Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jajamen, igår, den 17:e oktober hände det äntligen. Jag lyckades fälla min första älg, som även är mitt första fällda vilt Jag hade blivit tilldelat ett kanonpass, som egentligen är lite av ett bakpass och helt offside om man jämför med de andra passen i såten. Men under de senaste åren har det alltid skjutits minst en älg där varje år så mina förhoppningar om egen jaktlycka var väldigt höga. Passet är placerat på ett ganska stort hygge med lite växtlighet och i änden på hygget går en liten skogsbilväg. Runt hygget är det bl.a. en tätvuxen granplantering på den ena sidan och resten av hygget omges av lite krön och kullar och en gles tallskog med stora fröställningar. Veckan innan jakten drog igång snickrade jag och far min ihop ett torn för att jag skulle kunna se lite bättre över slyn som växt upp på hygget. Men mina förhoppningar minskade ganska rejält redan under vägen fram till passet. Det gick sämre än väntat att smyga sig fram till tornet och själv tyckte jag det lät som en hel flock elefanter var på promenad i skogen. Menmen, tänkte jag, och klättrade upp i tornet. Klockan var väl runt 07:40 när jag var på plats och väl där satt jag och väntade på att hundförarna skulle börja gå. Efter en stund hördes det lite knäppningar inifrån granplanteringen och då blev det genast lite mer spännande. Men det visade sig vara en get med ett kid som var på väg på en morgontur i skogen. Jag satt väl och tittade på dem i 15-20 minuter kanske innan de bestämde sig för att lämna hygget där jag satt och de begav sig bakom ett krön och försvann. Klockan började närma sig nio och de största förväntningarna hade lagt sig så jag tyckte det var dags för lite frukost. Jag satt där och fikade i godan ro i fem minuter ungefär. När jag var klar så var det bara väntan på att såten skulle gås färdigt av hundförarna kvar. Det hade hörts några smällar inifrån såten under morgonen och hittills var en pinntjur skjuten och en kalv påskjuten. Då hände det. När jag satt där i tornet och tittade fick jag se en älgko komma lunkandes över ett krön inne i den glesa tallskogen och efter henne kom det en ensam kalv. Jag fick tag i bössan och gjorde mig beredd. Jag hade bestämt mig för att släppa in dem på hygget en bit för hållet de kom på var lite styvt, iallafall för mig. När de stannade till osäkrade jag och höjde bössan till axeln men lyckades samtidigt med bedriften att andas i kikarsiktet så när jag väl skulle rikta in mig på kalven så var det alldeles dimmigt i tuben, allt jag såg var ett svagt hårkors och konturerna av kalven. Jag svor tyst för mig själv, säkrade igen och lyfte huvudet över bössan för att se om älgarna stod kvar. Kon stod och vädrade och tittade åt mitt håll. Innan jag hade lagt an bössan igen började kon röra på sig och jag tänke: "Helvete, nu sticker de!". Men kon travade bara fram ett 40-tal meter och kalven följde efter sedan stannade de igen. De stod nu alldeles i kanten på hygget, på gränsen till den glesa tallskogen. Kalven stannade till med bredsidan åt mig mellan två stora tallar, cirka 80 meter bort. Jag såg den främre delen av kalven så jag osäkrade, lyfte bössan till axeln och siktade. Ioch med att jag hade bössan mot tornkanten hade jag bra stöd så jag lyfte siktet upp längs med frambenet och lade mig alldeles bakom bogen. Sedan small det. Allt skedde så instinktivt på något sätt. Kalven tecknade inte så mycket i skottet utan den travade fram en bit i hyggeskanten. Men jag kände ändå att skottet tagit bra. Jag kom på att jag hade glömt repetera om så jag gjorde det snabbt och skulle till att skjuta ett andra skott. Men då började kalven vackla allt mer och vinglade iväg en bit till innan den gick omkull. Den låg och sparkade någon sekund och sedan blev den stilla. Kan tillägga att förloppet från att skottet gick till det att kalven blev stilla varade i max tio sekunder. Kon stod kvar i ungefär en minut och tittade efter kalven innan hon travde iväg ner genom den glesa tallskogen och försvann. Vi hade koförbud så därför lät jag henne vara. Klockan var nu 09:17 och jag hade skjutit min första älg. Jag meddelade till jaktledaren att jag skjutit en kalv och klättrade sedan ner från tornet för att ta mig fram till kalven. För säkerhets skull smög jag snett bakifrån in mot älgen med bössan beredd utifall att ett fångskott skulle behövas. Men den låg där helt stilla och det var först när jag såg den ligga där helt lugn och stilla som det gick upp för mig att jag faktiskt skjutit mitt livs första älg, en grann, liten tjurkalv, och lyckan var total När vi senare tog reda på min kalv hade skottet gått in lite snett framifrån i bogen( så det var nog inte en klockren bredsida trots allt ), genom båda lungorna och ut på andra sidan. Min .30-06 laddad med en 13grams Oryx hade gjort sitt jobb och det kändes skönt! Det blev en lång berättelse men så här gick det till när jag fällde min första älg MVH Andreas
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare Kan tillägga att den påskjutna kalven jag berättade om vände och kom tillsammans med kon och en till kalv tillbaka till skytten som skjutit på kalven första gången. Och denna gång lyckades han fälla kalven. Nu slipper ni fundera över hur det gick med den påskjutna älgen // Andreas
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Grattis helt klart ett minne för livet sköt min första älg förra året och minns det som om det var i går Bakpass är toppen få sköt två i år på bakpass första jaktdagen
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Kul. En härlig och väl berättad jaktupplevelse. Stort grattis! Mvh. Fitzo
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Kul med så många kommentarer och gratulationer Roligt att berättelsen uppskattades, stort tack Och Silver: Jadå, den levererar fortfarande verkar det som Har väl egentligen aldrig haft en tanke på att den inte skulle göra det heller Du får ta och hälsa och tacka farsgubben din // Andreas
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Kyed: Låter bra det! Ska berätta för honom även om din far skickade ett sms när du skjutit. Hoppas hösten fortsätter lika trevligt för dig!
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Kyed: Låter bra det! Ska berätta för honom även om din far skickade ett sms när du skjutit. Hoppas hösten fortsätter lika trevligt för dig! Gör så! Jo, farsan sa att han hade skickat iväg ett mess till Norrland Det får vi hoppas på, vi har ju några älgar kvar på licensen så än är det inte över Hoppas jaktlyckan varit med er där uppe också och att den fortsätter hålla i sig
Publicerat November 3, 201015 yr Grattis! Sköt min första (stor ko) den 13:e jag var i chocktillstånd innan jag förstod att 7 års längtan i älgskogen var över....när alla jaktkollegor kom för att hjälpa mig vart man nästan tårögd! Tänk va många älgar jag hjälpt dem släpa ut! Nu vart de MIN tur