Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombival?

Vilken kombi har du och varför? 27 röster

1. 1.

• Tikka M77k
      30%
      9
    • Valmet 212
      13%
      4
    • Valmet 412
      36%
      11
    • Brno Zh 304/305
      10%
      3
    • Brno 584
      10%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hon tackar :-*

Beställde idag några askar RWS 11,5g Tig.

Ska nu bara fundera ut vilket kikarsikte jag vill ha.........ganska trevliga problem ;D

/Micke

Publicerat

Grattis till nya kombin!!  :D nu har vi "syskonbössor" :P

Publicerat
I går så fick familjen tillökning i form av en Tikka 412S 12/76-7x57R.

Är det någon som vet vilken patron/kula som vapnet är skottställt med?

/Micke

Grattis ;)

Rätt val tycker jag.....har en Valmet själv. ;D

Skjuter underbart bra den bössan....lite tung att bära på men va fan den ligger still i anläggningen.

För mig har vikten på bössan aldrig varit nåt problem....men jag tillhör väl dom lite större gossarna ;D

Vildhog

Publicerat
Hon tackar :-*

Beställde idag några askar RWS 11,5g Tig.

Ska nu bara fundera ut vilket kikarsikte jag vill ha.........ganska trevliga problem ;D

/Micke

Jag skjuter med Normas blyspets 7x57R och det funkar kanon.

3 snabba skott på en snusdosa på 70 meter, helt ok för en kombi.

Jag har precis monterat ett Red Dot för 895kr på min Valmet och det funkar klockrent.

Hoppas du fick med fäste till din nya pang...annars ska du ut med 1500 kr om du vill ha deras snabbfäste.

Publicerat
  • Författare
Grattis till nya kombin!!  :D nu har vi "syskonbössor" :P

:D Det var min första tanke när jag köpte den  ;D måste säga att jag blev väldigt imponerad över hur välgjord den är,grymt bra passning på alla bitar och riktigt bra trycken :P

/Micke

Publicerat
  • Författare
Hoppas du fick med fäste till din nya pang...annars ska du ut med 1500 kr om du vill ha deras snabbfäste.

Jag fick köpa ett snabbfäste från annat håll för 995:- återstår för mig att köpa kikarsikte,velar fram och tillbaks om jag ska belyst kors/dot eller inte.

Jag tillhör inte direkt de större grabbarna ;) men jag har inga problem med lite tyngre bössor,som du skriver så blir skyttet lite stadigare.

Köpte ammo igår för 2100:- så fort jag köpt sikte så ska här skjutas :P

/Micke

Publicerat
Köpte ammo igår för 2100:- så fort jag köpt sikte så ska här skjutas :P

Här sparas det inte på krutet förstår jag ;D ;D

Bra pris på fästet......jag skulle behöva ett till......var det kompispris eller finns det flera??

Vildhog

Publicerat
  • Författare

Fanns bara ett tyvär,är själv inne lite på tanken att ha två kikare till bössan,ett dagjakt och ett högförstorande.

Fick höra om ett dubbelstudsarpipset till bössan i 7x65R.....sugen :P

/Micke

Publicerat

Jag har själv planer på en belyst Leupold VX-III 1.5-5x20 med circle dot.

Publicerat
Fanns bara ett tyvär,är själv inne lite på tanken att ha två kikare till bössan,ett dagjakt och ett högförstorande.

Fick höra om ett dubbelstudsarpipset till bössan i 7x65R.....sugen :P

/Micke

Letar själv efter dubbelpipor till min, men jag vill ha 9,3x74R..... lite extra klös som eftersöksbössa.

Vildhog

Publicerat
  • Författare
Jag har själv planer på en belyst Leupold VX-III 1.5-5x20 med circle dot.

Det var där mina tankar hamnade först också av gammal vana,men så dryftade jag problemet för mecke(om man nu kan kalla det för ett problem ::) ;D ) och han hade gott att säga om den här:

http://www.burrisoptics.com/lightedreticle.html

Den översta 1,75-5 med fast plex eller dot vore inte helt fel.....har en prisförfrågan ute just nu.

Eller den här kanske:

http://www.weaveroptics.com/pg2_3/pg2_3.html

Den nedersta 1,5x5 är också lite intressant.

Tittade på en ny Tasco Titan 1,5-6 igår men tyckte inte om riktmedlet som var ett Fine Duplex,funkar inge bra med snabba hagelskott för mig.Förmodligen har Weavern också Fine Duplex.

/Micke

Publicerat
B)
Publicerat

Vildhog

Ett tips e Kjells vapen&sport i Sjöbo han har enligt rykte mycke VALMET .

Min far köpte sina d/s pipor där för ett halvår sedan i kal 8x57IRS  ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Hur är sammskjutningen i valmets d/s pipor..?

