Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppfräschning av Ruger 77

Featured Replies

Publicerat
Tyvärr görs inte B&C med alulådan till M77.

Annars hade det blivit en sådan från start.

Har kollat lite på en laminat från Boyds istället, och även på McMillan komposit.

Boydsen är ju väsentligt billigare, låt vara att det är en hel del meck för att få den slutinpassad och

rätt finish på den.

Boberg fräser inte till M77, har inte hittat någon annan heller.

Den kolv jag fick hem från Boyds är där inte mycket att göra vid vad gäller inpassning. Beställde en "finished" och Saxtorp arms kommer att få ärant att bädda och färdigställa. Vad jag mätte mig till var att stocken var knappt 1mm för tjock i botten till min R700 varför smeden kommer att få arbeta bort lite material i botten så att luckan löper fritt och stänger som den ska. Blev imponerad av kolven faktiskt. Stadig och stabil. Fick bända ganska så bra för att känna att den gav med sig.

Har inte Boyds kolvar till M77? Tappade kanske tråden lite, men jag upplevde att där var väldigt lite finish kvar innan mitt system passar i kolven jag fick hem. Fast smeden kanske tycker annorlunda när han får klämma lite på grejerna :huh: Han lät dock lite orolig först då jag berättade att jag handlat från USA då där finns en annan leverantör vars produkter tydligen överlät mycket av arbetet till vapensmederna runt om i världen :P men lugnade sig när jag nämnde att det var en Boyd kolv det var frågan om...

Fast det är klar Christian N:s Pinky är ju ganska gullig :D

Publicerat
  • Författare
Diskret, aha

antitesen till denna då?

I love my Pinky oftast.

/Christian

Exakt ;)

Dock har jag lovat min dotter en egen bössa när hon blir stor tjej (hon är 3 nu).

Hon vill ha en rosa så det kanske kan bli något liknande.

Den kolv jag fick hem från Boyds är där inte mycket att göra vid vad gäller inpassning. Beställde en "finished" och Saxtorp arms kommer att få ärant att bädda och färdigställa. Vad jag mätte mig till var att stocken var knappt 1mm för tjock i botten till min R700 varför smeden kommer att få arbeta bort lite material i botten så att luckan löper fritt och stänger som den ska. Blev imponerad av kolven faktiskt. Stadig och stabil. Fick bända ganska så bra för att känna att den gav med sig.

Har inte Boyds kolvar till M77? Tappade kanske tråden lite, men jag upplevde att där var väldigt lite finish kvar innan mitt system passar i kolven jag fick hem. Fast smeden kanske tycker annorlunda när han får klämma lite på grejerna :D Han lät dock lite orolig först då jag berättade att jag handlat från USA då där finns en annan leverantör vars produkter tydligen överlät mycket av arbetet till vapensmederna runt om i världen B) men lugnade sig när jag nämnde att det var en Boyd kolv det var frågan om...

Fast det är klar Christian N:s Pinky är ju ganska gullig ^_^

Boyds har kolvar till M77 men de är inte helt färdiga. De säger 95% och reserverar sig mot att på vissa ställen är det rejäl inpassning som gäller.

Dock är de ju rätt billiga....

Publicerat
Boyds har kolvar till M77 men de är inte helt färdiga. De säger 95% och reserverar sig mot att på vissa ställen är det rejäl inpassning som gäller.

Dock är de ju rätt billiga....

... och är snabba på att leverera. Tog 13 dagar för min kolv att komma hem och den var restad då jag beställde, samt valsade två dagar på postterminalen i stan innan jag hämtade ut den själv. Då de är billiga blir det lättare att motivera inpassning och bäddning av en smed. Så resonerade jag iallafall B)

Publicerat
  • Författare
... och är snabba på att leverera. Tog 13 dagar för min kolv att komma hem och den var restad då jag beställde, samt valsade två dagar på postterminalen i stan innan jag hämtade ut den själv. Då de är billiga blir det lättare att motivera inpassning och bäddning av en smed. Så resonerade jag iallafall B)

Vad fick du ge för frakten från dem?

Publicerat

enligt fakturan från Boyds gick frakt & shipping på 40,15 dollar. Tull och moms i sverige gick på 318kr.

Allt som allt gick kalaset lös på 1250kr.

Då kostade stocken 92dollar exkl frakt.

Då har jag råd att låta en smed passa in och bädda systemet för bästa resultat B)

Publicerat
  • Författare

OK, nu börjar det luta åt laminat....

Tungt kanske det blir, men då har jag ju ett skäl att skaffa en lättare smygbössa B)

Publicerat

Tyngre behöver inte betyda sämre. Jag noterade bara en marginell förändring i vikt. Kanske blir annorlunda när allt är paketerat och klart.

Nu är iofs min avsikt att korta pipan något och smeta på en ljuddämpare vilket jag vill tro förbättrar bössans balans något. Men åtminstonde min orginalkolv i plast som var väldigt lätt har jag upplevt ge mer rekyl än polarens bössa med fin träkolv.

Är man klen i livet får man väl ge sig ut på längre promenader med bössan i hand så gör man två flugor på smällen. Motion, och styrka B)

Publicerat
  • Författare

Fick hem bössan från smeden igår och satte tillbaka den i gamla stocken så länge.

Nu är den dock bestyckad med en RCC T-40 längst fram och kortad ca 5 cm.

Idag fick den åka med till skjutbanan och det var en jäkligt positiv upplevelse!

Rekylen kändes helt annorlunda med dämparen på, det var bara en skön knuff i axeln och betydligt mindre skärpa i knallen.

Sköt bra gjorde den också! Bästa treskottaren gav 13 mm och mer än så kräver jag inte av en bössa.

Det som dock var bäst av allt var att den minskade skillnaden i träffläge mellan min Oryxladdning (200 gr) och min Hornady BTSP (150 gr) till 1 cm i höjd och inget i sida.

Den lilla skillnaden gör att numera behöver man inte hålla på och skruva på kikaren när man byter ammo ;).

Sköt lite älglöp också och det var betydligt lättare med dämparen på än det varit tidigare. Så otroligt mycket lättare det var att svinga med nu och inte alls lika vispigt som det var innan!!!

I morgon får Bell&Carlson stocken respass tillbaka till Midway. Om allt går som det ska med reklamationen så ska jag ta en rejäl funderare nästa vecka om vad för kolv som ska inhandlas....