Publicerat Augusti 25, 201016 yr Den stora anledningen till att man fryser är att fötterna blir fuktiga. Låter kanske knasigt, men faktum är att deo faktiskt minskar problemen... även om det inte är 100 %tigt. Luktfri variant som verkligen stoppar svettningen är förstås ett krav! jo, men jag kan lixom hoppa i skorna och gå ut och så började jag frysa efter typ 5-10 min, och fötterna känns ju inte fuktiga =7
Publicerat Augusti 25, 201016 yr Hej och hallå! =)Nu är det så att jag vill ha lite tips om skor! Jag är en riktig fryslort om fötterna så nu vill jag veta om någon som vet ett par kängor/stövlar som är riktigt varma! Har just nu ett par gore tex kängor och ett par riktiga ull sockor i men hinner bara vara i ute i 30 min innan mina fötter är is! Börjar bli lite less på det, och helst ska dom inte kosta skjortan. Nå tips? Allt av intresse! hej! jag är väldigt frusen om fötterna, men köpte mig ett par skor som heter "jörnkängan", de tillverkas Jörn som ligger i västerbotten. militären använder dom som vinter kängor, och personligen så är det de bästa köp jag gjort i klädväg, har inte frusit i dom alls! det är en läder känga med gode tjock sula, och en filt socka av ull in i, som är utagbar, själv så har jag lagt in en extra ull sula oxå, och dom fungerar suverränt!! dom är dock eftertraktade här uppe och svåra att få tag i, kostar skjortan gör dom oxå men de är helt klart värt det!!
Publicerat Augusti 25, 201016 yr jag har använt Muckboot deras vanliga stövel hela förra vintern, nu har jag ju inte suttit på pass men varit ute mycket endå och inte fryst ett dugg, finns en "värsting" vinterstövel som borde funka, om man inte måste ha kängor då.
Publicerat Augusti 25, 201016 yr Jaja, vi är alla olika helt enkelt.Jag promenerade uppför Avenyn i Göteborg idag då det blåste halv orkan och regnade, och var den ende som gick i kortbyxor och sandaler utan strumpor HATAR att vara för varm... Född på fel breddgrad... Du var möjligtvis inte i korsberga i söndags och sköt jaktstig där knallade omkring en prisse i ösregnet, tshirt kortbyxor och foppatofflor utan strumpor
Publicerat Augusti 25, 201016 yr Muckboot! Har alltid frusit om fötterna när jag sitter still. Köpte deras svarta och har inte frusit sedan dess. Jag kan nästan bara sitta still i den annars svettas fötterna men till det är den perfekt. http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1267 mvh
Publicerat Augusti 25, 201016 yr Muckboot! Har alltid frusit om fötterna när jag sitter still. Köpte deras svarta och har inte frusit sedan dess. Jag kan nästan bara sitta still i den annars svettas fötterna men till det är den perfekt. http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1267 mvh Faktiskt funderat på köpa mig ett par såna och prova
Publicerat Augusti 25, 201016 yr Författare Muckboot! Har alltid frusit om fötterna när jag sitter still. Köpte deras svarta och har inte frusit sedan dess. Jag kan nästan bara sitta still i den annars svettas fötterna men till det är den perfekt. http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1267 mvh Har faktist funderat på ett par av dom men har fått för mej att dom inte skulle vara så varma! Dax att tänka om då =)
Publicerat Augusti 25, 201016 yr Jag tycker ni som fryser ska prova. Dom är ju dyra heller. Fast dom är inget att smyga i. Lite elefantkännsla över dom.
Publicerat September 8, 201015 yr Jag tycker ni som fryser ska prova. Dom är ju dyra heller. Fast dom är inget att smyga i. Lite elefantkännsla över dom. Kompisen köpte såna för att hålla värmen MEN blev väldigt besviken på dem. Själv har jag ingen erfarenhet förutom hörsägen då.
Publicerat September 8, 201015 yr Långa strumpor av ull som går över stövelskaften för att transportera fukten ur kängorna har jag hört att man ska ha. Angående skodon så kör jag själv med Powerboots, och som gammal fotfrysare så har dessa hjälpt mig bra. Powerboots
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Dels så tog han fram ett par bra skor som passade mina fötter utmärkt, sedan tog ahn fram någon konstig strumpa som tydligen isolerar jätte bra, den va super tunn, kommer ej ihåg va den heter, ser lite silverglansig ut .. har inte fryst dom senaste 3 åren jag haft de iaf ^^, sånna strumpor är nog grymt bra har likadant matreal i ett par inner handskar och jag fryser aldrig nu
Publicerat Oktober 20, 201015 yr jag har haft ett par graningekängor i 5 år nu, har på mig 2 par strumpor + ett par sockor, kan också stå ute i snön i -25 i flera timmar utan att frysa. Gå in på vildmarksbutiken nere vid willys och fråga "Klöver" vad han rekommenderar. mkt bra service där
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Alpina kängor med höga skaft. Kan sitta 6-7 timmar i 10 minus utan att frysa om fötterna med ett par jägare sockor i kängorna.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr har hört och läst att powebootsen ska va väldigt varma, kan någon "fotfrysare" bekräfta det vore snällt då ja nu måste köpa varmare skor. va uppe i noppikoski förra helgen på älg jakt och satt i pass i 6-7 timmar i 14 minus och ja frös så in i hell... om tårna att ja till slut inte kunde stå still... och då hadde ja ullstrumpor och ullsockor inköpta på jaktia för 345:- i mina graninge känger som dock ha en plasthätta så ja provade hagströms kängorna nästa dag,dock båda dagarna tog det flera timmar i värmen innan det började pirra och känseln komm tillbaka.. så nu får det va sista gången ja fryser om fötterna.. köpte t.o.m sådana iläggs sulor som man lägger i en värmekudde i men det blir dyrt i längden då man måste köpa dessa kuddar på jaktia. sen så söker jag ett varmt underställ lite tjockare då ja har ett tunt att ha under, har hört att det finns fleech ställ och något med nå angora ull i som ska va varma, nogon som har nått att rekomendera ? /fryslorten Tompa
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Kör själv med powerbootsen och jag fryser ingenting se till att dom inte är för trånga så att det blir för tajt mellan strumlagren så ordnar det sig säkert har hört och läst att powebootsen ska va väldigt varma, kan någon "fotfrysare" bekräfta det vore snällt då ja nu måste köpa varmare skor.va uppe i noppikoski förra helgen på älg jakt och satt i pass i 6-7 timmar i 14 minus och ja frös så in i hell... om tårna att ja till slut inte kunde stå still... och då hadde ja ullstrumpor och ullsockor inköpta på jaktia för 345:- i mina graninge känger som dock ha en plasthätta så ja provade hagströms kängorna nästa dag,dock båda dagarna tog det flera timmar i värmen innan det började pirra och känseln komm tillbaka.. så nu får det va sista gången ja fryser om fötterna.. köpte t.o.m sådana iläggs sulor som man lägger i en värmekudde i men det blir dyrt i längden då man måste köpa dessa kuddar på jaktia. sen så söker jag ett varmt underställ lite tjockare då ja har ett tunt att ha under, har hört att det finns fleech ställ och något med nå angora ull i som ska va varma, nogon som har nått att rekomendera ? /fryslorten Tompa
Publicerat Oktober 30, 201015 yr JAg vet att det var ett test i svensk jakt tror jag, eller JoF, där dom testade stövlar och kängor ochd et var ettpar stövlar som stack ut o höll värmen klart bäst kommer inte ihåg vad dom hette men ska kolla om jag kan hitta den tidningen. Mvh Fredrik
Publicerat Oktober 30, 201015 yr har hört och läst att powebootsen ska va väldigt varma, kan någon "fotfrysare" bekräfta det vore snällt då ja nu måste köpa varmare skor.va uppe i noppikoski förra helgen på älg jakt och satt i pass i 6-7 timmar i 14 minus och ja frös så in i hell... om tårna att ja till slut inte kunde stå still... och då hadde ja ullstrumpor och ullsockor inköpta på jaktia för 345:- i mina graninge känger som dock ha en plasthätta så ja provade hagströms kängorna nästa dag,dock båda dagarna tog det flera timmar i värmen innan det började pirra och känseln komm tillbaka.. så nu får det va sista gången ja fryser om fötterna.. köpte t.o.m sådana iläggs sulor som man lägger i en värmekudde i men det blir dyrt i längden då man måste köpa dessa kuddar på jaktia. sen så söker jag ett varmt underställ lite tjockare då ja har ett tunt att ha under, har hört att det finns fleech ställ och något med nå angora ull i som ska va varma, nogon som har nått att rekomendera ? /fryslorten Tompa Provat power bootsen förra hösten och frös värre än kängorna (graninge) i dessa men köpte nu och var ute förra helgen med ett par muckboots och dessa var då det bästa jag provat hittils men dock ingen riktig kyla ännu men några timmar tills man ändå började känna sig kall känns ju bra
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Kunde inte låta bli att lägga in lite nytänk. Jag haft samma problem många gånger och med olika kängor stövlar mm. Så jag ledsnade och gick o köpte mig ett par el sulor ist. Mina är dock lite dyra men värt varenda krona. therm-ic heter dom och är från början sedda till pjäxor, men dom funkar jätte bra till kängor också. De finns tre olika lägen på dom här och hmm ja minsta är väl inget att hurra för men de i mellan ska ge 50c och max 70c minsta ca16 tim och mellan 6tim o max 3tim. OM du fryser så köp dessa du kommer aldrig hitta ett par kängor som du kan jämföra med dom här sulorna, självklart så blir de inte 70c i kängorna men de värmer på bra! batteri-pack heter liionpack therm-ic och finns på nästan alla ställen som de finns skidutrustning såsom intersport mm och sulorna finns på samma ställe. Obs snåla inte o köp något för 350kr elr liknande för de är bara skit! lägg dom här pengarna så slipper du problemet. liionpack them-ic konstar ca 2000kr och therm-ic sulorna ligger på 450kr.
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Kunde inte låta bli att lägga in lite nytänk. Jag haft samma problem många gånger och med olika kängor stövlar mm.Så jag ledsnade och gick o köpte mig ett par el sulor ist. Mina är dock lite dyra men värt varenda krona. therm-ic heter dom och är från början sedda till pjäxor, men dom funkar jätte bra till kängor också. De finns tre olika lägen på dom här och hmm ja minsta är väl inget att hurra för men de i mellan ska ge 50c och max 70c minsta ca16 tim och mellan 6tim o max 3tim. OM du fryser så köp dessa du kommer aldrig hitta ett par kängor som du kan jämföra med dom här sulorna, självklart så blir de inte 70c i kängorna men de värmer på bra! batteri-pack heter liionpack therm-ic och finns på nästan alla ställen som de finns skidutrustning såsom intersport mm och sulorna finns på samma ställe. Obs snåla inte o köp något för 350kr elr liknande för de är bara skit! lägg dom här pengarna så slipper du problemet. liionpack them-ic konstar ca 2000kr och therm-ic sulorna ligger på 450kr. Har provat el sulor men var någon billigare variant och så länge dem höll var dom bra Sen så är det ju det där med batterier och kyla man fick byta batterier ofta Men helt klart är säkert dem där dyrare bättre