Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger Mini 14.

Featured Replies

Publicerat

Ibland händer det saker .man inte alls tänkt sig ^_^ besökte vår stora handlare i stan för att egentligen köpa kulor och gick ut därifrån med en Mini 14.

Jag har lääänge varit sugen på en mini 14 men har av någon outgrundlig anledning alltid övertalat mig själv att inte skaffat någon.

Just Mini 14 Targetmodellen har fått väldigt bra kritik gentemot de vanliga i avseende på precision,de övriga sprider rätt bra medans denna oftast skjuter runt en tum på 100m.

Habegäret blev oemotståndligt då nya vapen just inkommit och känslan samt historiken runt dessa är något jag inte kunde stå emot längre.

Konstruktionen grundar sig på den välbekanta M1 garand vilken sedan förfinades till den lika välkända M14.

Mini14(223) är inget annat än en kaliberanpassad M14(308) in i minsta detalj ;)

Bössan toppades med en stainless burris fullfield II 3-9x40 samt ett antal askar ammo införskaffades :blush:

Samtal gjordes och i en annan del av staden köptes ett 20skotts mag.

Har idag skjutit 120 skott utan ett enda jam och efter finjustering av pipvikten eller harmonik dampener som den hete .rså skjuter den runt 30mm med norma jaktmatch.

Make no misstake this rifle is 100% user and shooterfriendly -_-

Hylsorna kastas 10m!! åt sidan.

Mera tester kommer när mer ammo införskaffats.....den är nämligen slut :)

/Mike

post-240-1282829413_thumb.jpg

post-240-1282829428_thumb.jpg

post-240-1282829445_thumb.jpg

Publicerat

10m..? Låter som att en hårdare rekylfjäder vore på sin plats där... =)

Publicerat
  • Författare

En liten film som bara visar på användarglädjen :)

15 lerduvor på vallen,pulvriserade efter 20plugg.

http://www.youtube.com/watch?v=q6WhO8VVlck

/Mike

Publicerat

Det smilet gick inte att ta fel på.

Vill också ha.

Publicerat
En liten film som bara visar på användarglädjen :blush:

15 lerduvor på vallen,pulvriserade efter 20plugg.

http://www.youtube.com/watch?v=q6WhO8VVlck

/Mike

^_^-_-;)

Snacka om att se skitnöjd ut på slutet !

Den där ser jag fram emot att få kladda lite på när jag kommer ner. :)

Publicerat

Fint att skönja att jag hade en liten om än grön del i skjutningen.

Mike- jag har haft fel, du är en Mini14man, bara att konstatera.

Så otroligt rätt för dig...

/Christian

Publicerat

Yeah! :lol:

Själv varit sugen på en vanlig rostfri Mini-14 för att Dura-coat:a och sen lite run & gun, men det har inte blivit av. Verkar vara grymt trevliga bössor och Garandmekanismen är ju inte helt fel :D

Publicerat

Vad väger hela det där paketet, Mike ?

Publicerat

Lekfarbrorn nr 1 :D

Ser ut att vara ett mycket roligt paket..

//

Publicerat

Det är ju bara att erkänna, det ser barnsligt skoj ut :D

Publicerat

ush vad det lukar möp i denna tråd....

vad behöver du en sån bössa för? :wub:(detta är då såklart en vits ifall ni inte fattat)

älskade din svängelska btw :P Ruger mini fjorton twenty rounds :P de e najs

Publicerat
ush vad det lukar möp i denna tråd....

Kom ju verkligen ur rätt käft! :wub::P :P

Publicerat
  • Författare
Vad väger hela det där paketet, Mike ?

4,5 kilo,pipan är dock bara 18,5" så det är ett mycket smidigt paket.

Pipan har en stigning på 1-9 så den skall stabilisera kulor upp till 69grains,får rätt bra prestanda med sådana.

