Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny glugg

Featured Replies

Publicerat

Nu ska det bli en ny glugg på 375:an. Blir nog en Nikon African så man får lite ögonavstånd. dryga 12 cm bör väl räcka ^_^ Väntar bara på svar från säljaren (ebay) så ska det handlas. Lurar åxå på ett par Leupold PRW ringar till, låga modellen. Verkar en vettig ring till vettigt pris (åxå från ebay).

Fördelen med den kikaren mot Meoptan jag har idag, bortsett ögonavståndet då, är att den går ner till 1 i lägsta förstoring för dom snabba skotten.

Publicerat

Den såg inte så dum ut faktiskt. Priset är heller inget att säga om. Det är väl 1"-varianten du syftar på?

Publicerat

jag hade nog köpt en leupold vx-II 1-4 istället men de e ju jag det..

Publicerat
  • Författare
jag hade nog köpt en leupold vx-II 1-4 istället men de e ju jag det..

Pga?? Har haft 2 nikon och även leupold och dom jag haft har Nikon haft skarpare optik.

Publicerat
Pga?? Har haft 2 nikon och även leupold och dom jag haft har Nikon haft skarpare optik.

ja, säger du det så.

Olika prisklasser brukar ju betyda olika kvalité. Tillverkningsdatum?

Det har sålts ganska många vx-II och min uppfattning är att genomsnittskvalitén e riktigt hög. Jmf. Nikon?

Hur många leu. 1-4or har använts till buffeljakt jmf. Nikkons??

sen e ju frågan om lämpligheten i att bo i lule o ränna runt med ett sikte med ett buffelhuvud på som heter african? :lol:

om man inte jagar mkt. i afrika förstås...

du får gärna övertyga mig om lämpligheten gällande nikkonen då jag själv förbereder mig för det användningsområde nikonen iaf är avsedd för.

regards.

Publicerat

Ser ut att vara trevliga tuber,

för min del är inte Leupold med på samma bedömningsnivå.

Angående vad som har använts till vad kan noteras att det nog inte använt så många NF eller S&B heller i Afrika men det finns inget som säger att de skulle vara predisponerade för att fallera och samma sak gäller för Nikon tuben.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Övertyga dig behöver jag inte då det är jag som ska ha den. Men som sagt, har haft 2 st och vet vad Nikon är för nåt. Man blir inte världsledande på kameraoptik genom att göra skit :) Sen Namnet syftar nog mer på ögonavstånd om man vill ha den på en grovsing med mycket rekyl. Men skulle själv inte tveka att ta en Nikon till afrika.

Misstänker att du inte kikat genom en Nikon. Vart bor du kanske nån forist har en så får du kika i en. Kikaren jag ska köpa har knappast dom bästa linserna då den är den billigare modellen men helt övertygad att den klart bättre än en VXI och inte helt omöjligt även VXII.

Publicerat
  • Författare

Beställd! Bara sitta å vänta då :)

Publicerat
Beställd! Bara sitta å vänta då ;)

Gytt!

Kul å spendera pengar... Sitter själv på blocket men det finns inget jätte intressant direkt. :)

Publicerat
  • Författare
:rolleyes: Nu kommer Robbans grossisttillstånd komma till användning :)
Om det hinner till försäljning. Han pimplar väl i sig allt själv :D
Publicerat
Lurar åxå på ett par Leupold PRW ringar till, låga modellen. Verkar en vettig ring till vettigt pris (åxå från ebay).

Till att börja med så väljer även jag Nikon före Leupold då leupy inte längre är vad det var en gång i tiden.

Sen vill jag bara flagga för att PRW ringarna numera är tillverkade i kina med allt vad det innebär av tillverkningstoleranser,för inte så länge sedan köpte jag ett par till min 308 då jag behövde högre höjd till min Swarovskikikare,sidojusteringen räckte då helt plötsligt inte till.

Bytte till Warne och tada så var problem helt plötsligt inget problem.

En kompis provade dom på sin Tikka med integrerad Picatinnyskena och även där gick det inte att justera in kikaren.

Till saken hör att ingen av oss haft problem med detta tidigare.

