Publicerat Februari 24, 200620 yr En räv är fan inte stor på 300m ???Marginalerna på en älg på 300m är ganska små.....varför inte vänta ett tag på ett bättre läge...älgen finns ju där igen om man har lite tålamod ??? Nä! 300 metersjakt är för dom som är skjutkåta. Norrlands avstånd har jag iof hört om förrut men att sedan anse det som ett ansvarsfull skytte vette fan > Osar lite matcho kultur här tycker jag. Vildhog Men bra väder och lite vind är ett måste man kan ju inte ta en älg som springer på 300m. Lugnt och med bra stöd! med mycket tid på skjutvallen så är det inga problem att skjuta en älg el en räv på 300m. Men man kan absolut inte ta en risk för skadeskjutning. Och man måste vara vän med bössan!!
Publicerat Februari 24, 200620 yr Och då undrar man ju vad norrlänningen tycker om att skjuta mot skenande grisar ??? ??? ??? Kan inte svara på det har alldrig skjutit på gris men har varit ner en gång till uppsala och jagat men hittade inga grisar.
Publicerat Mars 28, 200620 yr En kaliber som funkar på det mesta förutom förstås toppfågel motsvaradne är den klassiska .375 H & H Magnum. I mina björntäta marker är det en skön mörsare som fäller alltifrån rådjur till björn utan mer köttförstöring än andra klass 1 vapen. /H
Publicerat April 1, 200620 yr En kaliber som funkar på det mesta förutom förstås toppfågel motsvaradne är den klassiska .375 H & H Magnum.I mina björntäta marker är det en skön mörsare som fäller alltifrån rådjur till björn utan mer köttförstöring än andra klass 1 vapen. /H Känns ju tryggt att höra. Jag lever efter devisen att, en man med en bössa vet hur han ska använda den. Jag har under alla år använt mig av nationalklenoden 6,5x55, billig i drift, släcker det som behöver släckas (utom eld då möjligen). Med den sista lr snarare senaste 6,5:an så sköt jag i stort sett med samma reflexer som finns vid flyktskytte med hagel. När jag började snegla på 375:an så hade jag många och långa nätter med funderingar kring hur jag skulle göra med 6,5:an. Alla inkl. handlaren med 375:an sa till mig att behålla den.......det gjorde jag inte, så nu står jag här med en studsare och en övertygelse om att den ska fanimej gå lika bra som med 6,5:an, kort och gott, den ska användas till alla de viltarter jag jagar (det innefattar icke bisam, men den har nog tillräckligt med "stopping power" till en sån också : . Hog
Publicerat November 30, 20187 yr Uppar denna gamla tråd mest för att se om det om växelsatser, dvs ett slutstycke till två i övrigt kompletta bössor räknas som en plats i garderoben, som diskuteras på sida 2 fortfarande funkar? Skulle lösa ett problem eller två...
Publicerat November 30, 20187 yr Tyvärr inte. Den möjligheten täpptes igen ungefär när inlägget skrevs.
Publicerat December 1, 20187 yr 15 hours ago K9 sa: Tyvärr inte. Den möjligheten täpptes igen ungefär när inlägget skrevs. Tack. Antog att det var så.