Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur långt är DU beredd att åka för att jaga?

Featured Replies

Publicerat

Jag kom och tänkta på frågan på en annan tråd men villl inte OT-bomba den tråden. B)

Priserna i Mälardalen är ju erkänt höga liksom vilttillgången.

Jag har varit med och gästjagat på en mark som ligger 11 mil bort enkel väg under förra säsongen. Det var inga problem att åka ett par gånger i månaden även om det inte skulle ha skadat med resesällskap, då man kan va lite pratsjuk ibland :ph34r:

När grabben blir lite äldre så kommer ja lobba för att få tag i en mark norröver och bo där någon eller några veckor per år och ägna mig åt livets härligheter (jakt, jakt och lite fin whisky) :D

Kan ju slänga in frågan om pris/ha också, finns det jaktmarker som är värda över 40k/år om inte ännu mer ^_^

Publicerat

För att komma ut och gästjaga har jag som längst åkt till jokkmok (ca 100 mil enkel väg) så jag vet inte riktigt om jag har någon gräns för hur långt jag kan åka för att jaga. Jag skulle dock inte skaffa jaktmark mer än 20 mil hemifrån enkel väg.

Ang priset så har jag egentligen ingen övre gräns för vad en mark kan vara värd. I sverige skulle jag nog inte ge mer än 40K varje år och skulle jag ge 40K skulle det vara för en välskött viltrik mark med engagerade och trevliga medlemmar.

Nu betalar jag 2K per år inkl fällavgifter för älg på en mark på 2000 ha och har 7 km till området, det är nästan så man vill krama vargarna:P

Publicerat
  • Författare

Jag såg nu att ja var lite otydlig i mitt första inlägg. Jag skulle kunna åka långt för en gästjakt, nemas problemas, de 11 milen ja nämde förut menade jag att det skulle ja se som acceptabelt avstånd att ha mark på. :ph34r:

Publicerat

Eget arrende/del i jaktlag skulle jag nog inte skaffa mer än 5-6 mil enkel resa. Detta av den enkla anledlingen att de spontana jakterna uteblir. Möjligen uppemot 10-12 mil om det riktigt fina marker med exotiska djurslag (läs dov/kron).

Publicerat

Att åka över dagen tycker jag det ligger en gräns vid 25-30 mil för enstaka jakter. För att arrendera en mark som "hemma" mark vill jag helst bo på marken, men allt inom 10 mil funkar ju. Man får helt enkelt lägga in en resepeng i prisjämförelser över arrenden. Har för tillfället ingen egen jaktmark inom vettigt reseavstånd, utan hjälper till lite på markerna runt där jag bor. Skulle någon tycka att det vore trevligt med lite sällskap inom 10 mil runt Katrineholm så är jag intresserad av alla förslag. :blush:

Publicerat

Max 1,5 timme i bil enkel resa är min måttstock för något man kommer att kunna motivera sig till att jaga på,

om det sen är tio mil eller 15 mil är inte så viktigt.

Undrar om det bara är jag som gärna övernattar på marken snarare än att åka aptidigt?

/Christian

Publicerat
Max 1,5 timme i bil enkel resa är min måttstock för något man kommer att kunna motivera sig till att jaga på,

om det sen är tio mil eller 15 mil är inte så viktigt.

Undrar om det bara är jag som gärna övernattar på marken snarare än att åka aptidigt?

/Christian

Tunnis!

1,5 timme kommer du ju knappt ned till mina trakter på, tre timmar plågar man sig iallafall om det är bra jakt. :wub:

Publicerat

Åker minst 18 mil enkel varje helg from 1/10 tom den 31/1 .

Till detta skall lägga helger i augusti har & rävjakter i februari & mars .

Under ungefär hälften av helgerna blir det 18 mil enkel på lördagar & 6 mil enkel på söndagar.

//Lasse D

Publicerat

Jag har ett ställe jag är med å jagar på som är 10,5 mil enkelväg dit :wub: Åker helst dagen innan då jag både har stuga där eller jaktkoja sova i... Jagar älg på den marken men har även tillgång till småvilt men aldrig kommit mig för jaga det... Ska visst vara gott om fågel där i år och även nalle... Turen är väl man betalar inget arrende :mad: Jaktkortet ligger väl i priset för smärtgränsen 2000:- per år kan jag tycka... Litet jaktlag på 13personer :huh: Lite väl långt man åker helst inte för jaga över dagen utan hellre över en helg :huh:

Sen har jag även en mark jaga på 2 mil hemifrån det är mer lagomt där är det både älg och småvilt med ;) gott om rådjur finns det med... arrenderar 80 ha som är arealkravet för 0:- då jag gjorde byte med två bönder :) Där är det billigt jaktkort med 500:- för allt vilt :D tyvärr 45 jägare på älgjakten :S

