasst så kommer du upp i klass två och den funkar då ypperligt som toppjaktsvapen på vettiga håll:P
Publicerat Januari 26, 200620 yr Jabbe: Du och jag värkar tänka exakt likt, alltid trevligt med en dubbelgångare i tankevärlden Tror du att du kan kolla upp det med stigningen? Hade varit mycket intressant att få reda på detta innan man tar och börjar köpa in grejjer till bygget så man inte köper något som inte funkar sedan utan en stor modifiering :- Jag kommer då att brotscha om den så den passar till .224 kulor. Går det att köpa sådana brotschar? vad ligger priset på en sådan brotsch i så fall? Osäker på om smeden som ska hjälpa mig har en sådan ??? :- MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Hornet har normalt 1/16 och det är nästan för lite till 50 grains kulor. Satsa på en pipa med 1/14 den klarar upp till 55 grain. Kom bara ihåg att pipan måste också vara en cal.224 och inte en original .221 fireball för då blir det trångt. Jag kollade sierra. Hornady har men inte Sierra nu i allafall :-[ .
Publicerat Januari 26, 200620 yr Nils l: Vad har en Sako Vixen för stigning orginal? Vet du det Nils? Upp till 55grs är ju fullt tillräckligt för det den bössan ska brukas till av mig Finns det ingen på forumet som har denna kaliber som kan dela med sig av sina erfarenheter? MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr 221 Fireball bygger egentligen inte på något numera, utan är en fabrikstillverkad kaliber. Dock kan 222/223 Rem hylsor formas till Fireball.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Kari: Vet du vad en Sako Vixen i 222rem har för stigning orginal? Kollade på det med hylsor. dom fabriksladdade är inte så dyra så man tjänar inte så mycket på att forma om. det är inte värt den tiden jämnfört med vad som skiljer i pris typ MVH/Jocke
Publicerat Januari 26, 200620 yr Rifle: Har inte möjlighet att kolla det nu men det borde du ju enkelet kunna kolla själv, har du sökt på Google? Mitt eventuella bygge kommer att bli ett långtidsprojekt för att så småning om mynna ut i en riktig "ripracer" (möjligheten finns attdet inte blir något alls av det utan att jag hottar upp min befintliga 22H i stället). Kommer förmodligen att montera en ny pipa och då överlåter jag funderationerna om räffelstigning och patronlägesbrotch åt smeden. Ett förslag är ju att du kollar med några vapensmeder om dom har brotchar och om det går att använda den befintliga pipan till ditt projekt. Håkan Spuhr brukar ju titta in här i bland, kolla med honom. Jobbet med brotchningen överlåter du ju lämpligast på en smed då verktyget förmodligen kommer att kosta minst lika mycket som om du skulle lejja bort arbetet. Då får du ju dessutom jobbet gjort av en kompetent smed.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Jag är inte helt säkert, men tror att stigningen är på 1-14", dvs. passar för kulor max 55 grain.
Publicerat Januari 27, 200620 yr Jabbe: Ja jag ska låta en smed göra jobbet men jag måste ju vara med under hela tiden och punktligt skriva upp vad som sker (ska skriva dagbok om projektarbetet) Så smeden får göra jobbet. Då får jag så snällt vänta tills Håkan kommer in här då Kari: Tack så mycket för ditt svar. det måste ju betyda att stigningen är perfekt för mitt projekt då MVH/Jocke
Publicerat Januari 27, 200620 yr .221 Fireball är en standardkaliber som görs av bla Remington som jag tror standardiserade den. I princip är den väl en nerkortad .222, men jag kan ha fel där. Sedan är det ju så att det är inte kalibern som avgör klassningen utan det är den specifika laddningen i det aktuella vapnet vid ett givet tillfälle. En fireball kan laddas till klass 2. Det som är galet här är Länsstyrelsernas bestämmelser som begränsar ripjakten som inte följer jaktlagstiftninghens bestämmelser. Alla vapen med ammunition som skjuter helmantel är ju med automatik en klass 3 tex...
Publicerat Januari 28, 200620 yr Man har ändrat i texten för jakttillstånden och sagt "Vapen i klass" istället för "patron i klass" säkert någon som har gjort länsstyrelsen uppmärksam på den textutformningen.