Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
lindberg

Gryt pistol!

Recommended Posts

lindberg

Jag känner att jag börjar ha behov av en gryt pistol (se min dagbok).

Frågan är vad jag ska ha?

Kraven jag känner som viktiga är. Liten och smidig, enkel att använda det är heller inget som jag har tänkt att lägga en massa pengar på så jag föreställer mig att det är begangnad som gäller.

En annan fråga i sammanhanget är det här med licensen! Vilka krav är det som gäller? Jag har för mig att jag hört att grytpistol går utanför vapengarderopen. Stämmer det?

Kanske är någon här på forumet som har en ligger utan att använda den!

Tips mottages tacksamt.

first_clas

Kraven jag känner som viktiga är. Liten och smidig, enkel att använda det är heller inget som jag har tänkt att lägga en massa pengar på så jag föreställer mig att det är begangnad som gäller.

En annan fråga i sammanhanget är det här med licensen! Vilka krav är det som gäller? Jag har för mig att jag hört att grytpistol går utanför vapengarderopen. Stämmer det?

Tips mottages tacksamt.

1.Revolver tycker jag.

2.1000kr kommer man långt

3.tror 8 stora vilt gäller,väl skrivet motivation,hundar,antal uppdrag,fällor osv

4.den räknas inte in i garderoben..

Blocket,olika vapen affärer kan ha inne en men som sagt tycker jag revolver är bäst...

killer_mouse

om jag har förstått det rätt så är revolvern fan så mycket svårare att få licens på än en enkelskottare ??

lindberg
1.Revolver tycker jag.

2.1000kr kommer man långt

3.tror 8 stora vilt gäller,väl skrivet motivation,hundar,antal uppdrag,fällor osv

4.den räknas inte in i garderoben..

Blocket,olika vapen affärer kan ha inne en men som sagt tycker jag revolver är bäst...

Tack för svaret.

Vad är det för fördel med revolver?

8 hade jag ju kommit över gott och väl om jag hade haft en i dag :D . Nej skämt osido så är väl det antalet inget problem. Problemet är vad skriver man i motivationen? Räcker det med att man har ställande hund? Personligen så tycker jag att när man jagar grävling med ställande hund så är ju ett smidigt salongsgevär bättre. Anledningen till att jag vill ha en pistol är att jag vill ha med mig den under älgjakt mm. Det är inte så lämpligt att avliva en räv eller grävling som laikan ställt med älgstudsaren!

Fler svar önskas gärna med tips!

first_clas
Tack för svaret.

8 hade jag ju kommit över gott och väl om jag hade haft en i dag :D . Nej skämt osido så är väl det antalet inget problem. Problemet är vad skriver man i motivationen? Räcker det med att man har ställande hund? Personligen så tycker jag att när man jagar grävling med ställande hund så är ju ett smidigt salongsgevär bättre. Anledningen till att jag vill ha en pistol är att jag vill ha med mig den under älgjakt mm. Det är inte så lämpligt att avliva en räv eller grävling som laikan ställt med älgstudsaren!

Revolver finns i enkelskottare,Mer oöm enligt mig,men tex Finhunter har en halvautomat och skjuter ca 150 grytdjur med sin varje år utan han blir missnöjd..

Fällor kan vara bra att få med,men skriv ett seriöst brev,varför du skulle behöva en,som du säger till ställande räcker det inte med du tycker den är smidigare...

Polisen sa till mig att av 1000 ansökningar var det bara 1 som gick igenom ungefär.antingen skulle jag köpt trisslott då eller så skriver många som inte ska ha en in..?

larze

Tips mottages tacksamt.

Tja,har precis fått min licens på en pistol,tog 18 veckor!

Ett tips:fråga inte polisen,ta reda på vad som gäller själv. Finns ett formulär som skall bifogas.

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2009_13.pdf

eing9911

Tack för svaret.

