Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska jag köpa för studsare?

Featured Replies

Publicerat

Nu efter omorganisation i vapenskåpet behöver det fyllas på med en till studsare!

Bytte mitt felköp som är behandlat i en annan tråd, Carl Gustaf 96 mot en Silva pannlampa.

Ska absolut inte köpa något billigt skit igen.

Har idag en Remington VTR i kaliber 308 med tillhörande vakkikare.

Vill ha en studsare till men vet inte riktigt vad. Ny som begagnad spelar inte stor roll. Men en trästock är att

föredra då plast som sagt redan finns.

Vad bör jag satsa på? Har tänkt lägga upp till 10k. Kikarsikten av hög kvalitet finns redan så det är ett rent studsarköp

som jag behöver råd gällande.

Publicerat

Tung kaliber 9,3x57 med 96:ans låda. :rolleyes: tar allt. ;)

Lasse

Publicerat

Beror på vad du tänker jaga. Hade du tänkt jaga mycket rådjur samt fågel så kan du ju köpa en bössa med kaliber 6,5x55 eller nått liknande kanske, är det svin du ska jag så köp en bössa i större kaliber än vad du har nu. En 9,3x62 eller nått.

Mvh//Matte.

Publicerat
  • Författare

Det är nog inte inte kaliberval som är det svåraste. Frågan är vilken modell jag ska ha?

Vill ha kvalitet och stil!

Jag är dåligt påläst på vad man ska köpa för begagnade studsare om man vill ligga i min tänkta prisklass

Publicerat
Det är nog inte inte kaliberval som är det svåraste. Frågan är vilken modell jag ska ha?

Vill ha kvalitet och stil!

Jag är dåligt påläst på vad man ska köpa för begagnade studsare om man vill ligga i min tänkta prisklass

Skulle jag köpa begagnade bössa i den prisklassen skulle jag kolla efter en Tikka eller en Sako utantvekan..

Publicerat

Precis som 87an säger så skulle jag satsa på en Sako.

Jag har sett riktigt fina Sako 75:or i varierande kalibrar för strax under 10 papp.

Det finns även andra Super Lyx modeller från Sako för under 10k.

Publicerat
  • Författare

har funderingar på om man kan hitta någon fin Carl Gustaf. Vilken/ vilka modeller ska man satsa på då?

Blir en resa till Torsbo i helgen. Ska kolla Tikka och Sako

Publicerat
Skulle jag köpa begagnade bössa i den prisklassen skulle jag kolla efter en Tikka eller en Sako utantvekan..

+1 :)

Kan ju även kolla remington 700 ^_^

Publicerat
  • Författare

Känns som den kalibern är lite i överkant.

Har iofs funderingar kring en 338'a.

Men är en CG 3000 något att satsa på?

Publicerat

Kläm och känn på så många olika modeller du kan nästa gång du är hos handlaren, försök hitta några som du tycker känns bra i anläggning etc i första hand, vissa modeller kanske ramlar bort direkt då.

Sen så är det dags att provskjuta.

Kort och gott stirra dig inte blind på tillverkare/modell, hitta nåt som känns bra för dig.

För jag misstänker att du inte ska sätta igång och anpassa bössan det första du gör.

Publicerat
  • Författare

Nej det blir inga större modifikationer. Kanske ställa trycket om det går.

Som sagt det blir en resa till Torsbo i helgen ska bli intressant för jag åker inte därifrån utan en licensansökan.

Publicerat

Svårt att säga eftersom du inte skrivit vad du skall ha studsaren till. Diskussionen verkar dock handla om klass 1 så jag svarar först på det.

Du har ju en 308 som är en bra långhållskaliber, åtminstone för jaktmässiga avstånd. Då tycker jag du skall skaffa en studsare med tung, långsam kula för att det skall skilja sig från den du har. Du har ju vakkikare på den så jag antar att du vill ha något till drevjakt.

En bygelrepeter i 45-70, varför inte Baikals dubbelstudsare i 45-70? En halvautomat i 9,3x62 (finns tyvärr inte i 9,3x57)? H&K säljs väl nya för under 10 000 kr?

Är det inte klass 1 vi talar om ;) så köp en BRNO 455 i 22LR med utbytespipor i 22WMR och 17HMR. Går på knappa 9000 kr totalt. Hämtar min på fredag.

Publicerat

Är det så att du vill ha Carl Gustaf så skulle jag rekommendera modell 1900 före modell 3000...

Finns ju i de flesta gängse kalibrar, bra genomgående kvalite, fin slutstycksgång och av egen erfarenhet BRA precision.

