Publicerat Oktober 24, 201015 yr Kört lite med hustruns 20:a i olika sammanhang, har väl inte utsatt den för några värre tester rent prestandamässigt utan skjutit lite rapphöns och några änder så här långt. Var iväg på andjakt idag och skulle resa änder ur ett viltvatten. När de som ville resa hade dragit så fanns en hel hög kvar som tycker just det vlitvattnet är supermysigt och känner sig jättetrygga i flock så det krävdes lite våld för att få upp dem. Började trycka och de är på vippen att tappa nerverna, reser och flyger ngr meter och slår. Tänkte skjuta en and och se om det gjorde någon skillnad. Tillslut reser en hona på rätt sida om kanoten, kunde inte skjuta åt höger öht då kanoten var lite lätt instabil och sugen labbe som ville i. Hur som, honan reser och jag bara lyfter och klipper till.. säg 15 meter kanske? Honan slår ned och paddlar in mot land.. vafan? Ok sköt kanske tok så jag gav ankan en pärla till.. Och nu tilltar förvirringen! Det var lätt inom 20 m håll, simmande and, träffade centralt i anden då det plaskade bra runt om. Sköt med en 24 grams laddad stål us 4. Kändes som det var lite klipp i patronen. Anden FORTSÄTTER att simma!! Var så bengsäker på att den skulle vara död, skjutit ruskigt många änder i samma situation och aldrig ens reflekterat över möjligheten att de kan klara en sån smäll.. Anden simmade in och gick i land, rätt vanligt då de är skadade. Lät den vara för att ta nya tag med den från land. När viltvattnet var klart så gick jag tillbaka och skiftade nu från stål till bly us 6. Snaps får sniff på ankan och börjar nysta men lyckades inte spika den snabbt nog så anden gick i vattnet och simmade ut. Släppte ut den 15 m och sköt den sen med blysmällen och då såg allt normalt ut, pang och död and. Men vad fan hände med stålsmällarna? Lite dålig koll på stål kontra kal 20.. tycker mej ha hört att det skulle gå sämre? Men trots allt så borde en simmande and på 15 meter dö? Någon som har lite mer rutin på kalibern? De kvarvarnade stålsmällarna lär inte gå på något levande iaf.. Mvh!
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Tyvärr inte av kalibern ifråga men stål kontra bly som hundförare. Många fler skammade änder med stålhagel tyvärr
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Jag testade stål vs bly på trut för ett par år sen. Totalt sköt jag 25-30 st varav ungefär hälften med stål, hälften med bly. Använde 36 gram stål us5 och 32 gram bly us6. Slutsatsen jag drog i efterhand är kort sagt: vill du bara ha ner fågeln går det med vilket som. Vill du även att den ska vara död är det bly som gäller. Ett exempel var en mås som hade båda vingarna avskjutna och minst 7-8 hagel i kroppen som ändå låg och väste och försökte bitas när den skulle hämtas in. Skjuten med stål.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Kvalisorts problem, sen är det inte så många hagel i en 24 grams 4:a, täckningen blir ett bekymmer även om du ligger rätt i skottet. hade det inte räckt med en 5:a? En annan dum fråga, är ammon fräsch? /Christian
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Vid 15 meter så har stålet fortfarande nog med kraft att nedlägga en and men den kanske var klent laddad? Stål funkar ok ut till 25 meter sen börjar den att tappa fart tämligen snabbt. Vilket fabrikat var det på pluggen?
