Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan någon kolla normas manual?

Featured Replies

Publicerat
Jag crimpade inget, och det gick ju bra ändå :)

Det bör du göra,annars riskerar du att kulorna trycks in i hylsan när de ligger i rörmagget.

Publicerat
Det bör du göra,annars riskerar du att kulorna trycks in i hylsan när de ligger i rörmagget.

Det är väl därför han har COL 64,5 i stället för 62,5 :)

Publicerat
  • Författare

Tror du verkligen det är ngn fara? Att crimpa dessa borde ju ytterligare öka trycket.. Hmm, det skulle väl i så fall vara en ytterst modest crimp, för sakens skull. Laddar jag inte magget helt fullt har jag svårt att tro att de skulle pressas in i hylsan, de sitter ju rätt bra faktiskt :)

Christian: nää, det har du ju så klart rätt i, och för den delen hellre ett utgångshål som en enkrona än som en blyertspenna och att fågeln flyger vidare.

Publicerat
  • Författare
Det är väl därför han har COL 64,5 i stället för 62,5 :)

Busted! :D

Publicerat

Gör hur du vill, men jag har då inte sett någon fabriksammo till 30-30 som inte varit crimpt.

Publicerat
Menar du att den inte har säkra data? Eller andra konstigheter? Eller är det bara för att den är Norsk :rolleyes:

Jag har sett alldeles för många laddata i boken som avvikit en hel del från de stora krutfabrikanternas data. Därför tar jag inte data rätt av från Ladeboken längre, utan använder den mest som kuriosa.

Publicerat
  • Författare
Gör hur du vill, men jag har då inte sett någon fabriksammo till 30-30 som inte varit crimpt.

Blir väl till att skruva ned kulverktyget ett halvt varv då :rolleyes:

Publicerat

du ska crimpa, på min 45/70 vandrar kulorna inåt om man inte gör det och jag har inte provat annat på 30-30. om du köper lite av kronans helmantel med tombak-mantel så ska du se en helmantel som skjuter bra i bygel. passa dig för kulor gjorda för m1-carbine för dessa är tunna i manteln och blir som en blyspets i djuret.

Publicerat
Blir väl till att skruva ned kulverktyget ett halvt varv då -_-

Lägg pengar på en factorycrimp från Lee sen, du får en betydligt bättre crimp av den än du får i kulisättaren.

Publicerat
  • Författare
Lägg pengar på en factorycrimp från Lee sen, du får en betydligt bättre crimp av den än du får i kulisättaren.

Jo tack :) crimpar mina 357:or och 38:or med ett verktyg från Redding. 9x19 crimpar jag dock med lee's kulverktyg - det funkar, hyffsat, så länge man är ute efter en mycket lätt crimp. Vill man däremot ha en "riktig" crimp så upplever jag det som att den crimpar väldans oljämnt. Kan ju förståss bero på att jag inte svarvat hylsorna, men jag gillar den egentligen inte - dessutom crimpar den på fel sätt.