Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkort

Featured Replies

Publicerat

I senaste hundsport så står det att även om man bara är hundförare så måste man lösa jaktkort. Det står även att om man är med som drevkarl så måste man lösa jaktkort.

Jag trodde att det var så att om man var med och delade bytet eller bar vapen så var man tvungen att lösa jaktkort. Frågan är om jag har tok fel, om lagen har ändrats eller om det står fel i tidningen?

Publicerat

Såvitt jag minns är det bara om man tar del av byte eller ersättning man behöver ett statligt jaktkort.

Publicerat
  • Författare
Såvitt jag minns är det bara om man tar del av byte eller ersättning man behöver ett statligt jaktkort.

Och om man del tar med vapen. Visst är det så?

Publicerat
Och om man del tar med vapen. Visst är det så?

Nä, man får nog inte skjuta ngt utan att ha statligt jaktkort =)

Publicerat

Från Naturvårdsverkets hemsida:

Du måste ha betalat viltvårdsavgift för att få jaga, oavsett om det gäller fällfångst eller jakt med skjutvapen. Kravet på att betala viltvårdsavgift gäller även personer som deltar aktivt i jakten utan att bära skjutvapen men har del i bytet. Det handlar till exempel om hundförare och drevkarlar.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...ch-jagarexamen/

Publicerat
  • Författare

Ja det är den skrivningen som jag kommer ihåg. Har jag då rätt om jag säger att drevkarl eller hundförare som inte får del i bytet behöver inte ha jaktkort.

Publicerat
Ja det är den skrivningen som jag kommer ihåg. Har jag då rätt om jag säger att drevkarl eller hundförare som inte får del i bytet behöver inte ha jaktkort.

Så tolkar jag det i alla fall. Men jag kan ha fel. :rolleyes:

Publicerat

de fattar ni väl att man måste betala för att få jaga på sin egen mark...allat annat vore ju puckat... :rolleyes:

Publicerat
de fattar ni väl att man måste betala för att få jaga på sin egen mark...allat annat vore ju puckat... :rolleyes:

Är det någon som har hävdat något annat?

Publicerat

Exakt så har jag lärt mig och lär ut till andra.

Har ingen nyligen ändrat reglerna så är det det som gäller.

Publicerat
de fattar ni väl att man måste betala för att få jaga på sin egen mark...allat annat vore ju puckat... :D

Jag fattar iaf din ironi B)

Publicerat
Jag fattar iaf din ironi

Noted :D

Publicerat
I senaste hundsport så står det att även om man bara är hundförare så måste man lösa jaktkort. Det står även att om man är med som drevkarl så måste man lösa jaktkort.

Jag trodde att det var så att om man var med och delade bytet eller bar vapen så var man tvungen att lösa jaktkort. Frågan är om jag har tok fel, om lagen har ändrats eller om det står fel i tidningen?

Jag skrev samma sak tidigare idag fast på Sv Jägarförbundets sida. MR FIBERCLASS tyckte att det var helt OK för så stod det i lagen. Jag ifrågasatte varför man gör folk till brottslingar genom detta, och hur man i förlängningen skall få folk att gå i drev?

De enda som gynnas av detta är väl älgen, genom att det springer mindre med folk i skogarna. Varför skapa en lag som någon eller väldigt få kommer att ta på allvar, och varför lägga mer arbetsbörda på polisen som skall upprätthålla lagarna?

Svaren från MRFIBERCLASS tog slut så jag antar han inget mer hade att säga i ämnet.

Lagen tillkom tydligen den 1 juli i år.

Publicerat
Jag skrev samma sak tidigare idag fast på Sv Jägarförbundets sida. MR FIBERCLASS tyckte att det var helt OK för så stod det i lagen. Jag ifrågasatte varför man gör folk till brottslingar genom detta, och hur man i förlängningen skall få folk att gå i drev?

De enda som gynnas av detta är väl älgen, genom att det springer mindre med folk i skogarna. Varför skapa en lag som någon eller väldigt få kommer att ta på allvar, och varför lägga mer arbetsbörda på polisen som skall upprätthålla lagarna?

Svaren från MRFIBERCLASS tog slut så jag antar han inget mer hade att säga i ämnet.

Lagen tillkom tydligen den 1 juli i år.

Vi kan ju länka in den tråden så slipper folk leta

Publicerat

Det är ganska extremt detta med att jaga har jag märkt :mellow: man har licenser på allt, godkända skåp, statligt jaktort och allt vad det nu kan innebära för att inte riskera att "skita i det blå skåpet" juridiskt. men ändock uppkommer det frågor som borde vara klara som korvspad egentligen. Visst. Vi har egenansvar att kolla så allt är ok enligt lagen, men när knappt lagen själv vet då är det fasen inte enkelt ^_^

Publicerat

Ja, Sverige är underbart..