Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaring av krut, tändhattar och ammunition

Featured Replies

Publicerat

En positiv nyhet! MSB har beslutat om nya föreskrifter som gäller från den 15 oktober som innebär att handladdare kan förvara mer (nu 5kg mot förut 2 kg) krut hemma. Den skall dock alltjämt förvaras i säkerhetsskåp. All ammunition (inkl tändhattar) som man innehar innehavstillstånd för enligt vapenlagen (tex genom att man har vapen i motsvarande kaliber) omfattas inte längre av föreskrifterna. Detta betyder att den tidigare gränsen på 20 kg är borta.

Publicerat

först å främst ursäkta att jag skriver där jag egentligen inte får

men hurra äntligen nått positivt nyhet

Publicerat
  • Författare

Det är helt ok! Glömde också att säga att gränsen på 2000 tändhattar också är borta eftersom tändhattar som man har innehavstillstånd för (motsvarande vapen tex) inte heller längre omfattas av reglerna.

Publicerat
  • Författare

En till positiv grej från MSB. De föreslog ifjol att handladdare skulle föra bok över sitt krut som man köper och använder. Vi fick till ett undantag i de regler som nu kom så nu slipper handladdare det!

Publicerat

Dagens bästa nyhet <_<

Torsbo/vapex here i come :D

//

Publicerat

God nyhet!

Vad gäller då för förvaringen av ammunitionen?

Duger vilket låsbart skåp som helst nu?

Publicerat
  • Författare

"säkert lås eller på annat betryggande sätt" står det i vapenlagen. RPS kommer nog att komma med föreskrifter där snart...

Publicerat

Väl jobbat SJF. :blush:

Publicerat

Har mitt laddrum i garaget. Låst när jag inte är där och det är ingen annan än jag som är där. Räknas det som "annat betryggande sätt" ?

Publicerat
  • Författare

Bra fråga! Jag har dessvärre inget svar eftersom ingen kan säga vad som avses med dessa begrepp eftersom det inte finns någon praxis eller definition.

Publicerat

Jag är inte direkt ensam om att tycka detta men...

Förvaringsmetoden (säkerhetsskåp) är inte jättsmart uti fall att en brand skulle uppstå. Man har ju lixom tillverkat en liten bomb bara sådär å det är ju inte så snällt mot brandmännen. Min snål-svåger (smålänning) är brandman i Gislaved, hade en diskussion med honom om detta och han kunde enbart hålla med.

Ett separat rum som man kan låsa är ju faktiskt det allra bästa eller?

F.Ö. så är trådämnet väldigt positivt! Definitivt ett steg i rätt riktning. ;)

Publicerat

Finns det några försök utförda med det Robban skriver om.

Eller är vi hänvisade till att skicka frågan till Mythbusters? Vore rätt kul att testa bara man själv är tillräckligt långt därifrån...

Publicerat

Eller är vi hänvisade till att skicka frågan till Mythbusters? Vore rätt kul att testa bara man själv är tillräckligt långt därifrån...

En enkel sak är att lyssna när du trycker av bössan din. Effekten torde vara den samma då dem bägge är slutna behållare dock får jag för mig att effekten är något större med ett vapen/säkerhetsskåp.

EDIT: Lät lite tykigt men det var inte så menat. ;)

Publicerat
En enkel sak är att lyssna när du trycker av bössan din. Effekten torde vara den samma då dem bägge är slutna behållare dock får jag för mig att effekten är något större med ett vapen/säkerhetsskåp.

EDIT: Lät lite tykigt men det var inte så menat. :(

No worries!

Men vi kan väl se om någon från förbundet känner till något om något test då volymen i skåpet onekligen är något större än i patronläget. Likaså läckaget.

Publicerat

Den 15:e oktober får Sverige några tio tusen brottslingar mindre. Lysande!

Publicerat

Om du läser artikeln på denna länk:

http://www.jaktojagare.se/nya-forvaringsre...an-ge-explosion

Där kan du ladda hem en film som visar ett vapenskåp som innehöll

550 hagelpatroner, 200 studsarpatroner klass 1, 300 tändhattar,

tre burkar krut och en halvfylld flaska med sprayolja,

och vad som hände med det vid ett ADR prov på Bofors försöksplats 1998.

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat
Om du läser artikeln på denna länk:

http://www.jaktojagare.se/nya-forvaringsre...an-ge-explosion

Där kan du ladda hem en film som visar ett vapenskåp som innehöll

550 hagelpatroner, 200 studsarpatroner klass 1, 300 tändhattar,

tre burkar krut och en halvfylld flaska med sprayolja,

och vad som hände med det vid ett ADR prov på Bofors försöksplats 1998.

Jag har min ammo i ett låsbart men "klent" och väl ventilerat plåtskåp. Efter att ha sett filmen skulle jag nog vilja flytta dit även krutet...

Tackar i alla fall för hjälpen med exemplet!

Publicerat

Klockrent gubbar!

Vilket som så är det riktigt glädjande ändå att vi kommit någonstans vad gäller krutinnehavet för det var katastrof tidigare.

Publicerat
  • Författare

Jo det var bla detta test som vi anförde som skäl för att ta bort kravet på säkerhetsskåp men experterna på MSB tyckte inte det var relevant...

Publicerat
Jo det var bla detta test som vi anförde som skäl för att ta bort kravet på säkerhetsskåp men experterna på MSB tyckte inte det var relevant...

Experterna tyckte inte det... B)

Vi har ganska lustiga experter här i landet eller är det jag som helt enkelt missuppfattat innebörden av ordet "expert"? <_<

Nåväl... Så det är mao helt uteblivet att förvara krut mm i ett låst rum eller vad kom vi fram till?

Publicerat
  • Författare

Säkerhetsskåp skall det vara!

Publicerat

Om jag har en halv krutburk i mitt vapenskåp. Vad krävs det för temp för att den skall antändas?

Hur många villa/lägenhetsbränder får brinna ostört så länge?

Känns lite som att experterna som tyckte filmen var orelevant lever hyffsat nära närmaste brandstation...

Finns det några verkliga fall man kan hänvisa till. Eller har "bevisen" i så fall förstörts så till den grad att det är svårt att säga vad som egentligen hänt? Man kan ju tycka att ett aldrig så söndereldat säkerhetsskåp skulle bära tecken av vad som hänt.

Hur som helst. Hur tokig just den här delen av lagen verkar vara så är ju förändringarna ett bra steg i rätt riktning.

Publicerat

En enkel tolkning om hur det går till är att dessa sk experter inte har en blekaste aning om hur krut fungerar. Dom hör enbart krut = nått farligt vilket på sätt och vis det är men enbart genom felaktig hantering vilket det definitivt blir om man placerar det i en container...

Fel folk på fel plats helt enkelt men dom kanske lär sig först när någon far illa eller dör?

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.