Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

häva in gris i bilen...som ensamjägare.

Featured Replies

Publicerat

det händer ju rätt ofta att man skjuter gris sent och inte vill ringa och störa folk mitt i natten för att be om hjälp för såna triviala saker som att häva in monstergrisar i bilen..

hur gör ni för att få in stora grisar i bilen när ni e själva ute i skogen??

jag brukar lägga en stege mot bilen och så skjuta grisen på en plywoodskiva men funderar nu på ngn. mer seriös konstruktion.

what do you do?

Publicerat
det händer ju rätt ofta att man skjuter gris sent och inte vill ringa och störa folk mitt i natten för att be om hjälp för såna triviala saker som att häva in monstergrisar i bilen..

jag brukar lägga en stege mot bilen och så skjuta grisen på en plywoodskiva men funderar nu på ngn. mer seriös konstruktion.

what do you do?

då få sätta in ett spel i bagageluckan <_<

Publicerat

ja, hade jag haft en sån där flakmoppe så hade jag gjort det för länge sen men de e inte riktigt min typ av bil för tillfället...

kommer absolut ha det senare i livet när man har en ren jaktbil..

Publicerat

what do you do?

Jag brukar ta i tills jag skiter ner mig och sen åka hem och duscha <_<

Publicerat

what do you do?

Hämtar traktorn med lastare, oftast genom via ett telefonsamtal först driva upp farsan ur bingen <_< Skämt åsido är det sällan jag skjuter grisar över 100 kilo levande, urtagen väger dom då 80, det klarar man. Ringer man och meddelar monstergris så brukar folk köa iaf.

Lyckades ensam baxa in en ourtagen dovhjort modell rätt stor i bak på en Sierra en gång. Adrenalin är lösningen på de flesta fysiska problem.

Publicerat
Hämtar traktorn med lastare, oftast genom via ett telefonsamtal först driva upp farsan ur bingen <_< Skämt åsido är det sällan jag skjuter grisar över 100 kilo levande, urtagen väger dom då 80, det klarar man. Ringer man och meddelar monstergris så brukar folk köa iaf.

Lyckades ensam baxa in en ourtagen dovhjort modell rätt stor i bak på en Sierra en gång. Adrenalin är lösningen på de flesta fysiska problem.

sant de! vill man så går de. Och vill man inte så ska man ge fan i att skjuta djur modell större också :lol:

Publicerat

Släpkärra, i värsta fall får jag koppla på den till hjulingen då den har winch på räcket bak.

Fast sist ringde jag BG ,72 år gammal .

Han gillar att komma ut och hjälpa till.

Bra jaktkompisar är alltså viktigt , sedan gäller det att ställa upp själv när telefonen ringer både dagtid (har flexat ut mer än en gång) och nattid...

Publicerat
Jag brukar ta i tills jag skiter ner mig och sen åka hem och duscha :D

Man tackar för dagens lunchgarv :D Kan se bilden framför mig :D

Publicerat

Ett stadigt cykelställ funkar till gris/hjort om det inte är +100kg.

typ så...

post-1970-1284033439_thumb.jpg

Publicerat

typ så...

För att inte tala om att barnfamiljen i bilen bakom såklart uppskattar det hela omåttligt mycket :D

Publicerat
För att inte tala om att barnfamiljen i bilen bakom såklart uppskattar det hela omåttligt mycket :D

Eller så gör man så här :D)

//Pikehunter

post-2080-1284035925_thumb.jpg

Publicerat

typ så...

Det där ska jag nog fasen testa, då slipper man förhoppningsvis att använda den metod som man brukar ta till.

Jag brukar ta i tills jag skiter ner mig och sen åka hem och duscha :D
Publicerat

what do you do?

har hört från en polare som tar ett rep, lägger det om ett nackstöd (metallpinnen), lägger en sopsäck på kofångaren, baxar upp grisen, bunden i trynet, genom att dra lite, hjälpa till i bakbenen, dra lite.....

sen vet jag inte hur det funkar men han har en VW polo. trixet sa han var att få upp huvet på kanten, sen glider den på säcken. kan tänka mig att man behöver skyddsplast i bilen.

Publicerat

Har svårt att tänka mig att nackstödet/sättet klarar den belastningen i längden. Däremot borde man kunna införskaffa ett enkelt spel (taljor o rep) som man förankrar i en av lastöglorna som finns i de flesta bilar idag. Lastöglorna klarar betydligt större belastning.

post-424-1284104392_thumb.jpg

Dessutom får man ju en 4ggs utväxling som gör det hela enklare.

Publicerat

Lösningen på problemet stavas Heck Pack ... ett dragkulemonterat lastgaller för vilt.. köpes för en billig peng och är helt kanon..(Tysk kvalitets produkt) så är det slut med vilt i bilen och allt kladd som det innebär. Den finns med en tippfunktion som tilllägg för att göra det ännu enklare att lasta i och ur.

