Publicerat Oktober 24, 201015 yr Bra om ni kan ge mig lite feedback om hur era tankar hade varit. Säg att ni hade jagat på en 100+ ha mark. Er granne som är gristokig, (vildsvin är det bästa som hänt honom sedan han träffade sin fru men nu har ju hon blivit vardag) har en liten mark 20ha. Han är väldigt mån om att ha "sina" grisar i fred. Du anlägger åtel, väntar ett par månader och följer utvecklingen. Du inser till din tjusning att duktig grisjägare som du är så har du återigen planerat för en fin åtel där vinden för det mesta ligger rätt, du har gris varje kväll och har suttit och spanat dem. Du väljer ett ungdjur att skjuta. Nyfiken som grannen är får han reda på detta. I hans huvud går tanken, nej nej nej, han sköt min gris. Därefter börjar det roliga. Grisarna försvinner efter att ha varit tillbaka efter skottet. Du har noterat flera flockar innan, så du anar att det inte beror på ditt skott av en ung gris. Besöken blir alltmer oregelbundna. På en annan plats på marken har du en foderplats. Dit kommer grisarna titt som tätt. En kväll när du har satt dig till ro på marken då du inte hunnit bygga torn än, skräms du av den roliga grannen som kommer springandes i mörkret med sin hund en meter framför dig. Du börjar ana ugglor i mossen. Åtelkamera sätts upp för övervakning. Du noterar daglig rastning av lös hund på din åtel, grannens hund. Den kissar på det tjärade trädet, äter en bulle och gör sitt behov nr 2. Åtelkameran visar att grisarna kommer väldigt sent, du drar en parallell med den ofta sent rastade hunden. Markägaren tar upp detta lite försiktigt med grannen. Själv börjar du bli lite otålig, du har nu suttit många bompass och förvisso är det roligt att sniffa frisk luft men du längtar efter att få se ett vildsvin igen på denna marken. Foderplatsen har ju täta besök!? Som man vet finns det få lagar kring åteljakt, rekommendationer i all ära. Jag är lite intresserad av vad ni har råkat ut för och hur det löste sig. Målet är ju att inte sänka sig till grannens nivå Skitjakt på er!
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Låt oss säga att han diplomatiskt försöker kringgå ärendet. Ungefär som när ens barn äter upp alla glasspinnar istället för en.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Var försiktig med att använda bilderna från åtelkameran. Det kan lätt sätta fel hjul i rullning, och helt plötsligt är det kränkande av andras integritet det handlar om. Men jag är impad över att du verkar ta det hela så lugnt och sakligt... (Men visst siktade du på han när han kom springandes...) Tja, vad kan Du göra... Jag har ingen aning, men kommer med spänning följa utvecklingen... Och lycka till.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr tja markägare skaffar videokamera med nightshoot eller vad det nu heter och sätter sej på pass för grannen och videofilmar hela proceduren sen visar markägaren filmen för grannen och säger "fy så där får du inte göra" dock krävs det att kameran är handhållen alternativ 2 är att markägaren passar på grannen och läser lusen av han när han blir påkommen finns ett par alternativ till men inget som rekomenderas hur som helst så lär snart tv 3 dyka upp för att göra ett nytt avsnitt av grannfejden
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Jo, Jeepetorp jag är lugn av mig. Kanske till stor del av att jag har en annan jaktmark där det inte finns jaktgrannar som stör. Det som ofta förvånar mig är att man underskattar grisarna mycket. Visst var vintern hård men jag såg en hel del välmående kultingar i februari och mars i den stora snön. Tillökningen finns där, men det känns ibland att det kvittar hur mycket gris där finns, finns alltid de som tror att det är deras grisar i hela vida skogen. Ta och köp en mikrogris istället! =) Nej herregud, siktade absolut inte på honom. MEN däremot hade jag en tanke på att skjuta när han precis gått förbi säg på en fiktiv räv som gick på åteln och som jag bommade... Det är ju tyvärr så att det händer många jaktolyckor och säkerligen många som hade kunnat undvikas med lite vanlig vett, det är ju mest det man blir orolig för. Jo killer, grannfejden hade ju varit på sin plats om man hade bott där. Nu känns det mest som sandlådenivå rakt igenom.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det finns väl ingen allemansrätt att rasta lös hund? Hundar ska vara kopplade eller under sådan tillsyn att de förhindras att störa det vilda. Vi har ett undantag o det är jakt eller jaktträning då får vi ha lös hund. Men då ska vi oxå ha jakträtten på den marken... O det har ju inte killen i detta fallet. Sen.. jag tror inte grisar bryr sig värst om hunddoft på åteln. Har själv mina hundar med när jag fyller på eller kollar åteln o det märks då ingen skillnad här. Har till o med själv pissat vid åteln.. De kommer lik förbenat fram under natten. Misstänker.. om det nu är så att grannen hittar på nått annat än låter jycken pissa o skita på åteln. Grisar vänjer sig snabbt vid det oxå. Nya dofter och ovanliga kan nog skrämma mer.. Finns väl nått "viltväck" medel o köpa.. leta efter sånt på eller invid åteln är mitt tips.