Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Seriös diskussion efter besked om utsättning av varg.

Featured Replies

Publicerat

Hur gör vi nu?

Är det inte dags att föra en seriös diskussion om de ökande problemen med varg i vårt avlånga land?

Vi måste agera nu-innan det är för sent.

http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 432&ref=ts

Den här gruppen startade som en lokal företeelse i Roslagen som nu tyvärr betecknas som Rialareviret.

Vi insåg ganska snart att det här är en nationell angelägenhet som berör alla frihetsälskande människor som befinner sig i eller riskerar att hamna i ett vargrevir.

Syftet med gruppen är att ha en saklig, levande och modern debatt om vargen och de konsekvenser som har påtvingats medborgarna på ett sätt som vi tycker är helt fel.

Alla människor som bor på landsbygden måste kunna känna sig trygga.

Vi är också noggranna med att rätten att jaga med drivande och ställande hund är en mycket viktig del för de flesta jägare i Sverige som inte får rubbas.

Publicerat

Hej och välkommen till forumet.

Med vem tycker du vi skall föra denna seriösa diskussion?

Har du några idéer om balgrund och mål för dylika disussioner.

Jag menar, skall vi förutsätta att vi åtminstone tils vidare accepterar de politiska beslut som finns och försöker göra det bästa möjliga av situationen. Eller skall vi ha som målsättning att förändra de beslut som redan finns?

T.ex. beslutet att vi skall acceptera ca 200 vargar och flyttning/inplantering i utbyte mot att vi får licensjakten.

Jag tror att det är svårt att föra en seriös diskussion om man inte har målsättningar och vissa förutsättningar klart för sig.

Tyvärr tror jag även att det är svårt att föra serösa diskussioner om flera av deltagarna i diskussionerna driver en allt för extremistisk linje. T.ex den att vargen inte medför några problem eller att man "skiter" i de problemen de medför. Likaså om man förordar en nollvision.

Dessutom tror jag att det här är fel forum för att diskutera de problem som de stora rovdjuren medför annat än hur vi kan försöka lära oss att leva med och minimera dem. Börjar man förklara problemen och framföra dessa så predikar man nog i väldigt stor utsträckning för de redan frälsta. Finns nog få personer på detta forum som inte är medvetna om att stora rovdjur ställer till problem...

MVH // Henrik

Publicerat

Jakt & Jägare har ett seriöst forum där Gunsan och hennes gelikar kan skrika ut sitt hat mot allehanda djur som gör livet mer obekvämt. Börja där.

Publicerat
Jakt & Jägare har ett seriöst forum där Gunsan och hennes gelikar kan skrika ut sitt hat mot allehanda djur som gör livet mer obekvämt. Börja där.

Nu känner jag ju inte Gunsan men att bemöta hennes vilja till diskussition på det sättet tycker jag inte passar här på detta forum. :)

För mig är vargen en varnagel i allra högsta grad. Jag blev av med min älgjakt pga vargen ( Ingen jaktbar stam längre) och dessutom om vargen börjar stryka ikring nere i mitt distrikt så blir jag arbetslös.. Det går inte att försörja sig på jakt då.. ett fall för arbetsmiljö..nånting? :)

Publicerat

Jag ser vargen som ett problem. Det är ett problem både för jägare och för människor på landsbyggden.

Det finns ingen organisation som dessa kan samlas under för att gemensamt sätta tryck på regeringen.

Det är ett problem.

Jag läste så sent som idag att Tony Blair i sina memoarer skriver att han var oerhört överaskad av landsbyggdens mostånd mot Labourregeringens rävjaktsförbud.

2002 deltog över 400.000 människor i en av de största protestmarscherna som hållits i London.

-kanske den största missnöjesdemonstrationen från landsbyggden som hållits sedan bonderevolten 1831.

Det finns trots allt 300.000 jägare i Sverige och några bönder, glesbyggdsbor och andra förstående människor finns det kanske också.

Låt det bli en politisk faktor att räkna med.

Publicerat

Tja projakt lobbyn i England och jakten som sådan är förmodligen x10-x20 gr vad den svenska är,

dvs de finns bra mycket mer pengar att spendera, det är väl ändå ingen som tror att 400 000 personer bara en dag, reste sig och vandrade genom londons gator?!

Men visst, det finns ingen politiskt gångbar motpol eller lobbygrupp idag som är mot varg, eller för ett "fritt landskap" men med tanke på valresultatet nu senast kommer alla former av,

"göra sig av med" tänkande och liknade att ha extremt svårt att få gehör.

