Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Babianjakt med pil!

Featured Replies

Publicerat

Hittade en film på youtube där en babian blir skjuten med pil.

Urblödningen och den snabba imobiliseringstiden är imponerande. En jaktpil är verkligen effektiv när man ser den såhär!

ca 2,30 in i filmen finns babianen.

Måste säga att gullighetsfaktorn är ganska låg på dessa djur.

Jag tyckte inte dom var speciellt gulliga när jag fällde min babian 2008 i Sydafrika. Då var den något mindre än den som blir fälld i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=RJfwAgXUKZ0...feature=related

Vervetapan går omkull ännu snabbare:

Min babian i bifogade bild.

post-1478-1285110421_thumb.jpg

Publicerat

Den gick omkull riktigt fort den Babianen kan inte vara lätt att skjuta Babian med båge har läst att dom är riktigt skygga av sig....

Publicerat
Min babian i bifogade bild.

Vilken är vilken på bilden då ? -_-

Publicerat
  • Författare
Den gick omkull riktigt fort den Babianen kan inte vara lätt att skjuta Babian med båge har läst att dom är riktigt skygga av sig....

Enligt dom lokala guiderna så är babianerna mycket försiktiga av sig. Dom sa till mig att dom kan vara omöjliga att få med bössa och med båge blir det lite svårare! -_-

Har några kompisar som var dit i somras och där lyckades 2 av jägarna fälla babian med båge och det är inte dåligt.

Publicerat
  • Författare
Vilken är vilken på bilden då ? -_-

babian= mycket hår ligger på backen!

Lite hår och en aningen korpulent= den jagande finnen

Publicerat

Ja avblödningen på babianen är ju inget att orda om, klart godkänt.

Lillapan såg ju ut som att den vart träffad av en slägga minst sagt..

Nu vet jag inte vilken spets det var på pilen, men en Muzzy t ex ger ju en imponerande sårkanal genom den lilla kroppen.

Publicerat

Snyggt jobb av pilen. Har varit ner ett antal gånger o ännu inte fått chans på en babian ( med studsare alltså). Sett några höga svansar försvinna i gräset men........ :blush:

Publicerat

Jag fick en sak jag visste bekräftad och lärde mig en ny av den där filmen,

babianer är inga trevliga djur och det nya var att man är rätt modig om man försöker att ta dem med båge,

personligen ger jag mig hellre på vildsvin/vårtsvin.

Men som mr Afrika himself, Amalula säger med pang hade jag gärna gått efter dem.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Jag fick en sak jag visste bekräftad och lärde mig en ny av den där filmen,

babianer är inga trevliga djur och det nya var att man är rätt modig om man försöker att ta dem med båge,

personligen ger jag mig hellre på vildsvin/vårtsvin.

Men som mr Afrika himself, Amalula säger med pang hade jag gärna gått efter dem.

/Christian

Jag kombinerade min jakt. Tog en hyfsad vårtsvinsgalt och en halvtimme senare babianen. Men kom tyvärr aldrig åt att sätta pilen i den stora ledarhannen. Han satt så dumt till att jag fick nöja mig med en mindre. Men när man såg ledaren så fattade man direkt att den killen inte hade förhandlat sig eller snackat sig till sin position i flocken.

Dom andra i flocken skrek ungefär 45-60 min efter att jag sköt. Varningsrop! Fick allt på video utom själva pilträffen i djuret. Svårt att skjuta och sköta kameran samtidigt.

Ja, man får inte vara feg när man jagar med båge. Jag är inte bara modig, jag är både listig och stark! :blush:

Publicerat

Den lilla apan dog ju inte direkt. Typ spineshot eller nåt, vilket är för jävligt enligt mig. Jobbigt när sånt händer. Precis i slutet av filmsnutten ser man ju hur den börjar krafsa sig iväg med armarna.

Sånt kan ju tyvärr hända. Men att kalla det kort flyktsträcka pga bra träff = Nej.

Bara min lilla åsiktsriktning inflikad.. :P

Publicerat
  • Författare
Den lilla apan dog ju inte direkt. Typ spineshot eller nåt, vilket är för jävligt enligt mig. Jobbigt när sånt händer. Precis i slutet av filmsnutten ser man ju hur den börjar krafsa sig iväg med armarna.

Sånt kan ju tyvärr hända. Men att kalla det kort flyktsträcka pga bra träff = Nej.

Bara min lilla åsiktsriktning inflikad.. :rolleyes:

Ja, ser ut att vara en träff i ryggraden strax nedanför mitten på apan. Det är väl precis samma sak som med en studsare. Avfångningsskott på närmare håll! Det kommer alla att förr eller senare att få uppleva som jägare.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.