Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Vandrandegnun

Nötskriksjakt

Recommended Posts

Vestjakt

Lyckades locka in en nötskrika igår med hjälp av muspip. Höll på i 25 min och tillslut satte sig en på en gren 3-4 meter bort. Började pipa ståendes helt öppet och jag märkte en tydlig närvaro av en flock småfåglar samlades nyfiket i träden runt mig.

post-10839-0-87751400-1385543469_thumb.j

• Like 1

Vandrandegnun

Någon som fått ner några skrikor i år? Här var det ett riktigt kasst ollonår så det jag trodde var början på sträcket visade sig vara toppen -.-

Nils l

Har varit ut och rastat hundarna med 223rem bössan på axeln. Blev fem stycken men jag har haft lite svårt att hitta de jag skjutit och ännu svårare att passa ihop bitarna så att de hamnade på rätt nötsrika.

post-59-0-28382400-1444328965_thumb.jpg

• Like 2

Urban

Har varit ut och rastat hundarna med 223rem bössan på axeln. Blev fem stycken men jag har haft lite svårt att hitta de jag skjutit och ännu svårare att passa ihop bitarna så att de hamnade på rätt nötsrika.

attachicon.gifnötskrikor.jpg

Kan tänka mig det!

Sköt en med 50gr bst i 222rem en gång, det enda jag hittade var några fjädrar och en fot![emoji6]

• Like 1

Nils l

Sköt med ljuddämpare men utan hörselskydd. Råkade ut för något jag aldrig varit med om. Träffade två rakt framifrån i bröstbenet och förutom att de upplöstes i molekyler så blev det en explosion när kulan träffade. Smällen vid anslaget lät högre än själva skottet och det var en riktig knall inte bara det där poff ljudet som när man slår två skinnhandskar mot varandra. Nåja de där hackar inte sönder några skogsfågelägg till våren.

Nils l

50 grains V-max och 25 grains N133 borde ge lite över 1000m/s. Min nya favvoladdning som skjuter gudabenådat tätt.

Nils l

Fick totalt slut på ammo till 223;an. Ska rasta hundarna och mig själv en stund så 22lr bössan får följa med istället.

UngJägarn

Fick ner en nötskrika idag efter ett pass på åteln men satt lite väll öppet så dom flesta fåglarna såg mig och drog lite för lång bort... Men hade många fåglar vid mig. Nya försök nästa helg..

Håkan j

post-16359-14449020654475_thumb.jpg

Småfågelmat tjuv bestraffas på detta sätt!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

UngJägarn

Nötskrika nr 2, 3 och 4 är fångade i fälla..

Håkan j

post-16359-14450010403825_thumb.jpg

Ytterligare 2 tjuvar vid fågelmatarn!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

UngJägarn

Nötskrika nr 5 hoppa in i fällan idag..

jimbolo

Skjöt 4-5 nötskrikor i helgen med .17 hmr federal v-shock, mest för att testa effekten på småvilt.

Tycker dock inte om när det blir stora hål i fåglarna.

Tydligen exploderar kulorna ganska omedelbart eftersom den sprängde sönder även de fina blåvingarna på en sida.

Tror jag tar 222an o v-max nästa gång ;)

Nils l

Nå du slipper ju stora hål med v-max. Det blir ju inget kvar av dem mer än dun. :tongue:

• Like 1

Vandrandegnun

a9c2f7bbf100265d3ab4fb7a2b05a883.jpg

Säsongens första :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Frank69

Har inte så mycket Nötskrika här men det förekommer...

När det gäller att locka kråkfåglar så har jag bäst resultat med popcorn...

Här testar jag kokt ris och popcorn...

https://www.youtube.com/watch?v=rHPBohv8Two

Robin HJ

Då är det väl dags igen? Har inte kommit åt nån än men sett/hört en del när jag gått efter tjäder med vovven. Jagar utanför Alingsås i skogsmark. Har ni några rapporter/tips för året?

Björnstigen

Blir lite avis på er som har möjlighet att jaga villebråd som dessa, skulle jag gladeligen syssla med på kvällar och helger.

Lite risk för att det inte gillas av farbror blå om man gör det i parkerna härikring dock :)

vildmark

Verkar vara bra ollonår i år.. flyger en hel del skrikor kring ekarna nu..  Ibland räcker det att sitta vid en ek för att få ett skapligt resultat..

Christian N

Absolut,

därtill ger de väldigt roliga skott vid den jakten. /C

Robin HJ

Nu har jag trampat runt på marken innan jobbet nån timme varannan dag i jakt på skrika. De finns där men har inte kommit åt dem. Äntligen lossnade det imorse. Men på 10 meter med 5:or, 32 grams blev det inga bröst eller nåt att spara till apportvilt. 

Lite snopet. 

IMG_1328.JPG

kalasmacka

Satt i 3 timmar idag i tron att detta skulle vara lätt. Har ett par åkerholmar på marken med massor av ek. 

Efter en timme fick jag ner en, sen var det TOTALT tyst efter det, inte ett skrik, inte en nötskrika. Normalt?

IMG_9761.JPG