Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Matte med Irsk?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Hittade hit via Jägarförbundets hemsida och tänkte att här kanske man kan hitta andra fågeljägare.

Jag är en kvinna på 40+ som bor i Norra Västerbotten. Ägare till en irländsk setterhane, som jag håller på att träna upp i fågeljakt. Men det är inte det lättaste när man själv är helt rudis på det. Så jag tar tacksamt emot tips & trix om det finns några fågeljägare här :(

Mina planer: Har tänkt börja med att läsa här i höst för att ta jägarexamen. Har oxå planer på att kanske gå några jaktprov om jag får till hunden och föraren!!! jag själv med andra ord! Men det blir nog till nästa höst ^_^

Ja det var lite om mig, fråga på om ni vill veta mera ^_^

//Mette

Publicerat

Hej & välkommen hit! :( Trevligt med ytterligare en kvinna på forumet! ^_^

Publicerat

Välkommen hit och lycka till med jägarexamen

Publicerat

Välkommen!

Du bor ju bara ett stenkast bort, så vill du träna någon gång så hojta. Vi är ett gäng som kör allt mellan hundträning, jakt och lerduveskytte ihop. :(

Publicerat

Hej och välkommen! :(

Publicerat
  • Författare
Välkommen!

Du bor ju bara ett stenkast bort, så vill du träna någon gång så hojta. Vi är ett gäng som kör allt mellan hundträning, jakt och lerduveskytte ihop. :(

Tackar för det, jag kanske hör av mig nån dag ^_^ Behöver all hjälp jag kan få ^_^

Publicerat
Tackar för det, jag kanske hör av mig nån dag :D Behöver all hjälp jag kan få :)

Gör det. Hur gammal är din hund?

Publicerat
  • Författare
Gör det. Hur gammal är din hund?

Han är 3 år, jag har tränat han lite av och till, men han har varit allt för "vild" tidigare. Men så gick jag en kurs i våras och det fanns kvar det han lärt sig tidigare och på den vägen är det. Fick ju "blodad tand" när han visade att det fanns nåt hos han iaf. Han har lugnat ner sig sen han blev 3, han behövde nog den tiden att mogna till lite :)

Hur ofta träffas ni och var håller ni till?

Publicerat
Han är 3 år, jag har tränat han lite av och till, men han har varit allt för "vild" tidigare. Men så gick jag en kurs i våras och det fanns kvar det han lärt sig tidigare och på den vägen är det. Fick ju "blodad tand" när han visade att det fanns nåt hos han iaf. Han har lugnat ner sig sen han blev 3, han behövde nog den tiden att mogna till lite :)

Hur ofta träffas ni och var håller ni till?

Okej. Ja klart ni ska kämpa på!

Vi har inga utsatta träningsdagar ännu, brukar bli efter jaktsäsongen någon gång då andan faller på. Men det går ju ordna en träningsträff någon dag framöver, kan nog dra ihop några ekipage. :D

Vill passa på att säga att jag inte tränar för prov, så någon vidare kunskap om det kan jag inte bidra med. Jag tränar för skojs skull och min hund är lite "slaskhund" och ingen blivande champion direkt utan framförallt jakthund. :(

Publicerat

Hej och hjärtligt välkommen till detta eminenta forum!

Publicerat

Välkommen! Kul med en fågelhundsägare.

Publicerat

Hej och välkommen! ^_^ Roligt med ytterligare en Skellefteå-bo! B)

Publicerat
  • Författare

Jag tackar så mycket :D

Har redan hittat mycke intressanta trådar att läsa och ska nog testa på lite olika tips! :D

Kul att det är fler Skelleftebor här :D

• 1 month later...
Publicerat

Välkommen till detta forum. Har ju missat att en till skeåbo hittat hit. Är själv intreserad av Fågeljakt har en finnspets.

Publicerat
  • Författare
Välkommen till detta forum. Har ju missat att en till skeåbo hittat hit. Är själv intreserad av Fågeljakt har en finnspets.

Tackar så mycket, trevligt att fler Skelleftebor finns med här. Är ganska ny på fågeljakt, har bara varit ute på tre jakttillfällen än så länge :blush: men hoppas det blir fler tillfällen. Så det gäller bara toppfågeljakt för dig då?