Båda markerna är på 5000ha

Publicerat
Jag har ett ställe jag är med å jagar på som är 10,5 mil enkelväg dit :mad: Åker helst dagen innan då jag både har stuga där eller jaktkoja sova i... Jagar älg på den marken men har även tillgång till småvilt men aldrig kommit mig för jaga det... Ska visst vara gott om fågel där i år och även nalle... Turen är väl man betalar inget arrende :huh: Jaktkortet ligger väl i priset för smärtgränsen 2000:- per år kan jag tycka... Litet jaktlag på 13personer :huh: Lite väl långt man åker helst inte för jaga över dagen utan hellre över en helg ;)

Sen har jag även en mark jaga på 2 mil hemifrån det är mer lagomt där är det både älg och småvilt med :) gott om rådjur finns det med... arrenderar 80 ha som är arealkravet för 0:- då jag gjorde byte med två bönder :D Där är det billigt jaktkort med 500:- för allt vilt :D tyvärr 45 jägare på älgjakten :S

Båda markerna är på 5000ha

Tyst med dej, jag vill inte veta .... :wub:

Publicerat

Ni bor ju norr om Dalälven så ni tävlar ju i en annan klass, både vad gäller avstånd och arrendepriser. :wub:

Publicerat

/Christian

Nej, jag har en gammal husvagn stående, (men har varit dålig på att utnyttja marken jag arrenderar13 mil bort)

Publicerat

Eftersom jag bor på en av mina marker och har den andra 25 min bort så känner jag att jag är lite off här.

Jag jagar mest på egna hemmamarken eftersom det är så smidigt, 25 min bort blir helt enkelt för långt när jag kommer på i sista stund att jag vill ut en runda.

//

Publicerat

52mil åker jag, enkel resa. Försöker skrapa ihop 3-4 långhelger per höst. Dags igen nu 1a okt.

Ja, jag har 25000ha jaktmark utanför husknuten också.

Tomas

Publicerat

Åker 35 mil enkel väg till jaktlaget i Småland, åker och gästjagar så ofta det bli aktuellt längre än så! Sen har jag min lilla plätt här hemma och det är väl tur det så hundarna får träna lite!

Publicerat

vargmarker menar du väl tompa..

Publicerat

Tomas- du har bosatt dig på rätt plats i livet.

/Christian

Publicerat
Åker 35 mil enkel väg till jaktlaget i Småland, åker och gästjagar så ofta det bli aktuellt längre än så! Sen har jag min lilla plätt här hemma och det är väl tur det så hundarna får träna lite!

Åker du det över en dag? I så fall är du gränsfall till jaktidiot. -_-

Publicerat
vargmarker menar du väl tompa..

Jaktmarker med varg på där jag jagar med löshund alla helger och ofta en vardag i veckan, mellan September och jul. Förutom de helger jag åker långt... Där blir det smygjakt -_-

Tomas

Publicerat

Har egen jaktmark 135 mil bort enkel väg. Åker dit mellan 5-8ggr per år

Publicerat

Har en jaktmark 92 mil norrut. Men det är lite speciellt då det är familjens mark (Jag är nionde generationen) så den gör man sig inte av med. Blir 3-5 resor /år. Men då är 1 eller två utan att jakten är i fokus.

(Jag åkte 2-4 ggr/år innan jag började jaga...)

Har dock svårt att se att jag skulle arrendera en mark så långt bort om jag inte hade någon form av koppling till marken/området. Och när man nu har "huvud marken" så långt bort måste man givetvis ha en kompletterande mark inom några mil från bostaden. Som jag i och för sig jagar mer och oftare på.

En sådan mark vill jag ha max en timme hemifrån. Nu har jag ca 30min och det blir tyvärr ganska korta perioder man orkar hålla igång åtlar och fällor.

// Henrik

Publicerat

Har mina marker att jaga på 13-14 mil bort. Hemma hos mor och far. Tycker det är ändå problem att komma iväg att jaga.

en enstaka tur då och då blir det.

blir så mycket som ska hinnas när man väl åker, som i veckan som var var jag ut 2 morgnar efter rådjur, resten av tiden gick ut på bygga älgpass.

¨

Skulle gärna vilja ha mark närmare där jag bor och då helst utan vargen som man har på nuvarande marken som lömsk jägarkollega som stjäl hundar då och då =/ Skaffa hund är vemodigt just nu... gärna en inom 5-6 mils radie vore optimalt för komma ut när man får den där lusten.

Enstaka jakter är jag intresserad åka längre när tiden medger.

Publicerat
Åker du det över en dag? I så fall är du gränsfall till jaktidiot. ;)

Ja det händer :P, men för det mesta så är det ett par dagar som jag är där! Och gränsfallet är inget gränsfall, det är ett solklart fall av jaktidioti :huh:

Publicerat

Värst kommer man alltid vara men :) men åka 100 mil enkel för jaga lodjur ser jag som en självklarhet och snarare blir jag fundersam på sånna som inte far utan kvider hemma...

man räknar hur många tankar som går åt inte hur många liter B)

Publicerat

Hallå!

Har inte heller några problem att åka långt för gäst jakt. Gäddede över dagen är det värsta jag gjort och gör gärna om det.

Vet varken mil eller antal tankar men det va värt varenda öre. Östhammar - Gäddede

Annars är 10-20 mil vardag.

Hemma marken börjar utanför dörren ca 860ha. Så det är lite väl nära.

Mvh