Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byte. Horn mot kniv

Featured Replies

Publicerat

Tänkte jag passar på att fråga. Är det någon som har älghorn med rosen kransarna kvar som inte behöver dessa. Byter mot en kniv en mängd vi kommer överens om.

mvh Kimmo

Publicerat

Jag vet att jag har en eller två sen har jag några små från renhorn tror jag ska kolla vad jag har när jag kommer hem

Publicerat
Tänkte jag passar på att fråga. Är det någon som har älghorn med rosen kransarna kvar som inte behöver dessa. Byter mot en kniv en mängd vi kommer överens om.

mvh Kimmo

några krav på tjockleken vid kransen ??

Publicerat
  • Författare

Låter bra.

Diametern bör vara iallafall 3 cm för att det ska gå till skaft

Publicerat

Min funkar till knivskaft det har jag redan funderat på att ha den till men jag kommer nog aldrig att göra en kniv av den så den kan jag skicka om du vill? jag har lite vrilar och knölar med om det skulle vara intresant? har inte sågat i dom då jag inte riktigt vet hur jag ska såga men jag kan ta kort på dom så kan du se vad du tror om det..

Har kniven kommit fram än eller?

Publicerat

ska kolla vad som ligger

Publicerat

Jaha, då får man springa ut i skogen och leta efter fällhorn. :lol::D

Publicerat
  • Författare

Kanoners gubbar. Fram med horna bara. Går alltid åt här hemma.

Swinxs: Kniven har kommit fram tackar. Ta blider på knölarna o virilarna. VIll också veta ungefär diameter på den.

Publicerat

Jag har en skalle från en älg, udda gaffel. Rosenkransarna är ganska tjocka har ja för mig.

Ska ta kort på söndag och maila över till dig, hornet ligger ju hos mor o far utan att ja tar tag i det i af så jag byter gärna med dig :lol:

Publicerat
Kanoners gubbar. Fram med horna bara. Går alltid åt här hemma.

Swinxs: Kniven har kommit fram tackar. Ta blider på knölarna o virilarna. VIll också veta ungefär diameter på den.

Japp det ska jag göra blir nån gång till veckan eller nästa helg

Publicerat
  • Författare

Ni kan maila bilder på vad ni har till den här addressen: kimmolilja@hotmail.com

Publicerat

Enbart älghorn heller tar du emot andra horn oxå? Har för mig att jag bla har ett par antilophorn ligger

Publicerat
  • Författare

Hej.

Alla horn givetvis intressanta. Tänkte bara på älghorn just för sverige men andra exotiska är ju jätte häftigt.

Publicerat
  • Författare

Googlade lite på antilop horn o hittade en kniv gjord på det. Byter gärna en kniv mot det hornslaget om du hittar dem.

mvh Kimmo

Publicerat

Några horn har jag inte att byta med eftersom de flesta mina nu ligger uppsågade ;)

Däremot har jag börjat samla lite benbitar från diverse djurslag (främst lårben) som jag skall testa att använda i någon kniv.

Alla benbitarna är ordentligt kokade så det inte finns någonting organiskt som kan överleva och bli dåligt...

Med lite väteperoxid blir de ordentligt vita och riktigt hårda.

Publicerat
Några horn har jag inte att byta med eftersom de flesta mina nu ligger uppsågade ;)

Däremot har jag börjat samla lite benbitar från diverse djurslag (främst lårben) som jag skall testa att använda i någon kniv.

Alla benbitarna är ordentligt kokade så det inte finns någonting organiskt som kan överleva och bli dåligt...

Med lite väteperoxid blir de ordentligt vita och riktigt hårda.

Det låter spännande! Men det låter som du skulle ha behövt fler timmar per dygn för att hinna med allt du vill göra. :D

Ser med spänning framemot att få se arbete med benen. =)

Publicerat
  • Författare

Lårben osv.. tror jag kan funka bra. Om du lyckas med det så köper jag gärna en bit av dig och provar själv också.

mvh Kimmo

Publicerat
Lårben osv.. tror jag kan funka bra. Om du lyckas med det så köper jag gärna en bit av dig och provar själv också.

mvh Kimmo

Har nu kokat ur och blekt några bitar av lårben från en ko och det kan nog bli riktigt snygga skalor!

De är lite för tunna för att funka som några större inlägg i en sticktang men som mellanlägg går det nog bra.

Blekte dem i enbart ~18% väteperoxid så de inte skulle mjukna och de är nästan helt vita nu men stenhårda.

Skall såga itu benen och provslipa så återkommer jag med resultatet.

Publicerat

post-3207-1285002301_thumb.jpg

Är det här nåt som är intressant?

Annars får hundarna dom....

Publicerat
  • Författare

Hej.

Ser inte så stora ut men går säkert att använda bitar till mellan lägg osv. Tar gärna emot dem om du inte ska ha dem.

Skriv ett pm isåfall.

mvh Kimmo

Publicerat

Jag har en del horn. Ska fota dem i morgon så får vi se om du är intresserad av dem.

Publicerat
Hej.

Ser inte så stora ut men går säkert att använda bitar till mellan lägg osv. Tar gärna emot dem om du inte ska ha dem.

Skriv ett pm isåfall.

mvh Kimmo

Jag kan ju skicka ner det jag har till dig. :)

• 3 weeks later...
Publicerat
Jag kan ju skicka ner det jag har till dig. -_-

Tjena kimmo!

Jag har ett älghorn hemma, men jag använde själv en bit av rosenkransen till en egen kniv som jag gjorde. Men den är fortfarande väldigt fin!

Publicerat
  • Författare

Hej Gustav.

Kan du ta en bild av det du har kvar av hornet o en ca diameter på hornet innan det så kallade skoveln börjar.

Skicka till e' mail kimmolilja@hotmail.com

Publicerat
  • Författare

Dåligt med bilder till min mail...