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Jag hyser ett rätt ok förtroende för stål i kal 12, tycker de 32 grams us 4 vi kör på änderna biter bra bara man sköter spakandet av bössan. Nu var det just kal 20 som jag undrade över, tyckte hållet var så j-la bra så det borde rimligen fungerat! Tror de är laddade med 24 gram stål us 4 dessa patroner och hur många år de har på nacken vet jag inte, fått dem. Men det jag tyckte var skumt var att oavsett vad man haft i patronen.. riskorn eller tom bomull så borde ankan dött på så pass nära håll! Anden låg precis mitt i kärven! Skumt.. Mvh!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Jag skjuter själv med kal 20, men har aldrig fått nåt förtroende för stål i den kalibern. Använder endast stål vid övning numera. För att spåna lite så har jag för mig att kal 20 får högre tryck än en 12:a. Stål får högre tryck än bly vilket gör att du aldrig kan ladda upp stålet till rätt hastighet i en 20:a utan att få för högt tryck. Hastigheten är för låg helt enkelt. Därav det dåliga resultatet. Förhoppningsvis kommer pmt in i tråden och reder ut begreppen.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Mmm har lyckligtivs kal 12 när stål är av nöden tvunget sen har jag en drös tungstensplugg om det trots allt skulle behövas. Men ståljaktpluggen är tveklöst förpassade till utvisningsbåset/lerduvor! Mvh!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Stålet är lättare, måste ha högre fart i mynningen för att klara att hålla en någotsånär bra hastighet ute på 25-30 meter.. Mer krut alltså dvs högre tryck. Mvh!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Jag har jagat med Stål i 20:a när jag var i USA, det var enbart Federal som var "ok" och jo då med deras 21/24/28 grams laddningar tyckte nog allt jag att det var knuff i grejerna. Sen är täckningen som jag var inne på ovan ett bekymmer, det är bara 160 hagel eller så i en 24 grams 4:a stål, mot 210 för 5:or så det gör verkligen på sig med. En kal 12 32 grams 4:a har 226 hagel i koppen. Nu kanske detta bara är ren matematik och saknar relevans i verkliga livet men visst bör man gå upp ett chokesteg eller motsvarande för att få samma täckning?! Btw Federal har en 21,5 grams kal 20 laddning som är HV, den verkar ha samma hastigheter som en del andra vettiga hagelladdningar till kal 12 som vi har omtalat här på forat. /Christian
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Stålet är lättare, måste ha högre fart i mynningen för att klara att hålla en någotsånär bra hastighet ute på 25-30 meter.. Mer krut alltså dvs högre tryck.Mvh! 24g bly är lika tungt som 24g stål. Man kan visserligen ladda på med en högre hastighet med stål för att kompensera att haglen saktar in lite mer, eller välja ett högre US-nummer eftersom haglen i samma laddvikt är fler, men man kan inte överstiga trycket som anges av CIP... Och ursprungspåståendet var dessutom ännu mera motsägelsefullt och märligt... Stål får högre tryck än bly vilket gör att du aldrig kan ladda upp stålet till rätt hastighet i en 20:a utan att få för högt tryck. Hastigheten är för låg helt enkelt.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr 24g bly är lika tungt som 24g stål För det enskilda haglet är vikten olika på stål och bly. Stålet tappar fart snabbare än blyet och måste därför ha högre utgångshastighet. Dessutom så kan inte stålet komprimeras på samma sätt som blyet när det ska igenom choken. Det är därför man ej rekomenderar trängre choker än 1/2 för stål. Och ursprungspåståendet var dessutom ännu mera motsägelsefullt och märligt...QUOTE (Sax) Stål får högre tryck än bly vilket gör att du aldrig kan ladda upp stålet till rätt hastighet i en 20:a utan att få för högt tryck. Hastigheten är för låg helt enkelt. Jag menar att kal 20 ger högre tryck än kal 12 från scratch. Ska man sedan höja trycket (vilket blir följden när man höjer utgångshastigheten, vilken man måste göra med stål) så har kal 20 mindre marginal än 12. Du kan inte öka hastigheten lika mycket på 20:an som på 12:an. Hoppas att det klarnade....