Min CG 1900 lyx 6,5x55 skjuter tre skott inom en klisterlapp på 80 m... och då är den helt orginal utan plastbäddning och dyl.

Men det är ju som flera innan mig har sagt att det är ju hur bössan passar dig som är det viktigaste... märke och modell är av underordnad betydelse... tror de flesta förekommande märkena är av hyfsad kvalite...

David

Publicerat
Känns som den kalibern är lite i överkant.

Har iofs funderingar kring en 338'a.

Men är en CG 3000 något att satsa på?

Absolut! Det här med att välja vapen handlar mycket om tycke och smak. Du får olika svar beroende på vem du frågar. Själv har jag trillat dit på Carl-Gustaf 3000, har två stycken i valvet. En 222 och en 30-06 dom skjuter tätt som fin utan plastbädding.

Publicerat
  • Författare

Torsbo blev tyvärr inte annat än besvikelse i lördags.

Något inköp blev det inte. Men ska jag ha en studsare till eller byta så blir det en sauer 202.

I mina ögon andades det vapnet kvalitet rätt igenom. Men då blir det till att spara ett tag först.

Precis som någon skrev tänkte jag ha studsaren mest till drevjakt. Men kalibervalet är mycket svårt. Hade en halvautomat i kaliber 9,3 *62 innan men jag trivdes inte med slamret vid laddandet bland annat.

Blir nog att jag sitter nöjd med min remington ett tag till.

En ny ide som slog mig var istället att skaffa kombi eller drilling. Och då kommer

frågan vad bör man tänka på vid ett sådant köp? Klass 1 är ett måste. =)

Publicerat
En ny ide som slog mig var istället att skaffa kombi eller drilling. Och då kommer

frågan vad bör man tänka på vid ett sådant köp? Klass 1 är ett måste. =)

Kommer du se på bössan som en hagelbössa med en extra kulpipa "utifallatt", eller som ett kulgevär med en hagelpipa "utifallatt"?

Själv ser jag min kombi som hagelgevär i första hand men vill ha en kulsmäll tillhanda om det skulle komma vildsvin. Därför kände jag att jag kunde tumma på kvaliteten eftersom jag inte tänker skjuta med kula på så långa håll- därför blev det en Sabatti Classic i 12/6,5x55 utrustad med rödpunktssikte.

Är kulpipan det som främst skall användas bör man köpa en dyrare kombi. Då är det också lämpligare med kikarsikte i 1-4x eller liknande.

Publicerat
  • Författare

Jag tror att jag skulle se bössan som ett komplett vapen. Kommer att använda den främst inom rådjursjakt. Men då vi ofta har kombinationsjakter kan det vara bra att kunna nypa till en gris eller älg.

Jag vill ju inte köpa en Krieghoff. Men ändå köpa kvalitet.

Ångrar man sig om man köper en kombi och inte en drilling? Och vad bör bör man satsa på?

Publicerat
Jag tror att jag skulle se bössan som ett komplett vapen. Kommer att använda den främst inom rådjursjakt. Men då vi ofta har kombinationsjakter kan det vara bra att kunna nypa till en gris eller älg.

Ångrar man sig om man köper en kombi och inte en drilling? Och vad bör bör man satsa på?

satsa på en Kreighoff drilling ändå då har du bössa för livet och du kommer aldrig ångra dig

Publicerat

studsare: helt klart en 8x57a med kort pipa till drev, vak o eftersök.

kombi: blaser 95 eller 97.

drilling: vem behöver två hagelpipor???

Publicerat
  • Författare

Det är svårt att motivera ett krieghoff inköp som småbarnsfar med allt för hög blöjkassa!

Annars hade jag inte tvekat.

Publicerat

Såvitt jag förstått är en begagnad Valmet kombi helt OK och brukar säljas för 5000-8000 kr. Har för mig att man skall hålla koll på när den är tillverkad för att få den modell som är bra- Kan någon annan på forumet fylla i? Jag kan blanda ihop den biten med annat märke.

Publicerat
Det är svårt att motivera ett krieghoff inköp som småbarnsfar med allt för hög blöjkassa!

du kan få köpa en bunt tygblöjor av mig, så blir det en engångskostnad och massor med pengar över till vapen :D

Publicerat

Svaret på den frågan är... tygblöjor. Sen kan man köpa grejor. Men vänta nu, varför har inte jag... :D

Håkan

Publicerat

Jag köpte en kombi ist för en drilling men så fort jag fick möjlighet så bytade jag till en drilling, köp det du vill ha från början så slipper du en massa krångel..

/Håkan H