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Vi har ungefär liknande problem vid en åtel, men vi har valt att flytta den ist för att sänka oss till motpartens nivå.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Det blir ju lite av vad jag själv är inne på. Han har ej jakträtten, har en jakthund som springer lös och att det då betraktas som träning för hunden. Vad gäller lukter på åtlar så är det ganska varierande. Vet någon som blev förbannad och gnuggade saftig lök på träden vid en jaktgrannes åtel, kan ju lungt säga att hans stabila åtel blev ett mysterium till varför grisarna nu försvann. I det här fallet så är det mestadels att jag misstänker att hunden släpps ut och får kommandot att söka ut sig på vår mark. Hörde i lördags kväll en hund 3-500 meter bort från tornet tack vare lurarna.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Att lök skulle skrämma bort grisarna tror jag inte ett skit på. Kompisen har lagt lök på åteln och de blev uppätna rätt snabbt. Håller för övrigt med NS om att hunddoft på åteln bryr sig grisarna inte ett skit om. Mina hundar sätter sig alltid och pissar när de kommer till en åtel och jag har aldrig sett att nån gris brytt sig. Kan ju för övrigt säga att jag hade gris på min åtel varenda natt i 3 månader och sen försvann de och var knappt där på 3 mån. Så det behöver inte vara någons fel att grisarna försvunnit utan de kan försvinna ändå.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Att grannen bråkar med din åtel kan ju vara anledningen till att Grisarna är borta men som många säger så är det inte alls säkert att det är så. Lugna dig lite och avvakta ang grisarna. Om han har sin hund springande lös så är mitt tips att koppla upp hunden och skutsa den till närmaste polis om den inte är märkt. Jag har haft liknande problem och det hjälper //
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Ska testa koppla hunden så kan han hämta den hos polisen. Får kanske honom att tänka om sitt agerande.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Det blir ju lite av vad jag själv är inne på. Han har ej jakträtten, har en jakthund som springer lös och att det då betraktas som träning för hunden.Vad gäller lukter på åtlar så är det ganska varierande. Vet någon som blev förbannad och gnuggade saftig lök på träden vid en jaktgrannes åtel, kan ju lungt säga att hans stabila åtel blev ett mysterium till varför grisarna nu försvann. I det här fallet så är det mestadels att jag misstänker att hunden släpps ut och får kommandot att söka ut sig på vår mark. Hörde i lördags kväll en hund 3-500 meter bort från tornet tack vare lurarna. Vi har haft bild på pissande hundägare ist.. Men man måste tänka på att man INTE får använda bildbevis, om det inte är jätte-tydligt att man har en kamera uppsatt. Iofs så kan en kamera skylt, utan kamera ha bättre effekt, då osäkerheten om att hamna på bild kan avskräcka. (men... ha inte kameran där då, för den kan vara någon som blir potentiellt ny ägare till den )
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Ska testa koppla hunden så kan han hämta den hos polisen.Får kanske honom att tänka om sitt agerande. Ska bli spännande och höra uppföljningen på denna historia.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Gräv en grop fyll med latrin och risa över. Sen borde det va färdigsprunget där. Om inte gubben åker i så lär nog hunden rulla sig i det
Publicerat Oktober 25, 201015 yr tycker det är helt sanslöst som en del jägare verkar bete sig där ute. man har ju hört många såna här historier och sett en del ensamma kultingar på åtelkameran. det verkar som om svinen tar fram de värsta jägarsvinen också.....
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Vi har haft bild på pissande hundägare ist..Men man måste tänka på att man INTE får använda bildbevis, om det inte är jätte-tydligt att man har en kamera uppsatt. Njae. Man kan väl alltid hävda att man höll i kameran?
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Är ju rätt intressant att vi som vanligt sitter här och har åsikter och fördömmer, när vi bara har hört ena sidan av historien. Det enda vettiga är väl att prata med personen ifråga . Går det inte att resonera med honom så får du väl flytta åteln om du inte tror grisarna går fram. För att börja bråka med honom kommer att va mer besvär för dig än för honom.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Är ju rätt intressant att vi som vanligt sitter här och har åsikter och fördömmer, när vi bara har hört ena sidan av historien. Det enda vettiga är väl att prata med personen ifråga . Går det inte att resonera med honom så får du väl flytta åteln om du inte tror grisarna går fram. För att börja bråka med honom kommer att va mer besvär för dig än för honom. Jo, du har nog i att det inte lönar sig att bråka med honom, har ju heller inte varit avsikten. Vi får se hur det hela utvecklar sig själv. I slutändan så ska man har roligt när man är i skogen!