Publicerat September 15, 201015 yr Hej Jag har tänkt renovera min HVA 640 9,3x62 och ska då plastbädda den. Men frågan är hur man ska göra med denna bössa då underbeslaget har en hylsa runt den främre stockskruven. Hur mycket ska man ta ur innan bäddning? Tänkte även montera Timney-tryck utan säkring, behöver man göra något eller passar det rakt på? Tänkte även polera slutstycket så det blir metallfärgat eller ska jag behålla det svart? Tanken är även att borra för kikarsikte men bara den främre klacken och sen montera ett Nikon rödpunkt... eller ett Aimpoint H1 eller dyl. Kom gärna med tips och ideer... Såhär ser det ut...
Publicerat September 15, 201015 yr Det finns bra trådar om plastbäddning här på forumet, läs på så fixar du det. När det gäller att polera slutstycket så är blåneringen ett rostskydd, det kommer att komma ytrost på bara några timmar om du går ut i lite fukt, passa dig för det. Trycke har jag ingen erfarenhet av men jag tror du måste ta ur lite ur stocken i alla fall.
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Det finns bra trådar om plastbäddning här på forumet, läs på så fixar du det. När det gäller att polera slutstycket så är blåneringen ett rostskydd, det kommer att komma ytrost på bara några timmar om du går ut i lite fukt, passa dig för det. Trycke har jag ingen erfarenhet av men jag tror du måste ta ur lite ur stocken i alla fall. Då låter jag slutstycket vara då. Jo jag har läst en del trådar om det och även sett bilder men då har inte underbeslaget gått upp med en hylsa runt stockskruven... Tänkte bara kolla om man kan göra som i vanliga fall. Har aldrig testat plastbäddning innan men det känns bättre att testa på denna istället för min 1900 ... Skulle det bli fel så är det nog inga problem att få fatt i en ny kolv, Bobergs om inte annat... David
Publicerat September 16, 201015 yr Författare Nu är stocken siklad och slipad första gången, långt kvar men man får en aning om hur det kommer att bli... Nu ska jag börja ta ur pipkanalen och sen blir det finslipning. David
Publicerat September 16, 201015 yr Ska du passa in en gummibakkappa så är det lämpligt i detta skedet. Tänk på att du kapar stocken motsvarande i så fall, den blir lätt för lång annars.
Publicerat September 16, 201015 yr Författare Ska du passa in en gummibakkappa så är det lämpligt i detta skedet. Tänk på att du kapar stocken motsvarande i så fall, den blir lätt för lång annars. Bössan är ca 15-20 mm för kort så tanken är att sätta dit en ny kappa som bygger så mycket. Får väl ta en runda till jaktaffären imorgon då och se om han har någon hemma. David
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Har funderat lite på det här med bäddning... Måste man bädda tången eller räcker det med rekylklacken? Sitter ett metallrör i bakre skruvhålet så det finns ju stöd där redan... David
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Nu har paketet med bäddskruvar och Bold-trycke kommit och trycket är monterat i lådan... otroligt smidigt, tog ca 5 min så nu ska bara stocken tas ur så det blir plats för det nya trycket och bäddmassan... Måste dock inhandla både Marine Epoxy och ett dremelverktyg och lite modellera innan jag kan gå vidare... Uppdatering kommer när detta skett... kan dock ta lite tid då jag har både nytt jobb och en liten valp att ta hand om... David
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Författare Nu håller jag tummarna för att det går bra... Har precis gjort stödpunkterna i framstocken och jag hoppas verkligen att det räcker med vax på pipan så det inte fastnar... Annars så får man väl fårsöka få tag i en bättre beg kolv. Ska väl inte vara några större problem till ett så vanligt vapen. Går allt väl så ska det bäddas i helgen är tanken om inte något kommer i vägen... Kan knappt bärga mig nu... vill bara sätta igång nu direkt... David
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Stödpunkterna lossnade fint från pipan så idag eller imogron blir det bäddning... Fräsning av stocken är färdig så nu ska det bara vaxas in ordentligt och sen ska det bäddas. Igår var jag på Värnamo Vapen och lämnade in min Hatsan på garanti då den klickar. Då började vi prata om 640:n och de öppna riktmedlen. Till att börja med ska sägas att den slår 15-20 cm högt på 80 m med både 15g vulkan och gamla silverblixten. Vi betämmde att när jag ska hämta pumpen så ska vi boka tid så vi kan byta både det främre och bakre riktmedlet och prova oss fram tills den stämmer. Han hade både främre och bakre riktmedlet i olika höjder så det blir till att testa sig fram i hans tunnel. A och O är att de öppna stämmer så att man alltid har något man kan förlita sig på. Sen kanske det ska borras för ett Aimpoint... vi får se vad budgeten tillåter... Ska kolla vad han tar för att montera en kvartssäkring typ remington (tror jag det heter) Då spelar det inte så stor roll vad man väljer för sikte. David ps. varit dålig med bilder men det kommer framöver...