/Mike

Publicerat
  • Författare
Kom ju verkligen ur rätt käft! :wub::P :P

Har du inte hört att radium rättat in sigi i den grå människans politiskt korrekta trista vardag :D:D

/Mike

Publicerat

den såg riktigt fin ut. Får man fråga vad du gav för den ?

Publicerat

Jag har länge dreglat över Shoot'n'C-tavlor men aldrig haft "råd" att köpa några. Så det är otroligt uppfriskande och föga förvånande att du använder slika :P Måste skaffa några då jag idag efter att ha skjutit två skott i det svarta på tavlan (se min dagbok) var tvungen att tok-köra med bilen fram till tavlorna för att verifiera (lämnade målkikaren och hörselskydden hemma) :wub:

Publicerat
  • Författare
den såg riktigt fin ut. Får man fråga vad du gav för den ?

Dom kostar 13900:-

/Mike

Publicerat
  • Författare
Jag har länge dreglat över Shoot'n'C-tavlor men aldrig haft "råd" att köpa några. Så det är otroligt uppfriskande och föga förvånande att du använder slika :P Måste skaffa några då jag idag efter att ha skjutit två skott i det svarta på tavlan (se min dagbok) var tvungen att tok-köra med bilen fram till tavlorna för att verifiera (lämnade målkikaren och hörselskydden hemma) :wub:

Med Burrisen på 9ggr hade jag inga problem att se träffarna :D var första gången jag sköt på dom och jag kommer köpa fler......måååånga fler :P

/Mike

Publicerat

Dum fråga men får man en dylik läckerbit på jaktlicens (med litet magasin) eller är det bara sportskytte som gäller?

Publicerat
Jag har länge dreglat över Shoot'n'C-tavlor men aldrig haft "råd" att köpa några. Så det är otroligt uppfriskande och föga förvånande att du använder slika :D Måste skaffa några då jag idag efter att ha skjutit två skott i det svarta på tavlan (se min dagbok) var tvungen att tok-köra med bilen fram till tavlorna för att verifiera (lämnade målkikaren och hörselskydden hemma) ^_^
Med Burrisen på 9ggr hade jag inga problem att se träffarna :D var första gången jag sköt på dom och jag kommer köpa fler......måååånga fler :D

/Mike

Jag kör också med de tavlorna, så jäkla bra som inskjutningstavlor, då man kan korrigera utan att behöva springa fram och tillbaka hela tiden.

Men jag är grymt besviken på packen med täcklapparna som följde med, klistret suger verkligen, för de lossnar mellan varven, speciellt om man har satt några överlappande, så jag kör med vanliga svarta numera, tyvärr tappar jag ju en del av vitsen med tavlan då.

Men själva tavlan är superbra. :o

Publicerat
  • Författare
Dum fråga men får man en dylik läckerbit på jaktlicens (med litet magasin) eller är det bara sportskytte som gäller?

Vapnet är godkänt för jakt(med 5skotts mag som sagt)jag kommer jaga med min.

/Mike

Publicerat
Vapnet är godkänt för jakt(med 5skotts mag som sagt)jag kommer jaga med min.

/Mike

Och jag som inte har någon klass 2 bössa för tillfället ^_^

Måste kolla hur mycket jaktmatchen kostar i .223 om detta skall vara lämpligt. Kan bli rätt dyrt på skjutbanan :o

Publicerat
  • Författare
Och jag som inte har någon klass 2 bössa för tillfället ^_^

Måste kolla hur mycket jaktmatchen kostar i .223 om detta skall vara lämpligt. Kan bli rätt dyrt på skjutbanan :o

JAPP!! :D värt varenda öre!

/Mike

Publicerat

Var hittar man Shoot'N'C till hyggligt pris? Har bara sett dem på Jaktia Kållered och där var de prissatta som ark av bladguld.

Publicerat
  • Författare
Var hittar man Shoot'N'C till hyggligt pris? Har bara sett dem på Jaktia Kållered och där var de prissatta som ark av bladguld.

Köpte mina i Uppsala för ett tag sedan,ett storpack skulle inte vara fel nu.

/Mike