T.o.m Jänkarna själva anser att Leupolds grejor inte längre går att befatta sig med....då är det illa ;)

/Mike

Publicerat
  • Författare
Till att börja med så väljer även jag Nikon före Leupold då leupy inte längre är vad det var en gång i tiden.

Sen vill jag bara flagga för att PRW ringarna numera är tillverkade i kina med allt vad det innebär av tillverkningstoleranser,för inte så länge sedan köpte jag ett par till min 308 då jag behövde högre höjd till min Swarovskikikare,sidojusteringen räckte då helt plötsligt inte till.

Bytte till Warne och tada så var problem helt plötsligt inget problem.

En kompis provade dom på sin Tikka med integrerad Picatinnyskena och även där gick det inte att justera in kikaren.

Till saken hör att ingen av oss haft problem med detta tidigare.

T.o.m Jänkarna själva anser att Leupolds grejor inte längre går att befatta sig med....då är det illa ;)

/Mike

Åfan är det så illa med dom. Jahapp, då får man hitta på nåt annat. Har iofs ett par warne som ligger i lådan. Hade bara viljat ha lite smäckrare fästen. Dumt att tynga ner med fästen då kikaren bara väger dryga 300 gr. Nån som har vettiga fästen liggandes i nån låda till salu?

Namnbyte för dig med ser jag Mike.

Publicerat
  • Författare

2400:- ink frakt blev priset :lol: Lär nog inte slippa tull då det går som försäkrad försändelse. Men runt 3000:- bör det landa på i slutändan.

Publicerat
2400:- ink frakt blev priset :lol: Lär nog inte slippa tull då det går som försäkrad försändelse. Men runt 3000:- bör det landa på i slutändan.

Undrar just om man borde försöka ordna ett konto med adress därborta, verkar ju gå att få rätt bra pris på grejerna och frugan ska hem en sväng senare i år. Något måste hon fylla resväskorna med, inte minst när man själv inte kan åka.

Publicerat

det siktet på den bössan provar jag gärna lite senare :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Undrar just om man borde försöka ordna ett konto med adress därborta, verkar ju gå att få rätt bra pris på grejerna och frugan ska hem en sväng senare i år. Något måste hon fylla resväskorna med, inte minst när man själv inte kan åka.

Är hon jänkare? Kusin ska flytta över igen så snart har man en adress over there :P

det siktet på den bössan provar jag gärna lite senare :wacko:

Är du man nog för det ;)

Publicerat
Är hon jänkare? Kusin ska flytta över igen så snart har man en adress over there :mad:

Jo, rent teoretiskt skulle det kunna vara så att vi trollade bort tullen och momsen på en uppsättning nya uniformer till laget på så sätt en gång i tiden. Men det exemplet är förstås bara en tankelek.

Publicerat
  • Författare
Jo, rent teoretiskt skulle det kunna vara så att vi trollade bort tullen och momsen på en uppsättning nya uniformer till laget på så sätt en gång i tiden. Men det exemplet är förstås bara en tankelek.

Tja allt e möjligt i teorins värld :mad:

Publicerat
Tja allt e möjligt i teorins värld ;)

ungefär som att jag kan vara man nog för bössan? :lol:

Publicerat
  • Författare
ungefär som att jag kan vara man nog för bössan? ;)

Lite som det ja :lol: Får väl hojta till då gluggen ska skjutas in får du äran :lol: Den e skoj i bänk, hehe.

Publicerat
Lite som det ja ^_^ Får väl hojta till då gluggen ska skjutas in får du äran :huh: Den e skoj i bänk, hehe.

det gör jag så gärna :) klarar en klenis som du den är det väl lugnt. :lol: (jag vågar inte säga annat, får stryk av robban m då)

Publicerat
  • Författare
det gör jag så gärna :) klarar en klenis som du den är det väl lugnt. :lol: (jag vågar inte säga annat, får stryk av robban m då)

Robban den metreven går av på mitten då han skjuter med den ^_^

Publicerat
Robban den metreven går av på mitten då han skjuter med den :huh:

Det tvivlar jag inte en sekund på, han ser ju ut som ett sugrör. :lol: