Publicerat Oktober 16, 201015 yr klarade ju uppskjutningen igår och har då funderat lite på hur jag ska göra med valet av bössa, har ju alltid gillat bygelrepetrarna, typ Marlin 336. Men jag vet inte om det passar mig. skulle vilja ha bössan för dem gångerna man går eftersök med hunden, eller kanske t.om till älgjakten om man nu skulle prova det någon gång? är ju medveten om att man får hålla nere avstånden då och att det går att köra den med klass 1 ammo hornady LE (?) gillar att dem är så smidiga, och 30-30 ammon är ju heller inte så värst dyr. den skulle i sådant fall få kompletera en remington 700 .223 bössa. Är det rätt komplement, funkar den som hundförarbössa och för övrig jakt? vad tycker ni?
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Att ha 30-30 som enda bössa för högvilt är nog inget jag skulle välja. Detta endast pga att det i princip bara finns en sorts ammunition/kula som du kan nå klass 1 med. Och som jag förstått är den ammon varken billig eller alltid så lätt att få tag på. Därmed inte sagt att 30-30 är en dålig kaliber. Jag hade själv viljat ha en men då till rådjursjakt. För de behoven du nämner, samt komplement till .223 så skulle jag snegla på 45-70 eller .444. Om vi fortfarande snackar bygel alltså..
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag håller med Almenson. Jag har valt att ha 444 och LE-ammo som förstahandvapen i kl 1, då jag går med hund på älgjakten. 30-30:n, som också är inskjuten med LE, har jag i första hand som rådursbössa, men även som reservpang om nu 444 skulle krångla. Bygel och din beskrivna jakt är en bra kombo, men jag tror nog att du ska välja 444 el 45-70 som huvudalternativ.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare ok, hur är 444:an på annat än högvilt då, på rådjur t.ex ? Kanske skulle tillagt det att det är främst småvilt som bössan är avsedd för men tänkte att det kunde vara bra att kunna få lite mer kraft dem få gångerna man går eftersök på älg eller faktiskt är med på älgjakt... men 45-70 eller 444 verkar ju trevliga dem också, ammunitionen som är lite dyrare bara va? kommer aldrig att ha tid att handladda nämligen så det blir uteslutande köpeammo.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr det finns 308 marlin express också, kan inte specen på den men den verkar bra iaf.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr ok, hur är 444:an på annat än högvilt då, på rådjur t.ex ?Kanske skulle tillagt det att det är främst småvilt som bössan är avsedd för men tänkte att det kunde vara bra att kunna få lite mer kraft dem få gångerna man går eftersök på älg eller faktiskt är med på älgjakt... men 45-70 eller 444 verkar ju trevliga dem också, ammunitionen som är lite dyrare bara va? kommer aldrig att ha tid att handladda nämligen så det blir uteslutande köpeammo. alltså, om man ser rent krasst på kaliber 30-30 så ser jag ingen anledning att det inte skulle gå finfint att skjuta älg med den. leverevolution ammon skjuter bra och har vettig djupverkan. om jag inte minns fel har mad mike kört den på någon älg och den fungerade perfekt. med en nosler flatnos i 150 gr så når den med all säkerhet in till vitala organ, dock är den på gränsen och kl 2. prestandaskillnad mellan dessa två kulor finns i praktiken inte så visst är den en bra kaliber. det som skiljer är att flanosen tappar fart på 100m och ramlar på mållinjen. på 30-50m är det samma död i båda. om du vänder på det är 45/70 något overkill för småvilt mindre än rådjur. där passar 30-30 bättre. nålsögat är om du vill ha en mer allround småviltskaliber och lättare bössa med mindre rekyl och billigare ammo eller mer kraft med allt vad det innebär. det är aldrig ett problem med att älgen inte trillar om du kan sikta rätt. vilket osökt tar mig till att öva med de olika kalibrarna, då blir 30-30 billigast och om det spelar roll kommer du bli bättre skytt med den. Kalle
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare jo det är ju värt att ta i beräkning hur mycket man kan lägga på att öva med ett gevär om ammunitionen är lite dyrare, 45-70 eller 444 ger väl större möjligheter rent jaktmässigt men ekonomiskt sett så känns ju 30-30 bättre och ger bättre förutsättningar med lägre pris på ammon att träna mer och bli en bättre skytt. Men jag antar att man får ta med pipans längd i beräkning då om man vill kunna få upp en 30-30 i klass ett? 336BL t.ex har ju 18 tums pipa medans den "vanliga" har 20"... BL modellen finns ju även i 45-70... fast BL modellen kanske inte ens finns att få tag på i Sverige...? vad kostar ammo till 45-70?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr piplängd 18 eller 20 tum är lite hårklyveri... det gör väl något tiotal m/s i fart men inte mer. jag sket i det med min. ammo till 45/70 kostar väl 6-700 kr asken för jaktammo eller så, vet inte riktigt men det finns ingen helmantel vad jag hittat. dessutom får man leta ut patroner som är laddade för marlin och inte enligt gamla std för att få vettig prestanda.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare 6-700 spänn för 20 skott?! helskotta vad dyrt! mailade precis generalagenten för marlin för att se vad 1895gbl och 336bl kostar, dem var ju bara för läckra! kanske får kika på att handladda istället så kanske man kommer ner i pris på ammon till 45-70...