Publicerat

en snusdosa på 80m med ett aimpoint 5000 så det e rätså skapligt tycker jag

Publicerat

Låter helt godkänt. ;) Men gäller det flertalet pipor eller finns det skräck exemplar oxå. Jag vet att finnarna gör bra studsarpipor men vet inget om deras d/s pipor.

Publicerat

De kann jag inte svara på .

Publicerat

Har precis varit och testat en BRNO 502 i kaliber 12/7x57R, över de öppna riktmedlen sköt jag 2 skott inom 4cm, det 3é vra en liten dipp som gav den totala träffbilden på 10cm, detta på hundra meter, med bössa var en pecar 1½-4ggr i ett snabbmontage, tyvärr så gav inte tiden någon möjlighet att testa riggen ordentligt, 3 skott som vindade rätt duktigt tror jag berodde på dåligt dragna fästes skruvar, skall testa bättre i morgon eller onsdag med alla skruvar genom gångna, det tar ju sån tid att testa en Kombi!....hur länge väntar ni mellan kulskotten? nu väntade jag 25min mellan skott 1 och 2 med kikaren.

Vapnet lovar en del, mycket möjligt att jag gör affär av det, vi får se.......to be continued...

Publicerat

bäva alla älgar, björnar, harar, rävar, grävlingar, skator, bävrar, ripor, järpar, kråkor, getter, möss, noshörningar, pellefanter, hägrar, nötter, luspudlar, mfl...

nu är licensen inne, kommer med "påsten" nästa vecka, hon hade inte tid att skriva ut den nu ;-)

Det blev ett inbyte av 308'an, en Remington BDL SS, Redfield klackar monterade och 30mm Burris ringar medföljer, bössan skjuter bra, ca 30mm på 100m, och är i gott skick, har mest stått i skåpet och varit på banan för att testa laddningar.

Står på Trapper butiken i Boden om någon är intresserad ;)

Publicerat

minst 1 intressent finns det ;) har en polare som gör lumpen i boden som ska fara o olla på den så fort han får tid...

Publicerat

Nu verkar det som ni gjort era val av kombis redan.....men,men......jag måste få lätta mitt hjärta.

Mitt första vapen var en Tikka 512 s 12/6,5x55, trevlig bössa till en början. Första problemet dök upp nät ett nytt hagelpipset inhandlades (bodde på den tiden i Tranås, vilket innebar promenadavstånd till Stiga Vapen som var generalagent, när det nya pipsetet var "inpassat" så fick jag bruka ett visst mått av våld för att bryta vapnet, lika mycket våld krävdes för att stänga bössan igen. Språngmarsch tillbaka till Svante på Stiga som helt lugnt svarar, "det ska vara så", ung och tämligen dum i huvudet så köpte man det rakt av. Efter en säsong på skjutbanan med väldigt mycket brytande så bar det sig inte bättre än att man höll på att bryta ihop, för inte fan blev det något bättre med tiden.

Den första riktigt hemska upplevelsen var när jag under en av vinterns rådjursjakter fick en gammal get i pass och jag som redan lagt an hade bara att trycka av, smällen var i kraftigaste laget och bössan höll på att gå mig ur händerna, lite frusen och stel om händerna som jag var så var det ju inte jättekonstigt, men vad som konstigt var, var att när det 2 sekunder senare rusar ut ett smaldjur som jag svingar ifatt och tänker dra till så händer INGENTING. Skumt tänker jag men strax därpå kommer hunden som jag koppar och när jag bryter bössan så kastar ejektorn ut två (2) tomhylsor, insåg då liksom ni gör nu att fanskapet dubblerade.

Tänkbar orsak, kallt och halvkass vapenvård, vapenfett i maskineriet osv.

Åkte hem och  nu var det ingen halvkass vapenvård på schemat vill jag lova. Efter detta så går hon klanderfritt i alla väder tills en varm och go sommardag på Trapbanan då jag ska skjuta på en duva som drar långt ut åt höger, allt känns rätt när jag drar i spaken, men återigen, inget händer, förrän jag håller ner bössan, tar stöd med kolven mot höger höft och fäller toplevern, då smäller det, inget våld för att bryta bössan behövdes då vill jag bara tillägga.

En ny vända till Stiga Vapen i nämnda håla, lite mer självförtroende och lite hätskare humör denna gång dock.

De tar naturligtvis in vapnet för kontroll, ringer mig dagen efter och säger att "någon" filat på upphaket på underpipan/kulpipan och att problemen sannolikt härrör därifrån. Det var ju bara betala och se glad ut, för garantiskada var det ju inte.

Med träget malande med bössan så byggdes förtroendet för den upp igen och man behövde slutligen inte tveka när det var dags att dra i spaken.

Så, en vinterdag, jag på pass med studsare och polarn lånar Tikkan för att besätta ett annat "kulpass", han får ut en get med två kiddar och ska ta den bakre, med kula givetvis, bösshelvetet dubblerar *******ridå*******.

Är numer stolt ägare av en BRNO 502 12/7*57. Underbar och pålitlig bössa, say no more!!!