Den har sparat många onda ryggar och många timmars rengöring av bil för mig :)

Dessa två galtar var inga problen att få rum med och transportera ^_^

Heckpack.bmp

post-2573-1284108159_thumb.jpg

Publicerat
Lösningen på problemet stavas Heck Pack ... ett dragkulemonterat lastgaller för vilt.. köpes för en billig peng och är helt kanon..(Tysk kvalitets produkt) så är det slut med vilt i bilen och allt kladd som det innebär. Den finns med en tippfunktion som tilllägg för att göra det ännu enklare att lasta i och ur.

Den har sparat många onda ryggar och många timmars rengöring av bil för mig :)

Dessa två galtar var inga problen att få rum med och transportera ^_^

Billigt o billigt, 2400:- är också pengar! :(

Publicerat
Eller så gör man så här :))

//Pikehunter

Vaaaa faaan sålde jaag den bilen för??? suck!!

Publicerat
Har svårt att tänka mig att nackstödet/sättet klarar den belastningen i längden. Däremot borde man kunna införskaffa ett enkelt spel (taljor o rep) som man förankrar i en av lastöglorna som finns i de flesta bilar idag. Lastöglorna klarar betydligt större belastning.

post-424-1284104392_thumb.jpg

Dessutom får man ju en 4ggs utväxling som gör det hela enklare.

nä, nackstödet är ju kanske inte dimensionerat för grisjakt. visste inte att vi pratade om så många djur, tänkte mer 10-20 grisar. lastöglorna håller inte bättre i en volvo iaf....

:)

Publicerat
Billigt o billigt, 2400:- är också pengar! ;)

Ja allt är relativt.. :D

Men det är ju motsvarande; 5 behandlingar hos kotknackarn när man fått ryggskott genom att ha försökt lyfta i för stor gris.

Eller en recoditionering efter att man spillt bilen full med söl av allt transporterat vilt :P

Man bygger inte ens en billigare om man inte har tillgång till gratis material eller mekaniskverkstad.

Själv insåg jag mitt behov när jag i vanlig ordning kört gris på nedfäldbaklucka och kom ut morgonen efter och hade bråttom iväg på en jobbjakt.... Vad har hänt då... jo allt blod från grisen hade runnit in genom dreneringshålen på bakluckan och tjälat i hop alla lås mm .. fick ägna en bra stund åt att medelst vattenkanna hälla varmtvatten i alla hålligheter jag fann innan luckan tinade... så jag kunde öppna och få in hundarna.

Dagen efter beställde jag en Häck Pack och det är någe jag inte ångrar.. ^_^

Publicerat
Ja allt är relativt.. :D

Men det är ju motsvarande; 5 behandlingar hos kotknackarn när man fått ryggskott genom att ha försökt lyfta i för stor gris.

Eller en recoditionering efter att man spillt bilen full med söl av allt transporterat vilt ;)

Man bygger inte ens en billigare om man inte har tillgång till gratis material eller mekaniskverkstad.

Själv insåg jag mitt behov när jag i vanlig ordning kört gris på nedfäldbaklucka och kom ut morgonen efter och hade bråttom iväg på en jobbjakt.... Vad har hänt då... jo allt blod från grisen hade runnit in genom dreneringshålen på bakluckan och tjälat i hop alla lås mm .. fick ägna en bra stund åt att medelst vattenkanna hälla varmtvatten i alla hålligheter jag fann innan luckan tinade... så jag kunde öppna och få in hundarna.

Dagen efter beställde jag en Häck Pack och det är någe jag inte ångrar.. ^_^

Du har rätt men man kan ju faktiskt också använda en släpkärra. Man får i o f s inte köra fortare än 80km/h men den går ju att använda till så mycket mer än en Heck-pac.

Publicerat

gillar dock inte tanken på att medföra släpkärra INNAN man skjutit ngt....

vidskepelse....hybris......... :D

dock skulle en sån där mindre kärra vara perfekt men de kostar väl ca 10´.

urusta en sån med kran o vinsch så e man hemma...

Publicerat

typ så...

Det där skulle jag vara rejält försiktig med, de flesta cykelhållare är designade för en maxlast om 20-30 kg, och en extrem maxbelastning av runt 100 kg nedåt vid körning - Clas Ohlson, Biltema, Mekonomen, Sportex och Julas hållare fixade inte de kraven i Testfaktas test - smäller du i något gupp på vägen etc så är chansen nog rätt god att du tappar både vilt och cykelhållare om du hänger på en hjort som redan utan belastning väger närmare 100 än 20 kg..

Publicerat

Man borde ju kunna köpa en billig båttrailer, lägga på lite brädor eller dylikt som viltet kan ligga på. Man får ju oftast med en vinsch som man borde kunna släpa upp även de största grisarna med ensam! bara en tanke :D

Publicerat
Man borde ju kunna köpa en billig båttrailer, lägga på lite brädor eller dylikt som viltet kan ligga på. Man får ju oftast med en vinsch som man borde kunna släpa upp även de största grisarna med ensam! bara en tanke :)

En JET-trailer för vattenskoter, små, med ramp och vinsch och godkänt för 80 blås besiktigat! :D

1226969.jpg

Publicerat

lyssna på Jensa...