Jag anser inte heller att vi skall ha mer varg men jag anser att alla skall bära bördan lika, dvs ingen skall på grund av någon angiven eller underförstådd anledning vara fri från att riskera att ha varg i när miljön.

Idén om att vi skall slippa varg helt, tja den kan man nog glömma, eller så kan vi träda ur EU först, men en intensiv o riktad jakt mot alla vargar som dödar hundar, som är oskygga osv vill jag se resultaten av innan vi påstår att det inte behövs.

En parallell, har talat med en amerikan, deras vargar och coyoter är skygga, extremt så i visssa fall, de jagas hårt där han bor och jag ser det som ett naturligt beteende av dessa predatorer.

I andra delstater är dessa djur fredade och där har de ingen fruktan alls för man, hans djur eller motsvarande.

Men vad i ligger det seriösa i en argumentation som inte ens har ett rimligt mål, utrotningen av vargen i Sverige?

All respekt till vår nya medlem och trådskapare men det var med ett plums du anlände.

/Christian

Publicerat
Idén om att vi skall slippa varg helt, tja den kan man nog glömma, eller så kan vi träda ur EU först, men en intensiv o riktad jakt mot alla vargar som dödar hundar, som är oskygga osv vill jag se resultaten av innan vi påstår att det inte behövs.

Christian, ut ur EU ser ingen mening med att vara med där nu när dom jävlas då vi ska handla kikarsikten , de MÅSTE du hålla med om ^_^ !

Publicerat
Christian, ut ur EU ser ingen mening med att vara med där nu när dom jävlas då vi ska handla kikarsikten , de MÅSTE du hålla med om ^_^ !

Tja det var ju det där med enfråge ställningstaganden, men angående optik har du rätt, å andra sidan, det är bara britterna som är klippt skruvade, tala med germanerna istället IAE som jag handlade av senast var mycket trevliga.

Åter till frågan om varg.

/Christian

Publicerat

Hade en smått komisk diskussion här om dagen med en person bosatt i Riala reviret. Personen var påtagligt hatiskt inställd gentemot varg och argumenten var rent befängda tidvis.. Enligt denna person så gick det inte längre att genomföra eftersök på skadskjutet/trafikskadat rådjur då vargen riskerade ta hunden. Hade personen hävdat att det rörde älg så fine, där finns problem utan tvekan, men nu var det just rådjur..

Tror att folks okunskap gör hela problemet typ sju resor värre än vad det är och det är förbannat synd för det är helt tveklöst ett jävla problem att jaga i vargrevir, varför då göra det svårare och bökigare??

Man har helt enkelt gett sig fan på att vargenär omöjlig att leva med och då hugger man varje halmstrå som finns samt uppfinner ytterligare några och gör dem till ett oöverstigligt problem. Den varg som ger sig på att försöka ta en jycke i spårlina torde gå en tämligen säker död till mötes, hängandes i linan brukar ju eldberedskapen vara tämligen hög ^_^

Mvh!

Publicerat

Klockrent Hipshot.

Publicerat

que?

dom flesta förstår nog att det är lösa hundar o barn som e den primära potentiella måltiden.

Publicerat
que?

dom flesta förstår nog att det är lösa hundar o barn som e den primära potentiella måltiden.

Vari ligger ett av bekymren, alla som tycker/hatar förstår inte tillräckligt väl sin omgivning för att kunna relatera sina åsiker på ett sätt som ens kan förstås av andra.

Jag har sagt det förut, varje dödad hund är en tragedi i sig själv.

/Christian

Publicerat

hipshot: det kan inte vara så att den inkompetente snubben du snacka med avsåg avfångningshundar för rådjur? :huh:

det händer ju att dom e lösa har jag hört..

Publicerat

Mmm självklart kan det vara så men jag tror att krasst sett så är fortfarande spårhundarna vanligare och lär bli vanligare givet vargetableringen.

Fick en klar känsla av den här personen var en nyttig idiot.. Min tes är att den lokala eftersöksgurun i byn (vilken by vet jag inte) uteslutande släppte vid eftersök. Givet att vi har en förmåga att glorifiera saker och ting som fungerar för oss själva så förmodar jag att den lokala gurun sågar detta med att spåra sig fram med hund i band. Och då den nyttige idioten bevisligen inte hade några egna erfarenheter av eftersök så var personen tvungen att gå på den lokala expertens "visdomsord". Och av bara farten fick personen till ytterligare ett tungt vägande argument till att vargen var rent hemsk.

