Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Riktig 08 jakt!

Featured Replies

Publicerat
>Ullmenkott

Äntligen en som kommer från rätt ställe, Vallentuna  ;)

Var i V-tuna bor du?

/Vänligen

Jag bor mitt inne i Vallentuna(Rickeby) Örjan efterlyste jaktbilder,det kommer men jag är nybörjare 6.e jakttillfället fick jag en fin råget bild finns under första viltet
Publicerat
Här kommer ett exempel på hur det är jaga i närheten av Stockholm.

Jag har en polare vars svärfarsa har tillgång till en mark mellan Rotebro och Upplands Väsby på 300 ha där vi brukar jaga ibland. rakt igenom marken går tågen, pendel- och fjärrtåg samt Arlandabanan, totalt är det 4 spår. Det hela känns sådär när både Arlandatågen och X2000 kommer i 200 km/h rakt igenom marken. :o :o Vi har slutat att jaga med drivande hund sedan hunden drev rådjur rakt över spåren och höll på att bli överkörd. >:( >:(

Norra delen av marken slutar mot ett kolonilottsområde och man ser höghusen i U-väsby när man jagar. Vi jagar en del hare under vintern på kvällen/natten. Det bästa är när det är snö på marken och molningt för då lyses marken upp av belysningen från InfraCity och Upplands Väsby. Det är nästan dagsljus. :D

Vi jagade hare i lördags, perfekt 10 min hemifrån, med kortstötande harhund, vet ej rasen men den ser ut som en liten springer spaniel och den är endast intresserad av hare och fasaner. Under jakten kom det skidåkare, joggare, flanörer, ryttare och en del bilar >:( >:(. Det stör en del men det får man acceptera.

Vi sköt 3 st harar, jag hade kunde ha skjutit en men "orkade inte", var på herrmiddag kvällen innan ::)  :)  ::) och kände inte för att "släpa" haren ca 200 m. Slött javisst men vi var nöjda med 3 harar.

Sedan kommer nästa problem, var gör man av bytet? Jag har turen att bo i en vindsvåning och har vindskontoret utanför våningen och temperaturen i förrådet är ca 5 plusgrader nu på vintern. Jag har byggt en ställning så jag kan hänga djur därute, i viltsäck förståss, då det kan vara dammigt i vindsförråd. Just nu har jag en halv älgkalv, ett rådjur och 2 st harar hängande i förrådet. ;D ;D

Så är det att jaga i närheten av centrala Stockholm, lite annorlunda mot hur många av er har det.

menar du trakten runt Antuna
Publicerat

hej!!!!

Såg ett exempel på riktig stadsjakt i helgen med....

Innan du kommer in i gbg, då du kör innan tingstadstunneln Står det två jakt torn på vänster sida om vägen. Ner emot älven som rinner där... Vi snckar 150 meter brett. Bakom rygen har de vatten och framför går E6:an. Och på andra sidan vattnet ligger ju akzo nobels stora industriområde så den stora frågan e hur man kan sitta där och jaga... det kan inte vara för gemytligt... men men ... mvh Tomas

Publicerat
  • Författare
menar du trakten runt Antuna

Japp!

Publicerat

aahhh, får nästa en tår i ögat älgdräparn :) du beskriver mina gamla hemtrakter ;D bodde i surte förut, ligger väl inte långt ifrån det du beskriver bara på andra sidan älva ;)

Publicerat
Japp!
Du råkar inte bo i närheten jag är uppvuxen i Runby