Publicerat Oktober 16, 201015 yr Ska precis i dagarna åka och titta på våran första trädskällare. Jag undrar nu vad ni har för vapen vid trädskällar jakt, kula kombi, hagel, kaliber mm?? Mvh Peppe
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Många som förespråkar kombi men jag har svårt för att se vitsen med hagel är det risigt så man inte kan skjuta kula ska man inte skjuta hagel heller. Så mitt tips är en 22Wmr billig och smidig lösning
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Och jag är en av dessa kombi människor... jag förespråkar en tikka m70 för att det är en pålitlig bössa med bra precision sen är det inte tråkigt att man kan hitta dom till en bra peng. Hagel är nästan ett måste här då det ofta är korta håll o då vill inte jag skjuta kula. visst en 22:a av något slag slår kanske inte sönder fågeln på 10-30 meter men ändå.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Gillar åxå kombi, speciellt då hunden är ung och husse är nervös för att bomma de första fåglarna på skallet. Med hagel inom kortare håll är marginalen större med hagel när pulsen rusar, och man blir "skakkelhänt" .
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare Tack för dom svaren!! ja det kanske lutar åt en kombi, men dom gånger jag jagat fågel har jag/vi sällan kommit in på hagelhåll men det beror säkert bara på ens klantighet /Peppe
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Tack för dom svaren!! ja det kanske lutar åt en kombi, men dom gånger jag jagat fågel har jag/vi sällan kommit in på hagelhållmen det beror säkert bara på ens klantighet /Peppe Med trädskällare och förhöst är du väldigt ofta på hagelhåll, senare på hösten när löven fallit blir det oftast på längre håll.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Min enkla logik är att man med kula kan skjuta på alla avstånd med hagel är man begränsad och får lätt skadeskjutningar, som grädde på moset blir det massa hagel i köttet man ska äta. Så ska man enbart skjuta på sittande fågel ser jag inga fördelar med en hagelpipa skulle möjligen vara för att ge den björn rädde en falsk trygghet
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Min enkla logik är att man med kula kan skjuta på alla avstånd med hagel är man begränsad och får lätt skadeskjutningar, som grädde på moset blir det massa hagel i köttet man ska äta. Så ska man enbart skjuta på sittande fågel ser jag inga fördelar med en hagelpipa skulle möjligen vara för att ge den björn rädde en falsk trygghet Mkt sant vad gäller hagel i köttet, inte alltid så trevligt. Men jag personligen svor att jag aldrig mer skulle skjuta på fågel med kula på kort håll när tuppen garvade åt mig efter smällen. 2 björkris sabbade min dag den gången och hunden var valp, därefter skaffade jag kombi. Nu några år senare skjuts fåglarna med 90 % med kula igen, men använder lika gärna hagelpipan om det är lite slyigt. Sen undrar jag bara....vem skjuter nalle med hagelpipa??
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Sen undrar jag bara....vem skjuter nalle med hagelpipa?? Får jag välja mellen en hagelpipa eller 22wmr när man har nalle i knäet är det ganska enkelt, men som sagt är detta oftast en falsk trygghet sällan det slutar illa om man inte skjuter så då är 22an rätt då man inte försöker skjuta med en sådan
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Ofta är det ju ett helvete att komma in på synhåll, och när man väl gör det så kan man ge sig fan på att det är en liten irriterande kvist i vägen då vill jag ha hagel.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Sen ska man inte glömma bort att trädskällarjakten är dom missanpassade skjutställningarnas jaktform, då kan det vara trevligt att skjuta med en bössa modell ettöressmällare aka 22wmr/22 ho.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Får jag välja mellen en hagelpipa eller 22wmr när man har nalle i knäet är det ganska enkelt, men som sagt är detta oftast en falsk trygghet sällan det slutar illa om man inte skjuter så då är 22an rätt då man inte försöker skjuta med en sådan Sant iofs. Men jag skulle då bara bli glad om jag lyckades se en nalle då jag var ute med hunden. Har sett när jag varit på pass, men aldrig när jag själv smygit omkring som en "stridsvagn".
