Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Cykla med vapen?

Featured Replies

Publicerat

Jag har varit med om många gånger då man inte lyckats hitta skjuts eller någon som orkar jaga när man själv vill ut.

Fick nyss idén om att cykla till marken då det inte är så långt. Så hur ligger det till med att cykla med vapen på ryggen?

Man får ju åka kollektivtrafik mm med vapen, så jag ser inte varför man inte skulle få cykla med ett?

Vapnet kommer transporteras ett fodral med ammunitionen och slutstycket skild från vapnet.

Publicerat
Jag har varit med om många gånger då man inte lyckats hitta skjuts eller någon som orkar jaga när man själv vill ut.

Fick nyss idén om att cykla till marken då det inte är så långt. Så hur ligger det till med att cykla med vapen på ryggen?

Man får ju åka kollektivtrafik mm med vapen, så jag ser inte varför man inte skulle få cykla med ett?

Vapnet kommer transporteras ett fodral med ammunitionen och slutstycket skild från vapnet.

Jag har en artikel hemma någon stans ur en gammal jakttidning där en kille cyklar och jagar:) kommer inte ihåg vilken tidning det var i. MVH

Publicerat
  • Författare
Jag har en artikel hemma någon stans ur en gammal jakttidning där en kille cyklar och jagar:) kommer inte ihåg vilken tidning det var i. MVH

Okej, men lagen kan ju ha ändrats sedan dess om man har otur <_<

Publicerat
Okej, men lagen kan ju ha ändrats sedan dess om man har otur <_<

Ja det vet man aldrig, det där var för 3-4 år sedan om jag minns rätt:)

Publicerat

Klart att du får,

inga bekymmer, uppfyll övriga regler för trafik o vapenförvaring så är det toppen ok.

Ang den artikel som Micke A hänvisar till,

så har jag också läst den, angående bockjakt vill jag minnas, jakt från motordrivna fordon är förbjuden men det förefaller som om cykel skulle vara tillåtet,

för egen del anser jag inget om det men det kanske är bra om man låter bli att fara runt med pangen i högsta hugg på cykel.

Kör hårt, eller snarare trampa på hårt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha för de snabba svaren! <_< Då blir det cykel när ingen kan köra, tills jag får tag i en bil <_<

Publicerat

Visst får man cykla med vapen. Vet folk som jagat mycket kråka från cykel, en som cyklar och en som åker på pakethållaren(skytten), fungerar kanon. Kråkorna är inte misstänksamma mot cyklar...

Publicerat

Skulle cykla till en rävjakt en gång.. hagelspottaren på ryggen, i remmen.. var ju bara 2km. Nog fan kommer Schriffen på motsatta sidan.. han glodde lömskt på mig, stannade och backade tillbaka. Han ville se på licensen.. vem hade den med sig. Han tog bössan i bilen och jag fick cykla hem med honom i hasorna och visa licensen. Glöm inte den i fortsättningen blev dom uppläxande orden från ordningsmakten :rolleyes:

Publicerat
Glöm inte den i fortsättningen blev dom uppläxande orden från ordningsmakten :rolleyes:

Har alltid alltid alltid haft med mig licenserna när jag jagat eller varit på skjutbanan :)<_<

Publicerat

Älglegendaren Karl Henry Lundin sköt ett skapligt gäng älgar uppe i strömsund från cykel. Brukar själv cykla under grävlingjakten hemma, funkar görbra./Urban

Publicerat

Cykel, häst,hundspann, kanot, segelbåt eller elefant/kamel (om någon nu skulle ha tillgång till det) spelar ingen roll.

Helt OK t.o.m. att jaga ifrån. Men vid förflyttning över annans mark gäller de vanliga reglerna.

Minns jag artikeln några talar om korrekt så handlade det dock om att han cyklade mellan intressanta fält som han sedan smög sista biten fram till. Han sköt alltså inte direkt från cykeln. Om jag minns helt rätt så kommenterades säkerhetsaspekten.

Låter i alla fall inte som helt ofarligt att försöka skjuta "i farten"...

Publicerat
Minns jag artikeln några talar om korrekt så handlade det dock om att han cyklade mellan intressanta fält som han sedan smög sista biten fram till. Han sköt alltså inte direkt från cykeln. Om jag minns helt rätt så kommenterades säkerhetsaspekten.

Låter i alla fall inte som helt ofarligt att försöka skjuta "i farten"...

Cykel pyrsch!

Var det inte med i nån krönika i Svensk jakt eller Allt om jakt och vapen precis nyligen.

Blev faktiskt lite sugen på att prova då vi har perfekta förhållanden för just sånt med mycket små grusvägar mellan intressanta hyggen och åkrar.

Så länge man använder vanligt vapenvett så är ju inte säkerheten något problem heller, patron ur under cykelturen för att sen spana av och om man hittar något att smyga på så laddar man då.