Publicerat Oktober 25, 201015 yr Hej! Tänkte höra runt lite på sidan om det här med viltmästare osv. Jag har tänkt att det skulle vara riktigt kul att jobba med jakt/viltvård i framtiden. Läste lite SYF, och det vart så att man skulle göra 4 års praktik innan man kan läsa viltmästare. Så jag ringer nu runt och frågar om praktikplats osv. Någon som är viltmästare och vet hur det är?? Kanske kan hjälpa en på traven mot sina drömmar
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Här är ett par trådar om de står kanske inte så mycket nytt men iaf. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17800&hl= http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17684&hl= Jag mailade o frågade någon på SYF o hans tips om man vill se om man trivs var att ta en praktikplats så får man en känsla av hur det är. Funderade själv på det men funkar inte när man har fru. Lycka till o hoppas det går bra för dig Mvh Fredrik
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Jag har inte så mycket att tillföra i frågan men, en sak kan jag berätta. När jag gick i skolan (viltvård) så hade vi många veckor av praktik. Jag valde att göra min längsta praktik på Björkvik Säteri. Granngården, Boda är även kännt för sina träningshägn av vildsvinshundar. Det kanske ringer en klocka? Du, det är absolut bästa tiden jag har varit med om men fy fan viket arbete. Grymt roligt och väldans lärorikt men frågan är om det är värt det. Jag tvivlar inte på att jag inte hade klarat av det men rent ut sagt : Slicka röv, utan pengar och slita som ett djur, nej.. inte en chans. Jag var där i flera månader, jag kan inte säga att jag kom ihåg så mycket. Fågeluppfödning=lite sömn=man kommer inte ihåg och lever sitt liv som i en bubbla. Allt skall bara funka, sova det får man göra en annan årstid. Det skall tilläggas att Björkvik är ett hårt ställe och enligt sägen om man sköter sig under sin praktiktid och elevtid så är björkvik ett plus att ha med sig i bagaget. Besökte även Hanaskog och Häckeberga. Passar man på och visar framfötterna får man uppleva mycket och vara med om fantastiska äventyr. Men nu till sak... Jag kan inte ordningen men är det 3 praktikår och ett jaktelevsår eller är det två av varje? Ja, det skall jag låta vara osagt men, inte nog med det. Du skall kvala in på skolan oxå. Viltmästarutbildningen på öster-malma. Dem tar in 15 personer var tredje år. I ditt fall blir det väl 2015 i sådanafall. Det är kanske inte så hårt som det låter. Är det vad du vill så satsa men jag lovar dig, du kan komma långt som vanlig person oxå, bara du visar framfötterna och visar att du verkligen vill. Jag har massor mer att berätta så vill du veta mer så kan du Pm:a mig
Publicerat Oktober 27, 201015 yr 1 praktikår och och 3 jaktelevår. Jaktelevåren ska vara på tre olika platser/gods. Praktikåret ska ha jaktlig anknytning. Har själv varit inne på den banan och vänt. Jäkligt roligt men slitigt med inte allt för bra framtidsutsikter... (Beror på vad man ser som bra framtidsutsikter). Efter avslutade praktikår så kan man söka till utbildningen på Östermalma. De tittar då på ens betyg från elevplatser och omdömen. Dessutom ska man skriva jaktelevdagbok under hela sin tid som också ska lämnas in. Mer info. http://www.yrkesjagarna.se/documents/Viltm...dningen2008.pdf
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Björkvik är sisådär.. luktar rätt illa av hårt utnyttjande av billig arbetskraft där, självklart en fjäder i hatten om man fixar det men det finns trots allt en hel del olika andra elev/praktikplatser som är bättre. Träffat folk som sågats hårt på Björkvik som fungerat fruktansvärt bra under mer mänskliga förutsättningar. Men jobbet är fan kul! Visst, tråkigt och pressat tidvis men även skitjobben tar slut och jobbet skiftar med årstiderna..Man måste ha ett nästan osunt starkt intresse för jakten och viltförvalningen för att fixa det väl. Mvh!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Hett tips är att försöka undvika alla ställen med fågeluppfödning eller i alla fall storskalig fågeluppfödning! Fågeljakt=roligt Fågelutsättning= ganska roligt Fågeluppfödning=Förjävla tråkigt Så har du lyxen att välja, undvik de gods som är mest inriktade på fågeluppfödning... Men ska du göra alla fyra åren så hamnar man förr eller senare på ett sådant gods också.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare haha efter läsningen verkar det som att alla fina inre bilder med solskensdagar och härliga drev med jycken inte är den verklighet vi lever i ... men som ni säger så är ju bästa sättet att få reda på framtiden att prova. man kan ju alltid ta och söka. känner att jag egentligen har det rätt bra med jobb som styckare, fiskhandlare och kökshjälp på ICA. med bra lön och mycket ledig tid. inga större utgifter. däremot kan man ju inte leka runt hela livet, man måste ju bli något också. men som ni säger så är det ingen rosdans. men rent praktiskt funkar det alltså så att man tar sitt pick och pack, drar från gård till gård och jobbar som dräng med lite mer pappersarbete. för att tillsist vara så jävla bra på sin sak att man får pengar för det man älskar?