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Jag har en liten fråga i det här sammanhanget. Som ni kanske förstår av frågan så har jag väldigt begränsad erfarenhet av stål i kaliber 20. (Aldrig någonsin jagat med...) Om jag har t.ex. en 24gr laddning i bly som jag är nöjd med och vill efterlikna. Vad är då bäst att välja i stål? Att hastigheten måste upp förstår jag. Men skall jag välja en 24 gr (som alltså har fler hagel och det borde bli mindre "hylsutrymme" kvar för krutet) eller skall jag välja en som har samma antal hagel men är lättare? Borde ju vara enklare att få till den högre hastigheten utan överdrivna tryck... Eller går man upp ett steg i hagelstorlek, eftersträvar samma antal (Om plats finnes) och blåser på hastigheten så mycket det går? Att gå upp en storlek & behålla vikten & öka hastigheten antar jag ger riktigt bra tryck? Märks det att sjöfågeljakt inte är min specialitet? ;-) MVH // Henrik
Publicerat Oktober 25, 201015 yr För det enskilda haglet är vikten olika på stål och bly. Stålet tappar fart snabbare än blyet och måste därför ha högre utgångshastighet. Dessutom så kan inte stålet komprimeras på samma sätt som blyet när det ska igenom choken. Det är därför man ej rekomenderar trängre choker än 1/2 för stål. Men jag tolkade det du skrev som att det inte ens gick att ladda stålhaglen till samma hastighet som bly för att det "skulle bli högre tryck med stål" på nåt vis... En del tror att det blir högre tryck p.g.a. att stål har svårare att ta sig igenom choken, men så är inte fallet. Max tryck och accelerationen är över långt innan laddningen passerar choken. Att choken "tar bättre" med stål är en helt annan historia som inte har med tryck att göra.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr En del tror att det blir högre tryck p.g.a. att stål har svårare att ta sig igenom choken, men så är inte fallet Ja, en del tror det, däribland jag. Är absolut ingen expert på området, men har svårt att se att det inte skulle skilja i tryck när en kopp med hårda(stål) hagel skall passera choken jämfört med mjuka (bly).
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Ja, en del tror det, däribland jag. Är absolut ingen expert på området, men har svårt att se att det inte skulle skilja i tryck när en kopp med hårda(stål) hagel skall passera choken jämfört med mjuka (bly). Vart skulle trycket komma ifrån? Krutet förbrukas första decimeterna och laddningen har accelererat klart efter ca 4dm. Sen far laddningen bara framåt och trycket sjunker. Visserligen trycker choken haglen mekaniskt, men det ger inget gastryck. Det som händer är att laddningen saktar upp aningen, medan haglen sorteras om till mindre diameter, men längre. Men eftersom man inte behöva använda mer än halva choken mot bly är det marginell skillnad. Om man eldat med långsamt krut som höll uppe eller ökade trycket ända till laddningen lämnat pipan så skulle det vara en annan sak och som du säger.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr OK, intressant! Det högre trycket som stålhaglena ger kommer alltså endast pga högre utgångshastighet.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Man laddar stål till högre hastigheter än bly för att kunna ge samma effekt vid t ex 25 meter som med bly eftersom stål har betydligt lägre vikt, därav det högre gastrycket när man skjuter med stål. Vidare spekulerar en del om att eftersom plastkoppen för stål har mycket kortare dämpare än en plastkopp för bly så skulle även detta ge ett högre gastryck... Stål kan vara ruskigt effektivt på korta håll men avstånd över 25 meter är det rent olämpligt. Problemet med kaliber 20 är att patronen har svårt att rymma en vettig stålladdning för sjöfågel och måste därför antingen ha mindre hagel eller mindre laddning... Tungsten Matrix funkar dock hyfsat i kaliber 20 även om pluggen kanske är i det dyraste laget...
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Förhoppningsvis kommer pmt in i tråden och reder ut begreppen. Får nog lägga tråden på robsoft för att få hans assistans, har inte sett till herr T här på bra länge.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Inte sällan att man hör påståenden om att det är bättre "död" i blyammunition. Själv har jag inte dräpt något med stålammunition utan enbart med bly så jag har inget att jämföra med. Men det borde vara mer "hydrostatisk chockverkan", i brist på bättre uttryck, i blyhagel än i stål då blyet är mjukare och borde avge mer energi i mediet så att säga?
Publicerat Oktober 25, 201015 yr En annan sak att tänka på är ju att blyhaglet innehåller mer energi vid samma hastighet, vilket helt enkelt ger mer effekt per hagel som träffar viltet, om man förutsätter att haglen har samma hastighet vid träff.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr En annan sak att tänka på är ju att blyhaglet innehåller mer energi vid samma hastighet, vilket helt enkelt ger mer effekt per hagel som träffar viltet, om man förutsätter att haglen har samma hastighet vid träff. Nja samma vikt och samma hastighet borde innebära samma energi Inträngningen kanske blir bättre med bly därimot.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Nja samma vikt och samma hastighet borde innebära samma energi Det stämmer men samma hastighet och samma storlek(US nr) = högre energi för bly.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det stämmer men samma hastighet och samma storlek(US nr) = högre energi för bly. Vi måste bestämma om vi ska snacka storlek eller vikt!