Publicerat September 6, 201015 yr En jaktkoja brukar ha vissa begränsningar när det gäller köksutr.... Jag har tillgång till 2 gasolplattor, en ute grill och naturligtvis öppen eld. Vilka gormetmiddag brukar ni göra under dessa förhållanden? Själv så siktar jag på att steka några gräsandsbröst, röra ihop en apelsinsås samt råstekta potatisar. Till det en flaska vit förstås såklart. Till en middag. Lutar åt en soppa som entré eller om man gör det enkelt för sig, med knäckebröd/tunnbröd och sill...... Har även tänkt att marinera en älgfilé som ska på grillen en annan dag. Sås på kantareller. Ev potatissallad till det(kommer inte på något roligt sätt att tillaga potäter på) En par, tre flaskor rött förstås, såklart. En förrätt av räkor, kräftstjärtar, sparris och romsås med lime. Delar mat så jag behöver inte kocka varje dag. Men man skulle haft något mer spännande på lut om det skulle bli så att det ska kockas en gång till. Förslag??!! Bör vara rätt enkelt och inte tidsödande men gott med lite finare känsla. Så pilsnerkorv och vita bönor går bort den här gången. I frysen finns lite älgkött kvar, iof även rökt abborre men det finns en mage som inte tål rökt i sällskapet.
Publicerat September 6, 201015 yr Ett tips! Iofs halvfabrikat, men gu så gott! LEta upp raggmunkar på hink! Ok, låter inte så kul kanske men hua så goda de är! BAra ta med ett kilo fläsk och ett par hinkar med färdigsmet och lingon till det. snabbt, enjkelt och gu så gott!
Publicerat September 6, 201015 yr Om du har kylmöjlighet på vägen in är gubbröra gott och hållbart, sen är ju alltid äggakaka en mättande klassiker. För egen del är det mycket kring korvar och så som gäller på en jakthelg men jag föredrar att om jag får råda ha med en stor gulash/gryta/chili med in som mättar samt att jag gärna gör pannbröd eller motsvarande för att fylla på lite. För min del är det enklare mat som gäller på jakten, men de recept som du anger förefaller vara helt utmärkta, fn nu blev jag lite hungrig. /Christian
Publicerat September 6, 201015 yr En lite risotto/rislåda är ju aldrig fel och skaplig snabbt och lättlagat oxå. Lite strimmlat kött av något vilt, lite paprika, lök, buljong, kanse en skvätt vin, grädde och ris och låt allt koka ihop. Det är jättegott speciellt i en wookpanna över öppen eld
Publicerat September 6, 201015 yr Förslag. Marinera inte älgköttet. Grava det! Stek det sedan "black and blue". DVS riktigt het panna men bara ca 10 Sek/sida. Jag vill grava det i en vecka. Men kollar du recept så säger de nog typ två dagar. OBS förutsätter nog att du har kylmöjligheter. Jag föredrar att använda bra bitar ur ryggen. Men tror nog egentligen att vilken mör stekbit som helst funkar. (DVS skippa rullen) En bit som kan överaska är den där tunna "sletan" på baksidan av bogbladet. Mycket smak och inte alls så seg som man kan tro. Tunna bitar är dessutom mer lämpade för gravning... Äts med fördel med ris och sås med touch av Vasabi. (Ingefära som alternativ) Kryddig sallad med lite hyvlad Parmesan. Till detta en enkel lager alternativt Champagne typ PaulRoger, Krug eller Bollinger. Alltså absolut inte Dompa/Moet eller änkan. (De är alldeles för syrliga) Som förrätt drar du upp någon fisk ur närmsta vatten och serverar som Sashimi med citronsaft alt Soya/Vasabi. // Henrik
Publicerat September 6, 201015 yr Hade med frugan upp på fågeljakt för några år sedan, då jag av naturen är otroligt orutinerad har jag dock brölloppsdag den 27 el 28 aug. Eftersom vi bodde i jaktkojan med motsv. utrustning du nämner bjöd jag på följande: Förrätt. Stekt FÄRSK (10 min från vatten till macka) öring på hårdbröd Huvudrätt. Stekta orrbröst med gräddsås, rotsaksröra( stekt potatis,morot och kålrot) samt rårörda lingon. Vitt vin till fisken, rött till fågeln (kommer inte i håg sorterna)
Publicerat September 6, 201015 yr Hade med frugan upp på fågeljakt för några år sedan, då jag av naturen är otroligt orutinerad har jag dock brölloppsdag den 27 el 28 aug. Eftersom vi bodde i jaktkojan med motsv. utrustning du nämner bjöd jag på följande:Förrätt. Stekt FÄRSK (10 min från vatten till macka) öring på hårdbröd Huvudrätt. Stekta orrbröst med gräddsås, rotsaksröra( stekt potatis,morot och kålrot) samt rårörda lingon. Vitt vin till fisken, rött till fågeln (kommer inte i håg sorterna) 27 el 28. Är du osäker på vilket eller har du två fruar...
Publicerat September 6, 201015 yr 27 el 28.Är du osäker på vilket eller har du två fruar... Kommer inte ihåg vilket. Försökte få in det mellan den 25(fågelpremiär) och den 1.a (hornbärande dov). Har dock genom uteslutningsmetoden kommit fram till att det troligen är den 28, eftersom jag för säkerhetsskull alltid testat den 27 och fått så konstiga blickar samt någon kommentar om jag inte har koll på när vi gifte oss. Mitt givna svar är givetvis att "Jo det har jag, men jag har ingen koll vad det är för datum" Men maten var god......
