Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M55 .308 Win i ny tappning

Featured Replies

Publicerat

Bakgrund, syfte och mål:

Jag har ju funderat ett år nu på en trippel... dvs samma system, stock, piplängd och sikte på tre bössor men i olika kalibrar. Till en början var jag inne på att bygga på Remington 700 men har nu ändrat mig och kommer bygga på Tikka M55.

Jag har beställt och lämnat in licensansökan på en Tikka M55 i kaliber .308 Win som ska få tjänstgöra som den första av tre byggen. Jag hoppas på att få licensen och bössan inom 14 dagar.

Jag har tidigare tänkt använda mig av syntetkolvar men utbudet till just Tikka M55 är inte så stort. Jag vill ändå ha ganska tung och stabil bössa så det fick bli en stock ur bobergs sortiment och valet blev en klassisk varmint. Stocken är beställd och leverans väntas inom tre veckor. Stocken har som standard ett kindstöd vilket jag tycker är skitfult så det ska slipas bort. Eftersom jag inte gillar utseendet på en laminatkolv och det mönster som blir kommer stocken med all säkerhet att lacks i en mörk och matt färg.

En vapensmed är kontaktad och är villig att hjälpa till med en snygg inpassning av systemet med bäddning och urtagning av pipkanalen för den kommande pipan. Pipan blir en Lothar Walter som ska karvas ur för kaliber .260 Rem. Systemet kommer riktas upp och snyggas till innan allt sätts på plats. Jag vill ha en oöm bössa som inte lämnar speciellt mycket reflektioner från sig så systemet och pipan kommer blästras och få en yta liknande den på exempelvis Rem 700 LTR.

Tanken är att jag ska använda mig av kulor som väger 140 grains och ladda dessa för att klara kravet på klass 1. Bössan kommer främst användas till jakt efter rådjur men ska även kunna användas på dovhjort när tillfälle ges.

Eftersom det här är ett projekt i tre delar varav den här bössan är den första delen kan jag inte riktigt sätta ett slutdatum för hela projektet men delmål ett är att få färdig den här bössan innan 2011 01 01.

Jag lär väl återkomma med bilder och mer information när delarna börjar komma hem.

Publicerat

Intressant projekt Dahla!

Kan bara säga såhär: "been there, done that"

Mitt Trippelprojekt baserat på Tikka M55

Blev dock aldrig kompiss med Tikka MXX bössorna. Finns för lite eftermarknadsprylar och radmagasinet är katastrof. Possetivt är därimot trycket och presitionen!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Jag har allt läst din tråd Jocke :)

Publicerat

om du ska få upp 140 gr kulor till klass ett skulle jag valt ai för mer marginal.

Publicerat
  • Författare
om du ska få upp 140 gr kulor till klass ett skulle jag valt ai för mer marginal.

Jo, jag vet... du är inte den första som har sagt det till mig... men, skulle jag inte nå upp till klass 1 så är det inte heller hela världen. Det ska ju byggas fler bössor :D

Publicerat

Hur går tankarna kring de andra två bössorna då? :D

Publicerat
  • Författare

I skrivande stund lutar det åt 6xc med ganska lätta kulor för rent varmintskytte och den grövre kalibern blir nog .338 Federal

(tror jag) :D

I övrigt så kommer dom andra två bössorna få samma profil på pipa, samma typ av stock och likadana sikten.

Publicerat
I skrivande stund lutar det åt 6xc med ganska lätta kulor för rent varmintskytte och den grövre kalibern blir nog .338 Federal

(tror jag) :D

I övrigt så kommer dom andra två bössorna få samma profil på pipa, samma typ av stock och likadana sikten.

du får en fördel till övning om du väljer 358 win.

Publicerat

Jag har en 1, 358 Win, win hylsa hemma,

hittad den på banan för en tid sedan. Den är en del i min "roliga" hylsor att ha samling.

Jag är med Madsen i detta.

Edit- bygger man en 6 CX anser jag att man skall köra den fullt ut, så att det går att ladda minst 105 Amax i den, det är en roligare kaliber än man anar och jag lovar att det lär vara häftigt att ladda på 58 grains V-max till den då också.

/Christian

Publicerat
  • Författare
du får en fördel till övning om du väljer 358 win.

Jo, jag är medveten om det och om jag skulle använda bössan till skytte på löpande vilt så skulle jag absolut vilja öva betydligt mycket mer än jag gör idag... skjuter i stort sett endast på 50-meters rådjursbanan med .22lr för att hålla igång lite sving.

Med dom här bössorna är det tänkt att det endast ska vara skott mot stillastående djur så här är det då mer fråga om avståndsbedömning så mängdträning blir inte aktuellt på samma vis.

Men vad som händer under resans gång vet man ju aldrig... ändras förutsättningarna för mitt jagande så kanske .358 Win blir aktuell igen.