Jag har också laikor och ville ha en revolver av samma anledning som du, dvs slippa skjuta räv,mård, grävling etc med älgstudsaren. Jag skrev en ansökan och skrev precis så samt motiverade med att jag har 3 laikor och 1 vorsteh och funderar på att skaffa en grythund. Jag bifogade en massa bilder på vilt som jag har skjutit tidigare under flera år. Jag skickade in den ansökan den 3 aug och efter en månad fick jag ett brev där det stod att min motivering inte godkändes och att komplettering krävdes. De hade bifogat en blankett som tydligen skall gå att hitta någonstans. Det roliga var att jag hade fyllt i exakt allt de ville veta i den första motiveringen. Efter 2 månade fick jag licensen. Dock stode det under ändamål att den var till för avlinvning för fällfångst?!?!? (jag äger inte en enda fälla och har inte skrivit ett ord om detta) i allafall så ringde jag och påpekade detta så det ändrade de snabbt och jag fick en ny licens.

Jag fick dock med ett dokument till frå juristavdelningen hos jägarförbundet som påpekade att jag INTE fick avliva mård och räv för ställande hund utan det var bara grävling, tvättbjörn och mårdhund man fick avliva med revolvern. Det står förövrigt i lagtexten också så det var bara dålig koll av mig så tipset är ju att utelämna att du vill skjuta räv med den för hunden.

Tyvärr så fick jag ju min licens så pass sent (3 nov) så den har inte blivit använd som jag hade tänkt mig ännu. Dock sköt jag 2 grävlingar med 45-70:in men det är inget jag rekomenderar med en het laika i närheten.

Jag köpte förövrigt en Reck R12 av en handlare i Kristianstad och den var i totalt nyskick i originalkartong. Nu är väl detta ingen super revolver men den gör förhoppningsvis det den ska, dvs skicka ut en kula i skallen på en grävling på kort håll så den duger för mig. Den kostade mig hela 500:- inkl frakt upp till Jämtland.

Svenne

Jagar också med Laikor men har mest använt min revolver till avlivning i fällorna. Tycker det är en liten nackdel med enkelskottsrevolver om det skulle behövas ett snabbt skott till. Men det verkar vara väldigt svårt att få licens på flerskotts revolver <_< . Fick min nya licens igår på 3 år till fast det står inte nått slutdatum på den nya licensen? Så jag förmodar att det är på 3 år igen. Hade ingen aning om att den inte påverkar garderoben ,vilket jag till min stora glädje läste här :P .

//Svenne

doenitz

Att få licens på en flerskottsrevolver med double action är EXTREMT svårt, svårt nog som det är med en flerskottsrevolver. Ruger Single Six borde gå att få licens för, det är ju en variant på Peacemaker från 1873, mao single action med laddport. Själv så hade jag gärna velat ha en Smith & Wesson m/17 som ju är ett vanligt och billigt klubbvapen men det lär ju inte ske annat än att jag får tummen ur och börjar tävla. Den tanken har jag dock haft i 15-20 år och ännu inte fått tummen ur.. :rolleyes:

LarsB

Jag hadde tidigare en walther pp cal 22 long med 10 skotts magasin som inte alltid ville smälla när det blev lite grus . Kontaktade polisen om en ny license för gryt och fällfångst fick då besked att det inte var några problem med att byta sökte därefter license på en taurus revolver 941 med 8 skottstrumma i cal 22 magnum fick licensen på 5 års intervall. Får väll se om dom förlänger den om 2 år .

dptrapper

Jag har en Ruger singel six sexskjutare med extra trumma i 22 magnum.

kostar 6500 ny i rostfritt utförande. Jag hade turen och fann min begagnad för 2000:- inkl extratrumman.

Jag annonserade på www.skytteforum.com. Han som sålde den var pistolskytt.

Ett smidigt och välbyggt vapen. Singel action.

hs_merkel

Var hittar jag blanketter? Och vilka krav? Har full garderob och är inte sugen att skjuta grävling med 222 för hunden.

Är till och med nöjd med en enskottare om de skulle gå lättare att få licens på?

Någon som är enklare att få på än andra?

Vilka märken ska jag titta efter?

Kan tänka lägga 2000:-?

S

killer_mouse

enda extra bilagan du måste skicka med är en om intyg av fällt vilt och den får du in till stationen och hämta tyvärr

• Like 1

larze

enda extra bilagan du måste skicka med är en om intyg av fällt vilt och den får du in till stationen och hämta tyvärr

Hej,jag skrev ut min från plisens hemsida.

/Lars.

hs_merkel

/Lars.

Har du möjligt en länk?

Hur intygar jag de? Bilder?