Publicerat September 6, 201015 yr Förslag.Marinera inte älgköttet. Grava det! Stek det sedan "black and blue". DVS riktigt het panna men bara ca 10 Sek/sida. Jag vill grava det i en vecka. Men kollar du recept så säger de nog typ två dagar. OBS förutsätter nog att du har kylmöjligheter. Jag föredrar att använda bra bitar ur ryggen. Men tror nog egentligen att vilken mör stekbit som helst funkar. (DVS skippa rullen) En bit som kan överaska är den där tunna "sletan" på baksidan av bogbladet. Mycket smak och inte alls så seg som man kan tro. Tunna bitar är dessutom mer lämpade för gravning... Äts med fördel med ris och sås med touch av Vasabi. (Ingefära som alternativ) Kryddig sallad med lite hyvlad Parmesan. Till detta en enkel lager alternativt Champagne typ PaulRoger, Krug eller Bollinger. Alltså absolut inte Dompa/Moet eller änkan. (De är alldeles för syrliga) Som förrätt drar du upp någon fisk ur närmsta vatten och serverar som Sashimi med citronsaft alt Soya/Vasabi. // Henrik Gravat kött är snorgott men att dra med sig en flaska Krüg till jaktkojan??? Jag älskar Krüg men jag kanske inte tar med mig en flaska skumpa för 1600 kr+ till jakten... hehe
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Förslag.Marinera inte älgköttet. Grava det! Stek det sedan "black and blue". DVS riktigt het panna men bara ca 10 Sek/sida. Jag vill grava det i en vecka. Men kollar du recept så säger de nog typ två dagar. OBS förutsätter nog att du har kylmöjligheter. Jag föredrar att använda bra bitar ur ryggen. Men tror nog egentligen att vilken mör stekbit som helst funkar. (DVS skippa rullen) En bit som kan överaska är den där tunna "sletan" på baksidan av bogbladet. Mycket smak och inte alls så seg som man kan tro. Tunna bitar är dessutom mer lämpade för gravning... Äts med fördel med ris och sås med touch av Vasabi. (Ingefära som alternativ) Kryddig sallad med lite hyvlad Parmesan. Till detta en enkel lager alternativt Champagne typ PaulRoger, Krug eller Bollinger. Alltså absolut inte Dompa/Moet eller änkan. (De är alldeles för syrliga) Som förrätt drar du upp någon fisk ur närmsta vatten och serverar som Sashimi med citronsaft alt Soya/Vasabi. // Henrik Gravat kan jag tyvär inte riktigt med....... Eller rå mat i allmänhet. Jag gillar när t ex en stek skimmrar i rosa när jag skär upp den. Men den ska då bli brun när skivorna landat. Men rinner det lite köttsaft och lätt rosa i mitten av köttbiten så är det inte hela världen. Inlagd sill funkar men där ung går gränsen för mig... Färsk fisk skulle iof inte vara dumt, kanske halstrad över öppen eld. Men tjärnen som kojan ligger vid är hårdfiskad utav h-vete. Men när det väl nappar så är det abborrar på runt kg som hugger.
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Ett tips!Iofs halvfabrikat, men gu så gott! LEta upp raggmunkar på hink! Ok, låter inte så kul kanske men hua så goda de är! BAra ta med ett kilo fläsk och ett par hinkar med färdigsmet och lingon till det. snabbt, enjkelt och gu så gott! Kunde vara ett alt. Men påminner lite mycket om kolbullar och någon sån kan det hända man gör på passet. Annars så är du inte fel ute för det är gott.
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Om du har kylmöjlighet på vägen in är gubbröra gott och hållbart,sen är ju alltid äggakaka en mättande klassiker. För egen del är det mycket kring korvar och så som gäller på en jakthelg men jag föredrar att om jag får råda ha med en stor gulash/gryta/chili med in som mättar samt att jag gärna gör pannbröd eller motsvarande för att fylla på lite. För min del är det enklare mat som gäller på jakten, men de recept som du anger förefaller vara helt utmärkta, fn nu blev jag lite hungrig. /Christian Helt klart ett bra alt. Kan mycket väl hamna där!
Publicerat September 7, 201015 yr Författare En lite risotto/rislåda är ju aldrig fel och skaplig snabbt och lättlagat oxå.Lite strimmlat kött av något vilt, lite paprika, lök, buljong, kanse en skvätt vin, grädde och ris och låt allt koka ihop. Det är jättegott speciellt i en wookpanna över öppen eld Också något som kan funka! Kanske hacka ner lite svamp också. Torde gå rätt fort att fixa iaf.
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Hade med frugan upp på fågeljakt för några år sedan, då jag av naturen är otroligt orutinerad har jag dock brölloppsdag den 27 el 28 aug. Eftersom vi bodde i jaktkojan med motsv. utrustning du nämner bjöd jag på följande:Förrätt. Stekt FÄRSK (10 min från vatten till macka) öring på hårdbröd Huvudrätt. Stekta orrbröst med gräddsås, rotsaksröra( stekt potatis,morot och kålrot) samt rårörda lingon. Vitt vin till fisken, rött till fågeln (kommer inte i håg sorterna) Låter som en bra vildmarks middag!! Tror jag byter ut dom råstekta potatisarna mot kokta rotsaker till andbrösten. Så kan jag ha råstekta potatisar till filén.
Publicerat September 7, 201015 yr Testade nåt jäkligt gott i helgen. Baconlindadeälgfärsjärpar, fyllda med västerbottenost, gräddsås samt potatis. Husmanskost med gourmetkänsla! Hittade föresten receptet i en tidning som hette Älgjakt, nyligen utkommen!