Publicerat

338 fed är en liten mellan kaliber tycker jag, om jag skulle välja en annan kaliber än 358 win till högvilt så skulle det bli 308w.

för om man ser till att nyckeln till bra jaktresultat ligger i skott plasering (för det tycker jag verkligen) så är övningskostnaden ganska avgörande för mig.

jag har en treliters hink för övningsskott till min 358 och den får fyllas på då och då kan jag säga hade det varit 338 kulor hade den inte fyllts lika ofta.

en grövre kula nyttjar krutet bättre och prestandan kontra rekyl är mycket gynnsam i 358win.

låg rekyl+bra prestanda+ mycket övning=mycket bra för mig. :(

Publicerat

Och 338 Federal nyttjar krutet bättre än 308 Win :(

Publicerat
  • Författare

.338 Fed är dessutom lite mer ovanlig här omkring än vad .358 Win är och jag vill inte vara som alla andra även om jag ser dom klara fördelarna... Jag kommer faktisk ha en plats över i garderoben sen... så vem vet... det kanske blir quad istället för en triss...

Publicerat
Och 338 Federal nyttjar krutet bättre än 308 Win :(

japp men kulorna är dyra.

Publicerat
  • Författare
japp men kulorna är dyra.

Vad kostar en vanlig jaktkula till .358 Win och vad kostar en likvärdig till .338 Fed då?

Edit:

Kollade själv lite snabbt och hittade exempel hos någe företag som heter racerback.

100 338 oryx kostar 870

100 458 oryx kostar 880

Det kanske skiljer mer på andra märken men för mig spelar dom summorna ingen större roll.

Publicerat
Vad kostar en vanlig jaktkula till .358 Win och vad kostar en likvärdig till .338 Fed då?

Edit:

Kollade själv lite snabbt och hittade exempel hos någe företag som heter racerback.

100 338 oryx kostar 870

100 458 oryx kostar 880

Det kanske skiljer mer på andra märken men för mig spelar dom summorna ingen större roll.

kostnaden för jakt är i samma klass men du ska väl ändå öva med bössan.

Publicerat
  • Författare
kostnaden för jakt är i samma klass men du ska väl ändå öva med bössan.

Klart jag ska... men jag skjuter inte hinkvis med plugg som du gör :(

Publicerat
Klart jag ska... men jag skjuter inte hinkvis med plugg som du gör :rolleyes:

nej det kanske är i överkant men den känns så skönt att bara mala på, 358an är min plinkingbössa.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag ändrat mig igen... :P

Men den här gången kanske ni håller med mig lite... jag tänkte ju börja med kaliber .260 Remington i första bössan... det kanske är dumt då det finns lite för lite erfarenhet av kalibern och dess laddata här i Sverige bland handladdare och jag ska ju precis till att börja handladda. Därför har jag nu bestämt mig för att istället börja med kaliber 6xc i den första bössan för att på så vis ha lite enklare med laddata och tips från er :lol:

Publicerat

Ett mycket bra drag anser jag,

vill du sen ha en 6,5 mm kaliber också så kan man då lätt köra med en 6,5 XC, Nutte på grannforat har en som verkar fungera bra.

Kör hårt nu...

/Christian

Publicerat
  • Författare
Kör hårt nu...

Mmm... väntar ju på både bössan och stocken så jag kan inte köra så jäkla hårt :) Stocken väntas dessutom inte förens om tre veckor... <_<

Publicerat
  • Författare

Åhh... jag blir så trött! Ringde tillståndsenheten för att kolla varför det tar sån tid... tjejen i växeln säger följande "konstigt att det är så många som får vänta så länge på just den här handläggaren" med ironi i rösten... bad att få prata med handläggaren som är jättetrevlig och fick henna att lova att ärendet skulle bli klart nu i veckan... Hon hade ingen förståelse för min tidsplan i mitt projekt alls... :P

Nåja, förhoppningsvis får jag ju hem bössan under vecka 45 i alla fall och kolven väntas från och med vecka 46.

Publicerat
Nu har jag ändrat mig igen... ;)

Men den här gången kanske ni håller med mig lite... jag tänkte ju börja med kaliber .260 Remington i första bössan... det kanske är dumt då det finns lite för lite erfarenhet av kalibern och dess laddata här i Sverige bland handladdare och jag ska ju precis till att börja handladda.

Fegis! :D

Det är absolut inget märkvärdigt med att ladda till 260:in, lika enkelt som med allt annat. Det där med att det inte finns laddata är bara trams för det kvittar om det så finns mängder så måste du likväl hitta dina egna som fungerar i din bössa. B)

Du gör iofs som du vill men om du ändrar dig igen så är det bara å ringa så hjälper jag gladeligen till.

Publicerat
  • Författare

Ändrar mig varje dag just nu så jag kanske slår dig en signal... eller inte... eller kanske... eller... ;)

Publicerat
Det är absolut inget märkvärdigt med att ladda till 260:in, lika enkelt som med allt annat. Det där med att det inte finns laddata är bara trams för det kvittar om det så finns mängder så måste du likväl hitta dina egna som fungerar i din bössa. ;)

+1! Go for it B)