Publicerat Oktober 17, 201015 yr jag tycker att det har funkat fint med kombin och jag är nöjd med formatet, problemet är att en svinbra kombi kostar tio tusen mer än en svinbra 22wmr. tycker helt klart att ett trädskällarvapen ska ha en kaliber med mycket låg rekyl.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare hur är en 22 hornet då?? lite mer kraft än 22 wmr, den kanske slår sönder mer???
Publicerat Oktober 17, 201015 yr hur är en 22 hornet då?? lite mer kraft än 22 wmr, den kanske slår sönder mer??? jag har inget att klaga på med 22 hornet mycket bra på jätte korta avstånd, när jag hade 22 wmr var inte det helt fel heller men horneten har en uppenbar fördel och det är handladdningsmöjligheten. samt att den funkar riktigt bra på långhåll.(för kalibern räknat)
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag glömde att skriva en sak. Jag kollade ju själv på en Haenel Jaeger kombi för ett par veckor sedan... Den var helt underbar, kolla på en sådan om du har möjlighet. http://www.cg-haenel.de/en/haenel-jaeger/p...gun-jaeger-810/
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag glömde att skriva en sak.Jag kollade ju själv på en Haenel Jaeger kombi för ett par veckor sedan... Den var helt underbar, kolla på en sådan om du har möjlighet. Såg trevlig ut, synd bara att den inte fanns i 22 Hornet och kal 20. Jag kör med min Savage 22H-20, eller min Marlin 22WMR på skogsfågel, och eftersom min jämte tydligen har fattat tycke för att skälla träad pippis, ( hon började med det nu under älgjakten. ), så blev det genast längre jaktsäsong med henne och småbössorna.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Såg trevlig ut, synd bara att den inte fanns i 22 Hornet och kal 20.Jag kör med min Savage 22H-20, eller min Marlin 22WMR på skogsfågel, och eftersom min jämte tydligen har fattat tycke för att skälla träad pippis, ( hon började med det nu under älgjakten. ), så blev det genast längre jaktsäsong med henne och småbössorna. Jovisst men Kaliber 12 och .223Rem som väger 2.6 kg... Jag skulle köra med 30grams US 6 och Hornadys 55 grains FMJBT till toppfågeljakt.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jovisst men Kaliber 12 och .223Rem som väger 2.6 kg...Jag skulle köra med 30grams US 6 och Hornadys 55 grains FMJBT till toppfågeljakt. tror nog att farten kommer att trassla till det en hel del med den kalibern.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Tjena Håller med Lars i detta sammanhanget. Har jagat med trädskällare sen -95 och testat såväl kombi som studsare. Fram till för ca 4-5 år sen körde jag med mest kombi men bytte helt till studsare av i huvudsakligen 3 skäl. 1. Det kändes inte längre trevligt att "braka" iväg en hagelsmäll över huvet på hunder på ca 15-25 m avstånd. Jag tror det kan påverka hunden och jag tror att man kanske kan behålla hörseln nåt åt längre. 2. Jag hade fler skadeskjutningar med hagel än med kulpipan. Tror det ffa beror på att man helt enkelt lättare tar dåliga skott, man litar för mkt på haglet. 3. Man "luras" att krypa in för snabbt på fågeln istället för att leta läge lite på avstånd= man stöter fler fåglar:angry: Däremot kör jag inte med 22 Wm utan med 6*45 /m
Publicerat Oktober 18, 201015 yr tror nog att farten kommer att trassla till det en hel del med den kalibern. Hur menar du då? Morbror laddar sin 223'a i 870 utghast med den kulan, 19.9gr Norma 201.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Hur menar du då?Morbror laddar sin 223'a i 870 utghast med den kulan, 19.9gr Norma 201. jag merar att det är lite onödigt snabbt för trädskällar jakt.