Jump to content

Sakkunnig efterlyses!

It never ends
 Share

Recommended Posts

För ett par år sedan mejlade jag runt och letade så gott jag kunde efter svar men hittade aldrig några.

Det är nämligen så att jag ärvde en långbåge när min far gick bort.

Jag minns en del av hans historier om var den kom ifrån och varför de tillverkats etc.

Det rör sig om en begränsad serie med långbågar som ska komma från Engelska kungliga livgardet, en stilig reproduktion där man själv fick välja draglängd etc.

Bågen är numrerad och namngiven, detta står skrivet i guldtext strax under "greppet".

Är det någon som vet något mer om det här?

Bilder kan självklart ordnas, om nu någon behöver vidare material?

Jag har inga som helst planer på att sälja bågen ifråga, då dess sentimentala värde säkert vida överskrider dess egentliga pengavärde.

Men ändå, det hade varit kul att veta mer.

Inte den blekaste aning om värdet, och jag tror att det kan vara mycket svårt att prisätta den rätt också, misstänker att referensmateriel läre det vara ont om, iom att den är så pass speciell.

Men som bågnörd så vill jag gärna se foton, så släng ut några här i tråden vet ja, och desssutom kan det ju kanske vara så att någon sett nått någonstans, som kan hjälpa dig, även om det är ett långskott.. ( ha, den var ju lite fyndig kom jag på nu.. :rolleyes: )

Roggman66, Tackar. Den är gissningsvis mellan 25-30 år gammal och det hade varit riktigt kul att veta mer om den.

Jag mejlade till Primitiva bågar för att se om han hade någon info att dela med sig av.

Håller med.. :P

Det du har där är en klassisk engelsk tavelbåge, typ viktoriansk modell som användes reguöjärt i bågskytte fram till glasfibern kom, och de börjar återigen bli populära. Jag ser att den är signerad men har svårt att läsa texten på skärmen, kanske du kan hjälpa till lite med det så ska vi se om vi kommer någonstans. Vidare vore det intressant med närbild av övre nocken. Antagligen står det vem som byggt den +draglängd och dragvikt, typ 28" (dragländ i tum) och 55# (dragvikt i pond) ibland står också längden (72").

De riktiga experterna på ämnet hittar du nog här www.paleoplanet.net kanske Rob parsons nickname "rob" på sidan kan hjälpa dig, han är duktig på historiska bågar.

Bilderna får det att se ut som hickorybackad idegran, men jag kan ha fel, det skulle kunna vara en sjukt fin bit idegran också.

Nu ser jag 56 pounds vid 30" och 70" lång, den här bågen duger med andra ord att jaga med utan problem om du skulle få lust med det. Viktigt med gamla bågar som ska användas är att man inte drar dem direkt när de är för torra som de vanligtvis är under vintern innomhus. Det är lämpligare att börja dra den försiktigt under sommaren och kontrollera att tillern ser jämn och fin ut hela tiden, där är det bäst att ha hjälp av någon som byggt en del bågar.

Crowfear; tack!

Fundin; Namnen som står som "byggare" är "Jaxus Bierifolia" och "Taylor Londor" med reservation då det inte är helt lätt att läsa exakt vad där står, låter dessa namnen (eller i närheten av dessa) bekanta på något vis?

Stort tack för den övriga informationen.

Crowfear; tack!

Fundin; Namnen som står som "byggare" är "Jaxus Bierifolia" och "Taylor Londor" med reservation då det inte är helt lätt att läsa exakt vad där står, låter dessa namnen (eller i närheten av dessa) bekanta på något vis?

Stort tack för den övriga informationen.

Helt säkert Taxus Brevifolia, dvs latin för Amerikansk Idegran (den som vanligtvis används i bågar eftersom det är svårt att få tag i europeisk med samma kvalité)

Jag snor dina bilder och lägger upp på Paleoplanet så får vi se vad de säger, kom gärna med en till bild på övre nocken som sagt. Jag är ganska säker på att bågen går att använda, men jag skulle ta det försiktigt. om du har ambitionen att skjuta den så hör av dig till mig så ska vi se om jag inte kan hjälpa dig att se till att den (och du) är redo (min mail är henrikthurfjell@hotmail.com)

det finns en bild i traditional bowyers bible 3, sida 172 på en båge byggd av "John Taylor, UK" 1990 som har en liknande handtagsstil (fast det är en takedown)

Fundin;Bågen är byggd på tidigt 80 tal det vet jag med säkerhet.

Angående strängen så är jag rätt säker på att min far har gjort den själv, det är inte original (tror jag i alla fall).

Jag ska ta en bild på övre nocken också, men det blir inte i kväll, ska köra igång datorn med nytt operativ system ikväll så går allt rätt är jag tillbaka imorgon igen.

Stort tack för hjälpen så länge.

Rod Parsons, en riktig expert har svarat

It's not John Taylor. The bowyer is incorrectly named in the Bowyers Bible.

It is by Ron Taylor and when one of his bows comes on the market it will fetch a good price amongst those who are serious about their English bows.

Take good care of it, we don't see too many of them around these days.

If it were mine I would not sell it at any price and if it were go on the open market, it should take a strong bid to secure it.

In my opinion it is worth more than a new bow by most of the contemporary English bowyers.

Rod.

Här har du ;o) Det verkar som om du har en riktig klenod. Mina rekommendationer är att

Förvara den horisontellt (detta håller fuktkvoten jämn i hela bågen) och inte direkt över en värmekälla typ elelement eller öppen spis.

Om du ska skjuta den, lhör av dig till mig först så jag se till att du lär dig hur man tar hand om den ordentligt, det är inte svårt men det finns några knep.

