Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Torka svamp?

Featured Replies

Publicerat

Halloj

Hur gör man när man torkar trattkantareller?

Smakar ju supermumma i såsen... :rolleyes:

Publicerat
Halloj

Hur gör man när man torkar trattkantareller?

Smakar ju supermumma i såsen... :rolleyes:

Torka i ugnen på bakplåtspapper i max 100 grader.

Publicerat

Vi har precis torkat ihop 3 stora glasburkar med svamp. Vi lägger bara ut dem rensade på tidningspaper så är de torra efter några dagar, kan vara bra att röra runt dem då och då. Går snabbare om man även ställer en bordsfläkt i närheten

Publicerat

Vi brukar lägga dom på ett myggnät tycker att det går lite fortare än med tidningar.

Publicerat
Jag tycker de blir svarta och fula redan under 100 grader, spelar ingen roll för smaken iofs.

Jag bara "startar" mina i ugnen, sedan får de sluttorka på egen hand :rolleyes:

Publicerat
Jag bara "startar" mina i ugnen, sedan får de sluttorka på egen hand :rolleyes:

OK, misstänkte att en connessieur som du inte skulle förstöra trattisarna B)

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen

Publicerat

bastun + tvättrummet brukar vara fullt av utströdda tidningar med diverse svampar på när mor har varit ut i skogen... då är det bara till att gå upp och duscha... Går väl aningen snabbare med golvvärme och bra ventilation gissar jag på...

svårare än så är det nog inte...

Publicerat

Svamp blir bäst om man torkar vid ca 40 grader. Över 50 så börjar proteinerna i svampen påverkas och svampen släpper en massa vätska. Slutresultatet om man torkar på för hög temperatur blir mörka bitar med sämre smak. Torkade trattisar och Rödgul trumpet skall ha sina normala färger kvar. Förvaras på ett bra sätt i godislådor (sådana som lösviktsgodis levereras i). Jag har trattisar kvar från 1998 som är precis lika bra nu som då. Dom är torkade i en Evermat tork som är mycket bättre än de OBH Nordica, Severin mfl billigare som kommit ut på senare tid. De blir upp till 60-80 grader i dom beroende på modell och det är inte bra för någon livsmedelstorkning.

Publicerat

Jag lägger dem i staplade ållor över vedpannan.

(ålla/olla = torklåda oftast med nätbotten, ej att förväxla med ett snarlikt ord som har med ollonet att göra)

När jag tidigare torkade i ugn brukade jag ha luckan på glänt.

Publicerat

Har ett par ramar med myggnät i som passar som "P i G" i mitt torkskåp det funkar kanonbra!

Publicerat

Jag torkar trattkantareller genom att trä upp dom på sytråd och hänga upp "slingorna" i ett rum med golvvärme (ovanför ett element funkar säkerligen lika bra), torra på två dygn! Förvara dem sedan i en glasburk, håller i många år. Bara att smula ner i såsen, smakar mums :)

Publicerat

Om man ska svampen till typ såser så kan man väl smula dom direkt när dom har torkat istället för att ha halvfyllda burkar? Eller?

Publicerat

Eftersom vi snackar användning av torkad svamp så hakar jag på med lite OT.

Jag brukar ta lite blandade aromatiska svampar (trattisar och svart trumpetsvamp t ex) och köra dem i en elektrisk kaffekvarn för espresso till ett fint pulver. Helt sagolik som krydda i såser, soppor, omeletter etc etc... :D

Publicerat

jag undviker tidningar då jag inte vill riska att få i mig trycksvärta....även om det sägs vara ofarligt.

Publicerat

Jag brukar ta lite blandade aromatiska svampar (trattisar och svart trumpetsvamp t ex) och köra dem i en elektrisk kaffekvarn för espresso till ett fint pulver. Helt sagolik som krydda i såser, soppor, omeletter etc etc... :angry:

Jag brukar göra på ett liknande sätt med Karljohan.. Torkar den försoktigt så att bitarna blir "spröda", kör dem sedan o köttkvarnen med en grov skiva. Ta det försiktigt då ni matar bitarna i kvarnen då de annars bara bränner fast inne i kvarnen. Det är viktigt att bitarna är försiktigt torkade och konsistens som "Styrolit" annars funkar det inte med kvarnen.

Resultatet blir ett pulver som är kanonenkelt att använda då man gör såser od. ett par matskedar i lite grädde, soja, salt och peppar sedan är det färdigt efter 30min. låg värme :(

Jag hade tidigare en låda som jag spikat ihop, i den hade jag 5 st "torkollor" (nätgaller), i underkant hade jag gjort ett hål där jag stack in en kupévärmare som jag körde på lägsta effekt och i toppen en massa ventilationshål.

Svampen var knastertorr på ett par dagar och av bästa kvalité då den torkats på låg temperatur.

Har ju flyttat sydvart till Blekinge nu och har botaniserat lite i skogen. Hittade en massa stolt fjällskivling häromdagen och torkar dem nu i ugnen i brist på annat. Någon som har tips på vad man ska göra med dessa för att smaken ska komma till sin rätt på bästa sätt?

Publicerat

Jag brukar ta lite blandade aromatiska svampar (trattisar och svart trumpetsvamp t ex) och köra dem i en elektrisk kaffekvarn för espresso till ett fint pulver. Helt sagolik som krydda i såser, soppor, omeletter etc etc... :angry:

Japp, har en vanlig kryddburk med mortlade trattisar i, är som ett fint pulver som är en perfekt smakbooster i grytor, såser, soppor osv.

Ett av dom godaste snacks jag ätit är sandsopp som man skivar med osthyvel ner i ett torktråg och torkar dom. Det blir som kolsvarta chips med en kanongod smak. Öl eller Whiskey till så... :(

• 2 months later...
Publicerat

Torkar all svamp i min Evermat som funkar super. Ett tips är att införskaffa en Skultuna mortell den som är rund som en liten burk ;-) och räfflad i botten den funkar grymt bra att mortla torkad svamp i :-) Karl-johan svamp torkar jag och maler ner i ostsås till pastan mmuuuummmmmmmsssssssss :-)

Publicerat

Som någon redan nämnt, - med myggnät och en kupevärmare kommer man långt. Kul att se så många som plockar svamp, man borde kanske starta en tråd om svampsåser :D

Publicerat

Jajag är med ;-) vanlig brunsås på paket typ felix eller nått ca 6 dl ta en näve torkad trattkantarell svamp och mortla den, slå i svampen i såsen och tillsätt 1 st Kvibille ädelost (en sån där tårt bit ) slå i 2 dl grädde och ca 4 cl whiskey koka upp under vispning och du har en sås som skär som smör genom alla hjärtan ;-)

• 2 years later...
Publicerat

Jag tänker torka i svamptork, är då 40 grader lagom?

• 12 years later...
Publicerat

Jag anväbder en Excalibur tork, den går att fininställa temperaturen, 40 grader för svamp , 60 grader när man torkar köttfärssåsen till fjällvandring.