Publicerat Oktober 29, 201015 yr David, får jag föreslå att du trots allt borrar för två klackar! Det kan inte kosta mer än som mest någon krona mer, tror iofs inte alls att det blir en mer kostnad och får två blindskruvar i gängade i hålen. Detta som en åtgärd för framtiden, en investering till när du behöver få på ett sikte, om du tom fixar med passande baser idag så är allt klar, bara för att i fall av att, så att säga. Utöver det verkar allt gå som på räls. Bra jobbat. /Christian
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare David,får jag föreslå att du trots allt borrar för två klackar! Det kan inte kosta mer än som mest någon krona mer, tror iofs inte alls att det blir en mer kostnad och får två blindskruvar i gängade i hålen. Detta som en åtgärd för framtiden, en investering till när du behöver få på ett sikte, om du tom fixar med passande baser idag så är allt klar, bara för att i fall av att, så att säga. Utöver det verkar allt gå som på räls. Bra jobbat. /Christian Ja jag har tänkt om lite ang det så blir det borrning så blir för två klackar... Inget jag ska göra nu direkt utan jag börjar lite smått med nya öppna, sen tar jag resten när jag får tid och pengar... Nu är den bäddad så imorgon får vi se om jag får bryta upp den och skaffa ny kolv eller om jag faktiskt lyckats... Är lite smånervigt nu... tycker att trots att jag gjorde två stödpunkter i pipkanalen så ligger lådan en halv mm högt... men det ska nog vara så... Vad kan det ställa till med isf? Här är lite bilder... På den sista bilden syns den plugg jag limmade in för att laga sprickan mellan magasinet och trycket. David
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare När bäddningen är klar ska jag börja våtslipa kolven med olja... David
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare Nu är nervositeten borta... Systemet lossnade förvånansvärt lätt... Dock blev bäddningen inte den snyggaste men den fyller nog sin funktion... Det kommer bilder på den imorgon när jag snyggat till den lite med dremeln... David
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Snälla säg att du ska montera kvartssäkring. Den där sidosäkringen som följer med Boldtrycket är ett fördröjt vådaskott.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Snälla säg att du ska montera kvartssäkring. Den där sidosäkringen som följer med Boldtrycket är ett fördröjt vådaskott. Jag köpte ett Bold-trycke utan sidosäkring just för att det bara spärrar själva trycket... Planen är att montera kvartssäkring av någon typ, antingen winchester eller voere... Får se när jag får råd med det, tillsvidare blir det flagga ala orginal... David ps. kommer mer bilder under kvällen...
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Här kommer lite bilder på bäddningen... Inte särskillt snyggt men fult... Fyller nog sin funktion ändå... David
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Det blir säkert bra, lika superproffsigt som min bäddning at 9,3an Får väl se om det håller att skjuta med eller om det spricker... Ska upp till Värnamo Vapen för utprovning och inskjutning av de öppna om någon vecka eller så... Då lär jag få ett kvitto på om det gjort någon nytta eller inte och om det håller... Det lär ju gå åt några skott... David
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Min bäddning med Biltema glasfiberspackel har hållt 4-500 smällar, det går nog bra
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Min bäddning med Biltema glasfiberspackel har hållt 4-500 smällar, det går nog bra Ja då borde ju denna hålla iallafall 6-700 puffar eller!? Ja det är nog starkare än man tror... segt om inte annat. David
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Nu är jag klar med kolven... Oljade den Junkers träolja... om man lägger på lite tjockare och sen låter den härda ett tag så blir det nästan som lack... Bara de öppna som ska bytas ut och skjutas in men det får blir lite senare... Ska testskjuta den så fort jag hinner... har ett bröllop att styra upp först... David ps. är det någon som har en valnötskolv till 640 liggandes så är jag intresserad att köpa den...