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Federal gör ammo tilll 45-70 för lägre pris runt 400 inte gratis men lite billigare den duger på skjutbanan
Publicerat Oktober 18, 201015 yr 6-700 spänn för 20 skott?! helskotta vad dyrt!mailade precis generalagenten för marlin för att se vad 1895gbl och 336bl kostar, dem var ju bara för läckra! kanske får kika på att handladda istället så kanske man kommer ner i pris på ammon till 45-70... vad kostar norma då.... tanken är god men man skall inte lura sig själv. billigare kommer det inte bli att handladda. roligare, men inte billigare. du kommer panga mer, få betydligt fler puckade idéer och allt annat dumt som detta bidrar med men inte blir det billigare. det blir ett vägval du aldrig kan gå åter från om du hamnat i det träsket kan jag lova.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare ... få betydligt fler puckade idéer och allt annat dumt som detta bidrar med men inte blir det billigare. huh? förstod inte riktigt, var och klämde lite på några marlin byglar idag. Den modellen jag jag nämnde tidigare marlin 1895GBL är tydligen på väg till Sverige och kommer kosta runt 9.000 kr... får helt enkelt inse att ammon är dyr och ta den smällen!
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare fick höra idag att marlin 1895gbl inte kommer förrns till sommarn!!? attans!
Publicerat Oktober 21, 201015 yr alltså, om man ser rent krasst på kaliber 30-30 så ser jag ingen anledning att det inte skulle gå finfint att skjuta älg med den. leverevolution ammon skjuter bra och har vettig djupverkan. om jag inte minns fel har mad mike kört den på någon älg och den fungerade perfekt. Har skjutit en älgkalv och ett knippe dovhjortar med min 30-30 och LE-kulan. Effekten är mycket bra och jag skulle inte tveka en sekund att lossa skott mot vuxen älg eller vildsvin när chansen kommer. Genomskott på samtliga djur. Vad man inte skall glömma i sammanhanget om det nu har någon betydelse är att kulbanan i en 45-70 är brutalt mycket sämre än i 30-30. Den ultimata kompromissen mellan dessa två är egentligen 444-skjuter flackt och slår hårt För egen del så har jag inte behov av mer kraft än vad min 30-30 ger. /Mike
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Författare Att det är skillnad i kulbanan är jag med på men på vilka avstånd är det det här börjar märkas? 50, 80 eller 100 meter? Hur ser kulbanan ut egentligen för 45-70?
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Lägger in lite data från Hornadys katalog. Dom skjuter in både 45-70 och 30-30 med 7cm överslag på 100m. på 200m slår 30-30 5mm lågt-45-70 slår 10,4cm lågt-444m slår 3,5cm lågt. Lossar man aldrig skott över 100m saknar detta betydelse men en 30-30 är alltid mer lättskjuten än en 45-70 /Mike
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Att det är skillnad i kulbanan är jag med på men på vilka avstånd är det det härbörjar märkas? 50, 80 eller 100 meter? Hur ser kulbanan ut egentligen för 45-70? Med ett montage på 40 mm höjd över pipan ser det ut så här i tum, ie inches. 284 Win 30-30 Win 45-70 0 -1,5 -1,5 -1,5 25 0,0 0,0 0,5 50 0,125 0,25 1,25 75 0,0 0,125 1,0 100 0 0 0 125 -0,125 -0,25 -1,25 150 -1,25 -1,75 -6,75 175 -3,0 -4,75 -9,125 200 -3,5 -7,0 -13,0 Som synes tappar 45-70:an andan ganska fort, ovanstående data är från Winschesters hemsida, med 150 grains laddningar för båda små kalibrarna och en 300 grain för 45-70. Nu går det att få bättre prestanda i 45-70 än dem ovan men det är med hårda laddningar, tillika går det att hotta till 284 Win med ytterligare. Jag håller med Mike, 30-30 är en bra o mild kaliber ut till 120 meter, 45-70:an är en slägga på korta håll men sen blir den svår att hantera, bantiderna ie framförhållningen på vilt i rörelse torde bli ganska avsevärda. /Christian
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Författare På vilket sett blir den mer lättskjuten då? Om man skjuter på 50-80 meter blir det väl inte någon större skillnad eller?
