Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nötskriksjakt

Featured Replies

Publicerat

Lyckades locka in en nötskrika igår med hjälp av muspip. Höll på i 25 min och tillslut satte sig en på en gren 3-4 meter bort. Började pipa ståendes helt öppet och jag märkte en tydlig närvaro av en flock småfåglar samlades nyfiket i träden runt mig.

post-10839-0-87751400-1385543469_thumb.j

• Svar 180
  • Visningar 42,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min Hjalmar jobbar hårt för skogsfågeln. Med lite älgben i skogskanten går det lättare. På pass under en stuga blev det till slut tre nötskrikor och en skata. Nöjd kille!

• Middagen klar !

• kalasmacka
    kalasmacka

Tack för tips Gnun. Såg faktiskt hur de åkte mellan storskogen och ett ställe med rönnbär. Men då satt jag väldigt off. Gick lite bättre idag, men många många fler flyger fortfarande runt där ute

Posted Images

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Någon som fått ner några skrikor i år? Här var det ett riktigt kasst ollonår så det jag trodde var början på sträcket visade sig vara toppen -.-

Publicerat

Har varit ut och rastat hundarna med 223rem bössan på axeln. Blev fem stycken men jag har haft lite svårt att hitta de jag skjutit och ännu svårare att passa ihop bitarna så att de hamnade på rätt nötsrika.

post-59-0-28382400-1444328965_thumb.jpg

Publicerat

Har varit ut och rastat hundarna med 223rem bössan på axeln. Blev fem stycken men jag har haft lite svårt att hitta de jag skjutit och ännu svårare att passa ihop bitarna så att de hamnade på rätt nötsrika.

attachicon.gifnötskrikor.jpg

Kan tänka mig det!

Sköt en med 50gr bst i 222rem en gång, det enda jag hittade var några fjädrar och en fot![emoji6]

Publicerat

Sköt med ljuddämpare men utan hörselskydd. Råkade ut för något jag aldrig varit med om. Träffade två rakt framifrån i bröstbenet och förutom att de upplöstes i molekyler så blev det en explosion när kulan träffade. Smällen vid anslaget lät högre än själva skottet och det var en riktig knall inte bara det där poff ljudet som när man slår två skinnhandskar mot varandra. Nåja de där hackar inte sönder några skogsfågelägg till våren.

Publicerat

50 grains V-max och 25 grains N133 borde ge lite över 1000m/s. Min nya favvoladdning som skjuter gudabenådat tätt.

Publicerat

Fick totalt slut på ammo till 223;an. Ska rasta hundarna och mig själv en stund så 22lr bössan får följa med istället.

Publicerat

Fick ner en nötskrika idag efter ett pass på åteln men satt lite väll öppet så dom flesta fåglarna såg mig och drog lite för lång bort... Men hade många fåglar vid mig. Nya försök nästa helg..

Publicerat

post-16359-14449020654475_thumb.jpg

Småfågelmat tjuv bestraffas på detta sätt!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Nötskrika nr 2, 3 och 4 är fångade i fälla..

Publicerat

post-16359-14450010403825_thumb.jpg

Ytterligare 2 tjuvar vid fågelmatarn!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Nötskrika nr 5 hoppa in i fällan idag..

Publicerat

Skjöt 4-5 nötskrikor i helgen med .17 hmr federal v-shock, mest för att testa effekten på småvilt.

Tycker dock inte om när det blir stora hål i fåglarna.

Tydligen exploderar kulorna ganska omedelbart eftersom den sprängde sönder även de fina blåvingarna på en sida.

Tror jag tar 222an o v-max nästa gång ;)

Publicerat

Nå du slipper ju stora hål med v-max. Det blir ju inget kvar av dem mer än dun. :tongue:

• 2 weeks later...
Publicerat

post-16359-14461158662188_thumb.jpg

Blev en till rackare på lunchen!!

Publicerat
  • Författare

a9c2f7bbf100265d3ab4fb7a2b05a883.jpg

Säsongens första :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 5 months later...
Publicerat

Har inte så mycket Nötskrika här men det förekommer...

När det gäller att locka kråkfåglar så har jag bäst resultat med popcorn...

Här testar jag kokt ris och popcorn...

https://www.youtube.com/watch?v=rHPBohv8Two

• 4 months later...
Publicerat

Då är det väl dags igen? Har inte kommit åt nån än men sett/hört en del när jag gått efter tjäder med vovven. Jagar utanför Alingsås i skogsmark. Har ni några rapporter/tips för året?

Publicerat

Blir lite avis på er som har möjlighet att jaga villebråd som dessa, skulle jag gladeligen syssla med på kvällar och helger.

Lite risk för att det inte gillas av farbror blå om man gör det i parkerna härikring dock :)

Publicerat

Verkar vara bra ollonår i år.. flyger en hel del skrikor kring ekarna nu..  Ibland räcker det att sitta vid en ek för att få ett skapligt resultat..

Publicerat

Absolut,

därtill ger de väldigt roliga skott vid den jakten. /C

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu har jag trampat runt på marken innan jobbet nån timme varannan dag i jakt på skrika. De finns där men har inte kommit åt dem. Äntligen lossnade det imorse. Men på 10 meter med 5:or, 32 grams blev det inga bröst eller nåt att spara till apportvilt. 

Lite snopet. 

IMG_1328.JPG

• 2 weeks later...
Publicerat

Satt i 3 timmar idag i tron att detta skulle vara lätt. Har ett par åkerholmar på marken med massor av ek. 

Efter en timme fick jag ner en, sen var det TOTALT tyst efter det, inte ett skrik, inte en nötskrika. Normalt?

IMG_9761.JPG