Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälja viltkött

Skulle du vara intresserad om möjligheten fanns? 36 röster

1. 1. Svar

• Ja
      66%
      24
    • Nej
      13%
      5
    • Kanske / Vet Ej
      19%
      7

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Om du som jägare / markägare, på ett enkelt sätt, hade möjligheten att sälja viltkött till någon i

butik eller liknande i din kommun - skulle du då göra det?

Tanken väcktes vid ett tillfälle och jag gissar att flera tycket det skulle vara en trevlig möjlighet att

kunna "serva" sin kommuns eller närområdets invånare med ekologiskt, nyttigt och prisvärt viltkött.

Det skall kunna vara kött från både klövvilt, fågel etc. Det som finns och är säsong på.

Meningen skulle vara den att det ska vara enkelt för säljaren och konsumenten. Att de båda skall uppleva

viltköttet som prisvärt. Jägaren skall få en bra peng och köparen skall inte behöva betala hutlöst.

I mitten står alltså distributören som är en länk. Tar emot köttet, kvalitetssäkrar och säljer. För bästa

pris och kvalitet sker detta så lokalt som möjligt.

Jag undrar egentligen vad mellanlänken skulle behöva för ekonomisk täckning för att det skall

rulla på bra. När känner jägaren att denne är rätt ekonomiskt kompenserad?

Vad har ni för tankar kring detta?

Publicerat
Om du som jägare / markägare, på ett enkelt sätt, hade möjligheten att sälja viltkött till någon i

butik eller liknande i din kommun - skulle du då göra det?

Tanken väcktes vid ett tillfälle och jag gissar att flera tycket det skulle vara en trevlig möjlighet att

kunna "serva" sin kommuns eller närområdets invånare med ekologiskt, nyttigt och prisvärt viltkött.

Det skall kunna vara kött från både klövvilt, fågel etc. Det som finns och är säsong på.

Meningen skulle vara den att det ska vara enkelt för säljaren och konsumenten. Att de båda skall uppleva

viltköttet som prisvärt. Jägaren skall få en bra peng och köparen skall inte behöva betala hutlöst.

I mitten står alltså distributören som är en länk. Tar emot köttet, kvalitetssäkrar och säljer. För bästa

pris och kvalitet sker detta så lokalt som möjligt.

Jag undrar egentligen vad mellanlänken skulle behöva för ekonomisk täckning för att det skall

rulla på bra. När känner jägaren att denne är rätt ekonomiskt kompenserad?

Vad har ni för tankar kring detta?

Kan bara svara för mig själv....

Jag tar reda på det mesta själv. Skulle det bli något överskott så antar jag att jag försörjer släktingar, vänner och bekanta i förstahand.

Tex att frakta en nyskjuten hare/fågel i några mil för att få någon hundring hos en uppköpare är knappast intressant.

(Att först hänga/frysa in ett antal innan försäljning går väl inte heller???)

Samtidigt om haren/fågeln skulle betalas så bra att det vore idé att sälja, då skulle nog köparna utebli.......

Publicerat

Om jag har tillgodosett min familj och mina närmaste vänners/släktingars behov och fortfarande har kött över så är jag för närvarande intresserad av att förmedla detta vidare via vår lanthandel eller kanske någon lokal krog.

Jag är intresserad av att korta kedjorna producent - konsument och är därför inte intresserad av system som involverar viltgrossister/motsvarande utan vill kunna leverera direkt till butik (eller restaurang).

Publicerat
Kan bara svara för mig själv....

Jag tar reda på det mesta själv. Skulle det bli något överskott så antar jag att jag försörjer släktingar, vänner och bekanta i förstahand.

Tex att frakta en nyskjuten hare/fågel i några mil för att få någon hundring hos en uppköpare är knappast intressant.

(Att först hänga/frysa in ett antal innan försäljning går väl inte heller???)

Samtidigt om haren/fågeln skulle betalas så bra att det vore idé att sälja, då skulle nog köparna utebli.......

Håller fullständigt med.. Tycker det är lite det privilegiet man har som jägare, det är kul OCH man får fint kött... Om man har kött över efter att ha delat med sig till släkt och vänner så tycker jag nog man kanske har skjutit lite "för mycket"... Sälja är sista alternativet i raden för vad jag gör med mitt kött... Men visst, beror ju helt på vad man jagar och hur mycket det finns...

Det bästa som finns är när man skjuter någon fågel extra för man vet om en gammal gubbe som inte längre orkar sig ut på skytte.. Värmer gott i själen att leverera en färsk and eller två...

Publicerat

Skulle nog bli svårt att serva någon butik med kött också... Har redan beställnig på en 5-6 grisar från privata intressen. Men hur i helvete skall man hinna och orka med. Det är nog där problemet hänger sig. Övrigt kött stoppar man nog gärna i frysen själva.

Publicerat

Jag är väldigt skeptisk till att just blanda ihop jakt med ekonomisk vinning.... men att folk skall få ta del av viltköttet är en god tanke.

Chansen att vi får jägare som bryr sig mer om att tjäna en slant än att bedriva viltvård är kanske för stor.

Så det är en svår nöt att knäcka.

Hoppas du kommer på någon bra lösning

mvh //

Publicerat
Jag är väldigt skeptisk till att just blanda ihop jakt med ekonomisk vinning.... men att folk skall få ta del av viltköttet är en god tanke.

Chansen att vi får jägare som bryr sig mer om att tjäna en slant än att bedriva viltvård är kanske för stor.

Så det är en svår nöt att knäcka.

Hoppas du kommer på någon bra lösning

mvh //

Ähh...!!! Varför ska alla få tillgång till matvilt om dom inte jagar själv?!? :)

Viltet skulla faktiskt inte räcka till alla heller. Nä vill man äta vilt får man jaga själv eller "gifta" sig med någon som jagar. :)

Publicerat

Haha det ligger faktiskt mycket i det du säger!

Publicerat

Där jag kan tänka mig att sälja är när det gäller vildsvin för har man en bra stam så kan de bli ganska många kilo kött och kan man då sälja endel som kan fylla på jaktkontot.

Fredrik