Mvh!

Publicerat

Vad gör vargen för nytta?

Där jag bor är älgen & rådjursstammen efter den senaste vintern blott ett minne.

Jag har absolut ingen nytta av vargen, det är en predator som har gjort mig i det närmaste byteslös på mina marker...

Publicerat
Där jag bor är älgen & rådjursstammen efter den senaste vintern blott ett minne.

Vi har ingen varg, och vi har inte heller några djur kvar, men jag tänker inte skylla det på vargen.

Och vargen lär knappast stanna kvar på marken om det inte finns några djur, en riktig loose <-> loose situation.

Alla pratar varg, men lo är nog hårdare på rådjur än vad vargen är.

Finns det någon konsekvens analys för hur dom små bönderna blir drabbade/ersatta?

Publicerat
Jag läste så sent som idag att Tony Blair i sina memoarer skriver att han var oerhört överaskad av landsbyggdens mostånd mot Labourregeringens rävjaktsförbud.

2002 deltog över 400.000 människor i en av de största protestmarscherna som hållits i London.

-kanske den största missnöjesdemonstrationen från landsbyggden som hållits sedan bonderevolten 1831.

Anledningen till att vi gick i den demonstrationen var inte primärt för att rädda rävjakten med hundar i England, det var för att markera att Londonborna inte skulle få diktera hur jakten och livet skall regleras i landsbygden.

Kan tala om att i England (specifikt södra) så finns inte pengarna i städerna, de finns på landsbygden!

Vi hade en bra, fast mycket strikt, jaktlagstiftning men vi hade också otroliga problem med räv.

Jag tappade räkningen redan efter första veckan som jägare i England och jag har tresiffrigt antal rävar på mitt samvete med hagel och kunde utan problem haft det dubbla om bara tiden hade funnits.

Dock vill jag poängtera här att det är inte vargen vi skall vara arga eller upprörda på, det är våra stadsboende politiker som har bestämt att vi skall ha mer vargar som vi skall vara upprörda på. Vargen är ett djur som alla andra djur vi har i vår fauna, fast klarar vår fauna vargen som den ser ut i dag? Till vilken kostnad?

Personligen tror jag inte man skall laborera så mycket med våra djurstammar...

Visst är det behjälpligt med den viltvård vi bedriver i dag men då skall man betänka att det har vi gjort under en mycket lång tid för att kunna få mat på bordet och inte för att utrota andra arter. (ja, kanske vargen då... den utrotade vi mer eller mindre för att få mat på bordet...)

Skall vi ha experiment liknande Jurassic Park för att de djuren en gång existerade i vår natur?

Tror inte det...

Publicerat

Dagens filmtips på temat varg har ni i filmen Frozen 2010.

Perfekt för er som åker till fjällen o åker skidor samt uppskattar vargar... :rolleyes:

Publicerat

Och jag tycker det är ett lite märkligt beteende när man ber om en seriös diskussion och sedan inte vill vara med i diskussionen...

• 2 weeks later...
Publicerat

Sverige och världen är och kommer mest troligt alltid att vara under människans inflytande även framöver, människans fortlevnad och intressen kommer att vara viktigast. Detta måste vi förstå och ärligt handla efter även framöver. Vargen är ett problem för många landsbygdsbor samtidigt som de som inte berörs(ännu) är otroligt positiva till vargen och dess förekomst - med förklaringen att vargen tillhör vår ursprungliga fauna.

Min fråga är när detta ursprung räknas ifrån. Ser vi tillbaka 25 år fanns det ingen varg i Sverige(skinnpriser var likställda med en årslön). Om vi går ytterligare tillbaka i tiden till 1600-tal ser vi att Sverige(dagens landyta) hade en livskraftig vargstam. Om vi tar steget till istiden fanns det ingen varg i Sverige(vargen fanns i södra/mellersta Europa som närmast).

Låt inte vargen bli en dålig ursäkt för folks dåliga samvete gentemot klimat och artutdöende. Bevara istället människors intresse och vilja till ett liv på landsbygden, ett intresse som kommer att vara långt viktigare för Sveriges nuvarande natur och artrikedom.

Återgå till 1950-talets vargstandard - total utrotning!

RG