Publicerat September 9, 201015 yr Följande scenario: Du har varit och jagat och är på väg hem. Du ser ett trafikskadat vilt i diket, (inte på din mark) du tar ut bössan och skjuter djuret och meddelar polisen. En bekant hävdade att man kunde åka dit för olaga jakt om man sköt djur på annans mark. Visst kan man det men inte om man kommer fram till en trafikolycka va? Man får/ska ju avliva trafikskadat vilt om man ser något. Men kan det spela roll att man just använder bössa eller inte när man ska avliva djuret. Det måste väl ändå min vän ha fel i? Spelar väl ingen roll att man väljer bössan som gör jobbet snabbare än tex kniv. Någon som vet hur det ligger till?
Publicerat September 9, 201015 yr Följande scenario: Du har varit och jagat och är på väg hem. Du ser ett trafikskadat vilt i diket, (inte på din mark) du tar ut bössan och skjuter djuret och meddelar polisen. En bekant hävdade att man kunde åka dit för olaga jakt om man sköt djur på annans mark. Visst kan man det men inte om man kommer fram till en trafikolycka va?Man får/ska ju avliva trafikskadat vilt om man ser något. Men kan det spela roll att man just använder bössa eller inte när man ska avliva djuret. Det måste väl ändå min vän ha fel i? Spelar väl ingen roll att man väljer bössan som gör jobbet snabbare än tex kniv. Någon som vet hur det ligger till? Råkade ut för liknande situation för några år sen. Såg en halt älgoxe gå över vägen, så jag ringde policen direkt och frågade. Helt ok att skjuta! Tyvärr försvann den innan jag fick fram bössan, ok det var tyvärr inte tillåtet att släppa hund och skjuta på stånd. /Urban
Publicerat September 9, 201015 yr Du har rätt att avliva vilt på annans mark. Det är inte jakt utan förkortande av djurets lidande. Så länge det är säkert (kulfång etc.) är bössan ett utmärkt redskap då det sannolikt är det minst plågsamma för djuret. Dock bör man vara 100% säker på att det är ett skadat djur innan man avlivar det då avlivande av oskadat vilt kan få konsekvenser för dig. Är man det minsta osäker är det bästa att kontakta polisen och där få tillstånd att avliva djuret. Tänk på att det är en rättighet att avliva skadat vilt, ingen SKYLDIGHET - åtminstone inte juridiskt. Moralisk-etiskt skyldighet att avsluta ett djurs plåga, det är en annan sak.
Publicerat September 9, 201015 yr Du har rätt att avliva vilt på annans mark.Det är inte jakt utan förkortande av djurets lidande. Så länge det är säkert (kulfång etc.) är bössan ett utmärkt redskap då det sannolikt är det minst plågsamma för djuret. Dock bör man vara 100% säker på att det är ett skadat djur innan man avlivar det då avlivande av oskadat vilt kan få konsekvenser för dig. Är man det minsta osäker är det bästa att kontakta polisen och där få tillstånd att avliva djuret. Tänk på att det är en rättighet att avliva skadat vilt, ingen SKYLDIGHET - åtminstone inte juridiskt. Moralisk-etiskt skyldighet att avsluta ett djurs plåga, det är en annan sak. jag vet inte om ja kan hålla med dig där.. om du kör på tex en räv och den lever så har jag för mig att de är en SKYLDIGHET att förkorta djurets lidande. men ja kanske har fel också. Tror inte polisen blir så glad om de kom fram till att du kört på räven och sen inte tagit ut din RÄTTIGHET att avliva viltet utan istället åkt hem och fika
Publicerat September 9, 201015 yr jag vet inte om ja kan hålla med dig där.. om du kör på tex en räv och den lever så har jag för mig att de är en SKYLDIGHET att förkorta djurets lidande. men ja kanske har fel också. Tror inte polisen blir så glad om de kom fram till att du kört på räven och sen inte tagit ut din RÄTTIGHET att avliva viltet utan istället åkt hem och fika Som sagt JURIDISK skyldighet att förkorta ljurets lidande har du inte. Däremot är naturligtvis det moraliskt rätta i min bok att ta det skadade djuret av daga och där tror jag att de flesta (alla) som hänger på detta forat håller med. Kan vara tuffare om det vore min gumma som hade kört på ett djur som låg i diket. Är inte hundra på att hon skulle klara av att avliva det, framförallt som hon inte har rätt att ha bössa med sig i bilen. Du kan möjligen få skäll av polisen för att denne anser att du är klemig, men någon annan påföljd kan du inte få.
Publicerat September 9, 201015 yr Om vi tar ner tonen och återgår till sakfrågan så är det helt klart så att man får avliva trafiksskadat vilt, dock är det inte alltid det smartaste att skjuta först och fråga sedan, ett snabbt samtal till LKC/vakthavande är på sin plats, ett tips är att ha deras tfn i mobilen, har du det inte fråga den lokala samordnaren för eftersök om det samma. Med polisens medgivande eller avrådande tar du dig an avlivningen om du känner att du kommer att klara av det. Har personligen avstått från att bistå bilen före mig med avlivandet av ett vildsvin, det var ett par år sedan, i klartext var jag inte klar över om jag skulle vara framgångsrik med bara kniv mot en gris, den var ganska stor och bara lam från midjan o bakåt. Å andra sidan har jag bistått vid påkörda rådjur ett par gånger och en slutsats av det är att ungefär där går min personliga nivå. Ingen kan åläggas att göra sådant som de inte behärskar och det är upp till var och en att avgöra, den moraliska förpliktelsen är ju så uppenbar att den knappast behöver argumenteras för. Sen är det ju som så att om man orsakar en viltolycka med klövvilt och stort rovdjur har du en rapporteringsskyldighet och även i viss mån en skyldighet att kvarstanna på plats, i varje fall tills dess att man fått besked av polisen att det går bra att lämna. /Christian
Publicerat September 9, 201015 yr Författare För att summera är det alltså helt ok att avliva ett skadat vilt med bössa även om du inte är arrendator eller markägare...
Publicerat September 9, 201015 yr Hoppas ingen tror att tonen varit stark, versalerna var för att belysa inte skrika ut något. Borde kanske använt finesser som fetstil istället för versaler