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Funderade själv i dom banorna förr. Avgörandet bev, om man lessnar på jobbet, har man då förlorat sitt stora fritids intresse samtidigt?, och vad har man kvar då? Slutade med att jag började jobba som snickare i stället.
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Det du kan göra är som jag skrev är att ta en praktik plats den behöver inte vara så lång för att du ska kunna tillräkna dig den senare för att se om du kan tänka dig de Mvh Fredrik
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Hett tips är att försöka undvika alla ställen med fågeluppfödning eller i alla fall storskalig fågeluppfödning! Fågeljakt=roligt Fågelutsättning= ganska roligt Fågeluppfödning=Förjävla tråkigt Så har du lyxen att välja, undvik de gods som är mest inriktade på fågeluppfödning... Men ska du göra alla fyra åren så hamnar man förr eller senare på ett sådant gods också. Lycka till med utbildningen om du lyckats styra undan från fågeluppfödning.. Visst f-n är det ett skitgöra men det här till och är något man måste kunna. Mvh!
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Jag har också haft tankarna på något liknande... Men drog samma slutsats som med sjön... Jag trivs på sjön och älskar vara ute med båt.. MEN känns som en del av tjusningen skulle försvinna om man jobbade ombord.. Samma sak med jakt.. Vill ha det som ett fritidsintresse som jag gör när jag har lust, och inte för att jag måste... Så nu började jag plugga skog, mycket för att jag tycker det är intressant och det finns bra framtidsutsikter... men också för att det till stor del hänger ihop med jakt och viltvård, utan att det blir det centrala... Har tex. varit på älgjakt med skolan i Tisdags ( ja! det stod på schemat )... och så finns det ju valfria kurser med tex. viltvård...
Publicerat Oktober 28, 201015 yr har för mig att GW skriver i någon bok om att han är en amatör inom jakten trots mer än 2000 skjutna klövvilt (10 år sedan). Jakt är en hobby eller livsstil för mig, inte ett yrke. Ett yrke är det man tjänar pengar på. blanda inte ihop dem.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Lycka till med utbildningen om du lyckats styra undan från fågeluppfödning.. Visst f-n är det ett skitgöra men det här till och är något man måste kunna.Mvh! Jo det är ju en viktig del av utbildningen, men det är stor skillnad på gods där man föder upp mellan 500 till 4000 fasaner än de där man föder upp 10 000 - 20 000 fasaner. Speciellt i Danmark och sydligare Sverige är det väldigt vanligt med det senare Det känns som det räcker med 1000 fasaner för att man ska fatta principen... (Jag har varit på båda typerna av gods)
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Speciellt i Danmark och sydligare Sverige är det väldigt vanligt med det senare Det känns som det räcker med 1000 fasaner för att man ska fatta principen... (Jag har varit på båda typerna av gods) Där har du onekligen en point Mvh!