Angående värdet så kostar en ny båge i den klassen ca £750-1000, hur den står sig som antikvitet har jag ingen aning om, men strängen tyder på att den inte är jättegammal.

Stort tack till dig Fundin för info.

Det är härligt med att vi skjuter olika bågar och innehar olika kunskaper. Jag behärskar inte långbågar och då är det så kul att vi har dig med som fixar den biten! Forumet blir bättre för var dag!

Detta är Sveriges bästa forum för bågjakt! Den blir vad vi medlemmar vill att den ska bli!

Tack till alla medverkande! Både ni som ställer frågor och till de som svarar.

Fundin; Stort tack för all hjälp och information.

Den har förvarats horisontellt den mesta tiden i ett fiskespösfodral ;)

Som det är har jag inga pilar till den och jag hade väll inte tänkt skjuta med den i vinter men vi får väll se till våren vad man hittar på med den. Vi får väll hålla kontakten här, så får du mer än gärna dela med dig av tips sen.

Sen kan man ju ändå inte låta bli att tänka vad man skulle få för den om man tog emot bud.

MVH

/V

Fundin; Stort tack för all hjälp och information.

Den har förvarats horisontellt den mesta tiden i ett fiskespösfodral :lol:

Som det är har jag inga pilar till den och jag hade väll inte tänkt skjuta med den i vinter men vi får väll se till våren vad man hittar på med den. Vi får väll hålla kontakten här, så får du mer än gärna dela med dig av tips sen.

Sen kan man ju ändå inte låta bli att tänka vad man skulle få för den om man tog emot bud.

MVH

/V

Ja hör av dig bara om du vill komma igång med skyttet, skaffa lämpliga pilar eller har andra frågor.

Fundin; Tackar för erbjudandet, det ska jag absolut göra.

Det känns som det borde vara mest "rätt" att tillverka egna träpilar till den, inte sant?

Easton kolfiber pilar matchar ju inte riktigt en engelsk långbåge.

Är det något du vill engagera dig i så kan jag tänka mig att ta emot bud på bågen, trots sentimentalt värde så är det ju ändå så att till rätt pengar så får man ju ta sig en ordentlig funderare på om man ska ha kvar den ändå.

MVH

Fundin; Tackar för erbjudandet, det ska jag absolut göra.

Det känns som det borde vara mest "rätt" att tillverka egna träpilar till den, inte sant?

Easton kolfiber pilar matchar ju inte riktigt en engelsk långbåge.

Är det något du vill engagera dig i så kan jag tänka mig att ta emot bud på bågen, trots sentimentalt värde så är det ju ändå så att till rätt pengar så får man ju ta sig en ordentlig funderare på om man ska ha kvar den ändå.

MVH

Träpilar är helt klart vägen att gå, man kan både bygga själv eller köpa färdiga. Om du är intresserad av bud på bågen gäller det att hitta ut främst till de mer seriösa engelsmännen, samt låta det ta tid. Jag vet inte riktigt vilka vägar man bäst går men det finns en förening som heter Brittish longbow society http://www.askarts.co.uk/longbow.html jag är inte medlem, men en annons i en tidning eller liknande, alternativt lägga upp den på ebay med lång tid, bra bilder och ett högt "lägstapris" i kombination med att länka på diverse fora

Träpilar är helt klart vägen att gå, man kan både bygga själv eller köpa färdiga. Om du är intresserad av bud på bågen gäller det att hitta ut främst till de mer seriösa engelsmännen, samt låta det ta tid. Jag vet inte riktigt vilka vägar man bäst går men det finns en förening som heter Brittish longbow society http://www.askarts.co.uk/longbow.html jag är inte medlem, men en annons i en tidning eller liknande, alternativt lägga upp den på ebay med lång tid, bra bilder och ett högt "lägstapris" i kombination med att länka på diverse fora

Jag letade fram en email adress genom "Brittish longbow society" och skrev några rader, vi får väll se om det kommer något svar.

Ambivalensen finns ju där så klart, när tankarna börjar snurra om man ska göra sig av med den eller inte. Men jag vet med stor säkerhet att jag inte kommer använda den där pilbågen mer än att titta på någon gång i mellan åt och det känns som det är en lite för dyr och fin båge för att inte användas.

Så den kanske behöver hitta ett bra hem där den får användning.

Vi får väll se, tack för all hjälp så här långt i alla fall.

Jag letade fram en email adress genom "Brittish longbow society" och skrev några rader, vi får väll se om det kommer något svar.

Ambivalensen finns ju där så klart, när tankarna börjar snurra om man ska göra sig av med den eller inte. Men jag vet med stor säkerhet att jag inte kommer använda den där pilbågen mer än att titta på någon gång i mellan åt och det känns som det är en lite för dyr och fin båge för att inte användas.

Så den kanske behöver hitta ett bra hem där den får användning.

Vi får väll se, tack för all hjälp så här långt i alla fall.

Du kan logga in dig på www.paleoplanet.net och skicka ett mess på den siten till Rod, även han har säkert en del kanaler för var man lägger ut bågen

Du kan logga in dig på www.paleoplanet.net och skicka ett mess på den siten till Rod, även han har säkert en del kanaler för var man lägger ut bågen

Jag joinade in och har skrivit i tråden och skickat ett PM till Rod.

• 3 months later...

Styvt 4 månader senare har inget hänt någonstans.

Är det någon som är sugen på beskrivna Taylor båge så tar jag bud.

Den behöver ett hem där den används och jag kan tänka mig att stoppa pengarna i något (för mig) användbart projekt.