Publicerat
Tackar så mycket, trevligt att fler Skelleftebor finns med här. Är ganska ny på fågeljakt, har bara varit ute på tre jakttillfällen än så länge :blush: men hoppas det blir fler tillfällen. Så det gäller bara toppfågeljakt för dig då?

Har inte börjat med toppfågel kör bara med trädskällare när det gäller gråfågel. Jagar även Räv,Älg, rådjur dock inte denna säsong, Hare om tillfälle ges. För mig är toppfågeljakt när man söker efter Tuppar i toppen på träden under vintern. När jag jagar Skogsfågel så jagar jag både tupp och höna och då med min lilla Trädskällare.

Publicerat

Du kommer inte att ångra att du tar jägarexamen. Det är roligt och mycket givande. Så lycka till och ha riktigt kul :blush:

Publicerat

Välkommen till forumet och lycka till med jägarexamen och hundträningen.

Publicerat
  • Författare
Har inte börjat med toppfågel kör bara med trädskällare när det gäller gråfågel. Jagar även Räv,Älg, rådjur dock inte denna säsong, Hare om tillfälle ges. För mig är toppfågeljakt när man söker efter Tuppar i toppen på träden under vintern. När jag jagar Skogsfågel så jagar jag både tupp och höna och då med min lilla Trädskällare.

Du ser där vilken rudis man är, hade för mig att man kunde använda sig av träskällarna till toppfågeljakt oxå B) jag har bara koll på de brittiska stående fågelhundarna just å pass ;)

Apropå jägarexamen, som nybörjare, vilken typ av bössa ska man sikta mot? Jag skulle nog tänka mig den lättaste med tanke på att man går mycket när man jagar med hund och sen vill jag ha minsta bössan som finns för en pygme som jag, men vilket märke ska man söka på då?

Publicerat
  • Författare
Välkommen till forumet och lycka till med jägarexamen och hundträningen.

Jag tackar för det, kan ju bara säga att hundträningen är inte det lättaste för en nybörjare. B) Har snart nött ut alla böcker om fågeljakt och dressyr ;)

Publicerat
Jag tackar för det, kan ju bara säga att hundträningen är inte det lättaste för en nybörjare. B) Har snart nött ut alla böcker om fågeljakt och dressyr ;)

Kan bara säga att när det gäller hundar så är lydnad , lydnad , lydnad o lite mer lydnad A o O innan jaktträningen sätter igång. Finns ingen hund som mår dåligt av att veta vad den heter o att hit betyder hit o inget annat trams på vägen

Publicerat
Du ser där vilken rudis man är, hade för mig att man kunde använda sig av träskällarna till toppfågeljakt oxå ;) jag har bara koll på de brittiska stående fågelhundarna just å pass :rolleyes:

Apropå jägarexamen, som nybörjare, vilken typ av bössa ska man sikta mot? Jag skulle nog tänka mig den lättaste med tanke på att man går mycket när man jagar med hund och sen vill jag ha minsta bössan som finns för en pygme som jag, men vilket märke ska man söka på då?

Jag kör med kombi Kula/hagel vid fågeljakt med trädskällare för ibland kan det vara svårt med ett hagelskott för fågeln sitter för öppet eller för långt bort för hagel, hagelskott är bra då der är svårt med kula. men den kan vara tung.

Om du ska jaga med stående så är nog hagel det som gäller, men då jag är helt novis på just ståhunds jakten så ska du fråge de som är bra på detta.

Publicerat

Vad får en bössa kosta dig?

Publicerat
  • Författare
Vad får en bössa kosta dig?

Så lite som möjligt, men det har jag insett att det är väl i stort sett omöjligt. Har kollat lite på beg. sidan, och man kan ju hitta bössor för typ 1000 kr. Men eftersom jag måste ha en väldigt liten bössa och så lätt som möjligt så måste jag nog lägga till några tusenlappar. För jag lär ju aldrig hitta nåt som passar mig utan att kanske måsta bygga om den så den passar mig. Men det skulle va intressant att veta ungefär vad man ska satsa på och hur mycket en bössa kan kosta mig, + vilken typ av kaliber man ska välja.

Publicerat

Gör så här åk till en Boliden pröva dig fram känn på bössorna.