Publicerat Oktober 21, 201015 yr På vilket sett blir den mer lättskjuten då?Om man skjuter på 50-80 meter blir det väl inte någon större skillnad eller? rekyl så klart, fråga Karl Ö om vad rekylen gör för skyttet med en 45-70. /Christian
Publicerat Oktober 21, 201015 yr På vilket sett blir den mer lättskjuten då?Om man skjuter på 50-80 meter blir det väl inte någon större skillnad eller? På 50-80m har kulbanan ingen betydelse. Nu får du nog fundera på vad det primära användningsområdet är egentligen. Är det eftersök med hunden som står högst så kan du börja med att fundera på en annan kula,LE-kulan är inte framtagen som en eftersöks/benkrossarkula. Den konstuerades för att ge bygelkalibrarna bättre ballistik/räckvidd,kulan i sig är ganska blöt och expanderar mycket snabbt. Vid avlivning/eftersök så faller dessbättre kravet på att ammunitionen måste hålla klass1 bort,laddar du i dessa fall med en 170grains flatnos(som är mycket lämpligare för ändamålet) i 30-30 så är du rustad för vilka situationer som helst. Att skjuta med en 30-30 eller en 45-70 är som natt och dag i avseende på rekyl och vad den kan ställa till med för en icke tränad skytt. Om inte rekylupptagningen är bra kan det spöka redan på korta håll. Vapen med mild rekyl ger små problem. Vapen med stor rekyl ger stora problem. /Mike
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Författare ok, då kanske 30-30 skulle passa mig bättre ändå, förstår nu vad ni menar med lättsam och det låter helt klart som att det skulle passa mig och det tillsammans med billigare ammunition känns bra. får se om det är nån som tar in 336Bl då...
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det finns ju en par kalibrar till i mellan 30-30 och 444/45-70, nämligen 308MX och 338MX. De har bättre kulbana än BigBore kalibrarna. Annars kan jag bara rekomendera 45-70 för att det är en trevlig kaliber överlag, i allafall för mig och mina behov:-)
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det finns ju en par kalibrar till i mellan 30-30 och 444/45-70, nämligen 308MX och 338MX. De har bättre kulbana än BigBore kalibrarna.Annars kan jag bara rekomendera 45-70 för att det är en trevlig kaliber överlag, i allafall för mig och mina behov:-) Jag har funderat mycket på dessa två kalibrar, men kommer hela tiden fram till att man är just nu kraftigt begränsad i ammovalet, iom att det bara är Hornady som tillverkar ammo till dem. Handladdning är nog en nödvändighet om man ska ha dessa, och kulvalet begränsas ju kraftigt av rörmagget, om man vill ha en spetskula, det är ju bara FTX-kulan som funkar i princip, den som är i den fabriksladdade ammon från Hornady, vilket gör att man tappar ju en del av vitsen med dessa "långhållskalibrar", om man väljer en flatnoskula i stället. Och sen ska nån handlare ha ammon hemma också, och här i mina trakter är det noll & nada med Hornadyammo tyvärr, Uppsala närmast vad jag vet, som ev har. Förbannat synd, för det skulle vara spännande att ha en XLR i 338ME..
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Jag har funderat mycket på dessa två kalibrar, men kommer hela tiden fram till att man är just nu kraftigt begränsad i ammovalet, iom att det bara är Hornady som tillverkar ammo till dem.Handladdning är nog en nödvändighet om man ska ha dessa, och kulvalet begränsas ju kraftigt av rörmagget, om man vill ha en spetskula, det är ju bara FTX-kulan som funkar i princip, den som är i den fabriksladdade ammon från Hornady, vilket gör att man tappar ju en del av vitsen med dessa "långhållskalibrar", om man väljer en flatnoskula i stället. Och sen ska nån handlare ha ammon hemma också, och här i mina trakter är det noll & nada med Hornadyammo tyvärr, Uppsala närmast vad jag vet, som ev har. Förbannat synd, för det skulle vara spännande att ha en XLR i 338ME.. Fast om FTX kulan funkar bra så är det väl egentligen inget problem, eller. Sen lär de väl ha hyffsad kulbana även med flatnoskulor, åtminstonde bättre än för 45-70 och fortfarande håller klass 1 vilket jag har förstått att 30-30 kan ha problem med. Sen att inte handlarna har ammo är ju trist men de kanske kan börja ta hem, annars så har man ju ypperligt läge att skaffa sig en ny hobby, handladdning och ev kulgjutning:-) En 338MX med gjuten blykula borde hålla klass 1 med råge och en sån blir nog inte så jättedyr i drift. Kulbanan borde ju vara bättre än för 45-70 och vill man utnyttja dess potential så får man väl slanta upp lite och köpa FTX kulor. Jag antar att utbudet på flatnoskulor i .338 är starkt begränsat. Alt 2 är att köpa en 45-70 och ge fan i att skjuta på långa håll. Man åker dock på att skaffa laddutrustning i allafall:-)
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Eller också så köper man en 444 och slipper krångla.. FTX och handladdning är inga problem, det kör jag med till alla mina 3 centralantända byglar.