Publicerat September 29, 201015 yr Hej Jag undrar hur många hektar man måste ha för och släppa hund? Och då menar jag kortdrivare och Ställande hund.
Publicerat September 30, 201015 yr Hej Jag undrar hur många hektar man måste ha för och släppa hund? Och då menar jag kortdrivare och Ställande hund. Jakten ska i huvudsak gå på egen mark så det beror lite på hur marken ser ut. Normen för ställande hunt, typ Jämte är väl 1000Ha om jag inte mins helt fel. Kortdrivare är lite svårare eftersom vissa kortdrivare ligger på någon minut o andra över 30 min. Så det beror på hundens drevtid och vilttyp. Men som sagt i huvudsak på egen mark...
Publicerat September 30, 201015 yr Det finns riktlinjer på 50 ha välarronderad mark för tax, 100 ha för drever och 200 ha för stövare. Vilket är tumregler för att uppnå just att hunden huvudsakligen jagar på egen mark. För övriga raser får man med andra ord använda sunt förnuft... samt inte minst kunskap om den egna hundens sök och förmåga/vilja att förfölja och/eller ställa vilt.
Publicerat September 30, 201015 yr Det finns riktlinjer på 50 ha välarronderad mark för tax, 100 ha för drever och 200 ha för stövare. Vilket är tumregler för att uppnå just att hunden huvudsakligen jagar på egen mark. För övriga raser får man med andra ord använda sunt förnuft... samt inte minst kunskap om den egna hundens sök och förmåga/vilja att förfölja och/eller ställa vilt. Samt inte minst viktigt. Vilket samarbete man har och vill ha med jaktgrannarna. Har en bekannt som ett par ggr / år släpper tax på en ca 25Ha stor mark. Men då vet jaktgrannen om detta. (Och är inbjuden att delta!)
Publicerat September 30, 201015 yr Samt inte minst viktigt. Vilket samarbete man har och vill ha med jaktgrannarna.Har en bekannt som ett par ggr / år släpper tax på en ca 25Ha stor mark. Men då vet jaktgrannen om detta. (Och är inbjuden att delta!) Perfekt samarbete.