Tack S

killer_mouse

/Lars.

jag vill gärna se den länken iom att jag letade som en liten blå när jag själv skulle ha den i fjol

Har du möjligt en länk?

Hur intygar jag de? Bilder?

Tack S

heder och samvete gäller nån kan vara vrång och vilja ha bilder men jag slapp iaf

tänk på att det krävs ett klassificerat behov för att få en flerskottare

hs_merkel

Nöjer mig med en enkel. Då den löser uppgiften betydligt bättre än de jag har.

Är väll enklare att få licens på med antar jag?

S.

killer_mouse

Nöjer mig med en enkel. Då den löser uppgiften betydligt bättre än de jag har.

Är väll enklare att få licens på med antar jag?

S.

jupp krävs bara minst 5 stora vilt per år under tre år  

plus en kopia på hundens papper samt antal fällor och modell om du har det med gärna kvitton på dom med

hs_merkel

Skit att jag inte har fler bilder. Från förra säsongen.

S.

LarsB

Min taurus revolver i 22 Magnum med8 skotts trumma fick jag ingen förnyad licens på tyvärr blir till att köpa en enkelskottare

partys

Just fått min andra förlängning på flerskottare :smile:  haft den i tio år...vad som egentligen skiljer mellan flerskottare och enskottare är vad jag förstår det några få antal djur och att man ska ha varit behjälplig vid jakter på annans mark.

Ordna med en par sådana intyg brukar det inte vara några problem...givetvis tränade grythundar/ställande och fälla men som sagt vart 5:e får jag förnya.

Smith & Wesson Airlite

first_clas

Synd att dom var fulla när dom skrev min licens annars hade jag gärna bytt till en liknade som du Peter,men inte på bekostnad av förnya var 5e år

benknäckaren

hej alla

har fått hänga med ut nu det senaste på lite minkjakter, och mer kommer det bli,. problemet är att minkarna springer o läggert sig under stenar o sprickor.. Problemet där är att det är lite svårt att få ett hagelgevär in bland springorna.. dock sköt jag 3 nu senast med haglet för det var fina klippor där, men missa också en för den kunde inte komma åt den, men med pistol hade det varit easycake. ^^ En kompis pappa har en när han jagar och han kör dunsthagel i den och det funkar grymt,,(pluggad revolver)  

Vet att det är sjuktkligt svårt att få en gryt/revolver,  

men va tror ni om man kör en colt från typ 1860, den är licensbefriad. skulle man inte kunna få jaga// avliva med en sådan? kniv får man ju avliva med^^ 

Är jag i drömmarnas land eller va tror ni? mvh J

killer_mouse

hej alla

har fått hänga med ut nu det senaste på lite minkjakter, och mer kommer det bli,. problemet är att minkarna springer o läggert sig under stenar o sprickor.. Problemet där är att det är lite svårt att få ett hagelgevär in bland springorna.. dock sköt jag 3 nu senast med haglet för det var fina klippor där, men missa också en för den kunde inte komma åt den, men med pistol hade det varit easycake. ^^ En kompis pappa har en när han jagar och han kör dunsthagel i den och det funkar grymt,,(pluggad revolver)  

Vet att det är sjuktkligt svårt att få en gryt/revolver,  

men va tror ni om man kör en colt från typ 1860, den är licensbefriad. skulle man inte kunna få jaga// avliva med en sådan? kniv får man ju avliva med^^ 

Är jag i drömmarnas land eller va tror ni? mvh J

att få använda svartkrutsrevolver är garanterat big no no

krävs 5 stora eller 10 små djur per år i tre år och antingen fällor eller hund för gryt eller ställande för en enkelskotts pistol

Musköt

Just fått min andra förlängning på flerskottare :smile:  haft den i tio år...vad som egentligen skiljer mellan flerskottare och enskottare är vad jag förstår det några få antal djur och att man ska ha varit behjälplig vid jakter på annans mark.

Ordna med en par sådana intyg brukar det inte vara några problem...givetvis tränade grythundar/ställande och fälla men som sagt vart 5:e får jag förnya.

Smith & Wesson Airlite

Ja det där är väl vad som egentligen ska gälla. Men inte i Kronoberg där är det i stort sett bortkastade tid att söka på flerskott. De säger rent ut att det bara är yrkes eller kommunjägare som kan få det.